nummer
nummer 51 / 16-12-2009
  • Commentaren
  • Artikelen
  • In_de_wereld
  • Columns
  • Kunst_en_cultuur
  • Dichters_en_denkers
 

Stuur «Kritiek op de islam is een hype» door






5 + 5 = annuleer
16-12-2009
LeesPrint
Kritiek op de islam is een hype Jonge moslims over sluipende anti-moslimmaatregelen

Het zijn zware tijden voor de moslims in Nederland. De islam staat integratie in de weg, de islam brengt radicalisering, de islam is een bedreiging voor de wortels van de Nederlandse natiestaat – verweer je daar maar eens tegen.

JOERI BOOM EN BEELD JEROEN OERLEMANS
Stuur

‘DE PAARDEN VAN de Mongolen stonden tot aan hun knieën in het bloed toen ze Bagdad hadden verwoest. Dat was destijds de islamitische hoofdstad. Dus we hebben wel voor hetere vuren gestaan’, zegt Hassan Barzizaoua. Hij is deze vrijdag de gebedsvoorganger in de Poldermoskee in Amsterdam-Slotervaart en verzorgt de vrijdagpreek. Die is in de Poldermoskee in het Nederlands. Veertien jaar geleden besloot Barzizaoua (32), die van Marokkaanse afkomst is, met gelijkgestemde ‘Turkse, Marokkaanse en Nederlandse broeders’ lezingen en preken te gaan verzorgen in het Nederlands, voor jongeren die het Arabisch niet goed beheersen. De ‘jongerenimams’, zoals ze wel worden genoemd, besteden veel aandacht aan hoe de islam te verenigen met de kernwaarden van de Nederlandse samenleving, zoals vrijheid van meningsuiting, en mengen zich geregeld in het felle islamdebat. Inmiddels kunnen ze de vraag naar lezingen en preken bijna niet meer aan.
‘Er is zeer zeker een gevoel van onbehagen’, zegt Barzizaoua. ‘Veel islamitische jongeren voelen zich niet geaccepteerd. Ze zijn moslim en willen daarom voldoen aan de voorschriften, maar de samenleving accepteert die vaak niet. Ik krijg veel vragen over het dragen van de hoofddoek en over buitenlandse ontwikkelingen. De jongeren worden aangesproken op de situatie in moslimlanden, terwijl ze daar al net zo weinig mee te maken hebben als niet-islamitische Nederlanders.’
Barzizaoua (korte baard, zwart jack over zijn djellaba) bereidt zich in de ontvangstruimte voor op zijn preek. Tussen de twee- en driehonderd gelovigen hebben zich verzameld in de gebedszaal. Voor het overgrote deel jonge mannen – vrouwen kunnen in de Poldermoskee bidden in een niet-afgescheiden deel van de gebedsruimte. De meeste jonge bezoekers zijn blootshoofds en dragen alledaagse kledij. True Religion staat op de kontzak van de baggy-broek van een van de jongens. Vooraan knielen enkele oudere heren in djellaba, gebedsmutsjes op. Voor hen vertaalt Barzizaoua de preek vandaag om de paar alinea’s in het Berbers. De preek gaat over de beproevingen van de Hijra, de heimelijke vlucht van de eerste moslims van Mekka naar Medina. Barzizaoua heeft het over ‘de emigratie’. ‘Dat is wat we kunnen leren van de emigratie’, zegt hij tot besluit, ‘dat we in zware tijden positief moeten blijven denken.’
En zware tijden, dat zijn het voor de moslims in Nederland. De islam is volgens menigeen wezensvreemd aan de Nederlandse cultuur en dient in te binden. Islam staat integratie in de weg, heet het. Islam brengt radicalisering, islam verhindert de emancipatie van vrouwen en meisjes, islam is – je mag het tegenwoordig openlijk zeggen – een gevaar voor de joods-christelijk-humanistische levensbeschouwing die wij er hier op na houden, en daarmee een bedreiging voor de wortels van de Nederlandse natiestaat.
In de jaren zeventig werd de islam beschouwd als een cultuuruiting van gastarbeiders die Nederland diverser zou maken. In de jaren tachtig/negentig vond bestuurlijk Nederland dat we maar moesten leren wennen aan het exotische. Intussen leidde de ketenmigratie van gezinshereniging en gezinsvorming ertoe dat de hoeveelheid migranten uit islamitische landen minstens vervijfvoudigde. Daarmee had niemand rekening gehouden. Het leidde eind jaren negentig tot een tegenreactie die gekenmerkt werd door cultureel nationalisme. Met de liefde voor de multiculturele samenleving was het gedaan – hun cultuur en religie waren achterlijk, die van ons superieur.
De anti-minarettenmotie van de SGP van twee weken geleden, nog geen week nadat in Zwitserland een meerderheid van de bevolking zich in een referendum uitsprak tegen de bouw van minaretten, toont dat het cultuurnationalisme inmiddels diep is doorgedrongen in de Nederlandse democratie. SGP’er Kees van der Staaij wilde tegemoetkomen aan de ‘gevoelens van vervreemding en onbehagen’ onder veel autochtone Nederlanders. Volgens de SGP kunnen islamitische uitingen zoals het oproepen voor gebed leiden tot ‘aantasting van de historische Nederlandse identiteit’. ‘Ik vind dat we te gemakkelijk een krampachtig formalistisch gelijkheidsdenken hanteren’, zei Van der Staaij. ‘We leven in 2009 na Christus, niet na Mohammed. De zondag is een bijzondere dag voor ons, niet de vrijdag.’ Moslims moeten zich steeds meer verantwoorden voor hun moslim-zijn, meent Barzizaoua. Op zich is dat geen probleem, maar de toon waarop de discussie wordt gevoerd, baart hem zorgen. ‘Mensen praten vanuit hun emotie. Er zijn allerlei enquêtes over anti-moslimthema’s. Mensen roepen maar wat zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Als er nu een enquête gehouden zou worden over de vraag of alle moslims Nederland uit moeten, zou het me niet verbazen als een meerderheid vóór was. Hoe lang duurt het nog voordat zoiets een referendum wordt, met kracht van wet? Je hebt het gezien aan het Zwitserse minarettenreferendum waartoe dat kan leiden.’
Barzizaoua maakt zich vooral zorgen om de oudere generatie. ‘Het gaat op hun geest spelen. Hier voelen ze zich niet thuis en in Marokko worden ze niet geaccepteerd omdat ze al zo lang weg zijn. Vergis je niet, een groot gedeelte van die groep is analfabeet. Zij kunnen de verhoudingen niet goed duiden, het democratische systeem met al zijn verschillende lagen is voor hen te ingewikkeld. Als zij de dreigende taal van meneer Wilders in het parlement horen, worden ze bang. Op tv zien ze dat hij gewoon mag zeggen dat moslims gedeporteerd moeten worden. Vergeet niet: voor deze mensen is Wilders dé overheid.’

VRAAG AAN Yassmine el Ksaihi, bestuursvoorzitter van de Poldermoskee, of ze zich vooral Nederlandse, Marokkaanse of moslima voelt, dan zegt ze: ‘Ik voel me echt Amsterdamse. Ik ben in mijn doen en laten heel Hollands: rechtdoorzee. Maar dat is eigenlijk ook typisch Marokkaans. En mijn religie, dat is iets van mijzelf.’
Ze groeide op in Tuindorp-Oostzaan, onder de rook van Amsterdam, ‘in een gezin met taalbeheersing’. Ze woont er nog steeds. Integratie was voor haar geen thema: ‘Ik ben toch Nederlandse?’ Het valt haar op dat niet-moslims vaak een zwartwitbeeld hanteren. Toen ze een hoofddoek ging dragen vroegen de buren zich af of ze fundamentalistisch was geworden. ‘Ik kleed me traditioneel, maar het feminisme zit er bij mij echt ingebakken.’
Het afgaan op uiterlijkheden zonder te beseffen wat daarachter schuilgaat zet de toon in het debat, meent ze. ‘Er is veel nuance in de moslimgemeenschap, maar in de politiek en de media zie je een sterke neiging om alle moslims over een kam te scheren. De meeste mensen beseffen niet dat veel hoger opgeleide moslims zich verzetten tegen de relschoppers die altijd zo negatief in het nieuws komen. Kritiek op de islam is een hype. Iedereen probeert er een slaatje uit te slaan. Ik ben persoonlijk niet zo heel erg verontrust, maar er is een groep die zich echt grote zorgen maakt. Daar heerst angst over sluipende anti-moslimmaatregelen. Kijk, ik vind ook dat iemand met een boerka die haar handje ophoudt moet kiezen: die boerka uit of anders geen uitkering. Maar een hoofddoek is iets heel anders. De politiek zou duidelijker moeten uitdragen dat zij er is voor álle burgers. Het valt mij op dat veel partijen dat achterwege laten, en dat maakt onrustig.’
Politicoloog Marcel Maussen, verbonden aan het Instituut voor Migratie en Etnische Studies aan de Universiteit van Amsterdam, deed onderzoek naar islam en integratiebeleid. In februari van dit jaar promoveerde hij op de studie Constructing Mosques: The Governance of Islam in France and the Netherlands. Het valt Maussen op hoe selectief de berichtgeving is over de populistische voorstellen van politici als Wilders, Verdonk en Pastors. ‘Eerst benoemen ze de problemen, dan zeggen ze: onze probleemdefinitie is de juiste, we gaan het aanpakken, en dan komen ze met symboolpolitiek en harde maatregelen die vaak strijdig zijn met sommige grondrechten. De vormelijke reacties van ambtenaren en bestuurders die verwijzen naar bestaande wetten en regels die veel van de voorgestane maatregelen uitsluiten, staan niet op de voorpagina van De Telegraaf. Wat de PVV aan de borreltafel heeft bedacht wel.’
Borrelpraat leidt zelden tot wetgeving. Verplicht Nederlands praten op straat, verplicht handen schudden, een verbod op islamitische scholen en minaretten: zie dat maar eens in een wet te gieten zonder de Grondwet te veranderen en een aantal internationale verdragen te schenden. Het viel al niet mee de verplichte inburgering erdoor te krijgen. In 2005 strandde een PVDA-voorstel dat volgens velen zo gek niet klonk: het weren van buitenlandse imams omdat via hen de landen van herkomst greep hielden op de gelovigen in Nederland. De commissie vreemdelingenzaken concludeerde dat het voorstel in strijd was met het gelijkheidsbeginsel (niet-islamitische buitenlandse bedienaren van de eredienst mochten volgens de politici immers nog wel naar Nederland komen) en met de vrijheid van godsdienst. Hetzelfde geldt voor de minarettendiscussie. De SGP-motie tegen ‘islamitische zichtbaarheid’ zou niet snel tot wetgeving hebben geleid, ook niet als zij was aangenomen, aangezien zowel de vrijheid van godsdienst als het gelijkheidsbeginsel in het geding is.
‘Uiteindelijk wordt er niet zo veel van deze spectaculaire maatregelen geëffectueerd’, zegt Maussen. ‘De beschermingsmechanismen van de rechtsstaat werken goed.’ Maar dat betekent volgens hem niet dat er geen vuiltje aan de lucht is. ‘Waar we nu beducht voor moeten zijn is voor verdere uitsluiting’, zegt Maussen. ‘We moeten voorkomen dat sommigen zich slechts voorwaardelijke leden van de samenleving gaan voelen. Wilders noemt steeds als oplossing het invorderen van het burgerschap van moslims die dwarsliggen en het verwijderen van onwelgevallige jongeren met een tweede paspoort. Dat is iets enorms, daarmee raak je de kern van de democratie. We lossen problemen niet op door onwelgevallige landgenoten te deporteren.’ Het zou helpen als politici zich minder zouden opstellen als de vertolkers van het Volksempfinden. ‘Ik ben blij dat we mensen hebben als Cohen, Donner en Hirsch Ballin, die zelfs in vurige discussies vasthouden aan een vormelijke houding en de regels van de rechtsstaat. Politici die nog respect hebben voor het vak van bestuurder kunnen tegenwicht bieden.’
Noureddine Steenvoorden (32) heeft net een tentamen Arabisch gedaan in de PPME-moskee in Osdorp. Noureddine is een nieuwe moslim: hij sprak vijf jaar geleden de islamitische geloofsbelijdenis uit. Hij werd gelovig katholiek opgevoed, maar kon zich niet vinden in de doctrines en gebruiken. Het geloof in God bleef echter. ‘Ik was lekker aan het skaten en basketballen, maar steeds kwam die vraag terug: hoe kan ik mijn schepper dienen?’ Hij vond het antwoord in de islam, na een lang proces van voorzichtige toenadering. Via een bevriende Zuid-Afrikaanse familie zag hij de praktijk van het geloof. Stapels boeken (hij studeerde Engels en werkte bij boekhandel Waterstone’s) voorzagen hem van de nodige historische en theoretische kennis. Skaten doet hij nog steeds. Vorig jaar organiseerde hij de eerste Nationale Bekeerlingen Skateboard Jam. ‘We waren met z’n drieën, of eigenlijk met z’n tweeën, want een van ons besloot naar Mekka te gaan’, zegt hij grijnzend.
Noureddine heeft een kaalgeschoren hoofd en een lange rooie puntbaard. Hij draagt een beige djellaba met hippe taupe Adidas-sneakers eronder. Op zijn werk in de gehandicaptenzorg draagt hij T-shirt en spijkerbroek. Voordat we elkaar spreken bidt hij in het kleine gebedshuis dat net als de Poldermoskee is gevestigd in een groter gebouw. Zonder minaretten. Er bidden een dertigtal mannen, en enkele vrouwen achter een scherm. Tijdens het gebed zijn jongetjes aan het stoeien. Dit is een gemoedelijke familiemoskee.
‘Toen ik moslim werd was 9/11 nog vers, we hadden net de aanslagen in Madrid gehad en daarna kwam de moord op Van Gogh. En toch was de sfeer toen beter’, vertelt Noureddine. ‘Veel mensen waren genuanceerder. De reacties zijn scherper nu. Het gaat er allang niet meer om dat we elkaar de waarheid willen zeggen: we willen dat nu blijkbaar zo hard mogelijk doen. Ik dacht eerst: dat zit wel goed in ons landje. We hebben de koopman en de dominee. Aan andere gelovigen kun je geld verdienen, toch? Maar nu is Nederland echt de weg kwijt, want de koopman wil niet eens meer verdienen aan moslims en de dominee gooit rustig z’n eigen glazen in als hij daarmee ook de imam treft.’ Noureddine doelt op de discussies over het toestaan van koranles op openbare scholen, het aanstellen van een legerimam en het minarettenverbod: allemaal zaken die volgens het gelijkheidsbeginsel uit Artikel 1 van de Grondwet gewoon mogen. ‘Als één religie iets mag van de staat, dan mogen andere religies dat ook. Als de dominee de imam iets wil verbieden, slaat dat dus uiteindelijk terug in zijn eigen gezicht. Ik ken genoeg moslimjongeren die zich terugtrekken en niet meer meedoen aan het debat. Ze vinden het zinloos. Een vriend van me is geëmigreerd naar Indonesië. Veel Turken gaan terug, ze kunnen daar nu net zo goed zaken doen als hier en de sfeer is er een stuk beter. Maar ja, als de wetgever rare sprongen gaat maken, wat moet ik dan? Ik kan niet oprotten naar mijn eigen land.’
De beste oplossing is volgens hem om de terugtrektendens het hoofd te bieden en naar buiten te treden. ‘We moeten contact zoeken met medestanders. Welzijnsorganisaties, vrouwengroepen. En ons zo goed en kwaad als het gaat politiek organiseren – ondanks de etnische lappendeken die de Nederlandse moslims zijn.’ Zelf schrijft hij opiniërende internetbijdragen voor de Nederlandse Islamitische Omroep en voor wijblijvenhier.nl, een weblog van jonge moslims. ‘Het gevaar is niet Wilders en zijn PVV, maar de invloed die hij heeft op gevestigde partijen. Die nemen steeds meer van hem over’, zegt Noureddine. ‘Wat dat betreft voel ik me minder relaxed dan een paar jaar geleden. Maar ik heb nog wel vertrouwen in de rechtsstaat.’

DE RECHTSSTAAT – de term ligt voor in de mond van de Nederlandse moslims die De Groene Amsterdammer sprak. Zij behoort de leden van een minderheidsgodsdienst als de islam te beschermen. Over één ding zijn ze het echter roerend eens, rechtsstaat of niet: er staat een hoofddoekverbod aan te komen. Sinds 2004 is het dragen van een hoofddoek verboden in overheidsgebouwen in Frankrijk. Sinds september geldt een hoofddoekverbod (en een verbod op andere levensbeschouwelijke tekens) op gemeenschapsscholen in België. En vorige maand bepaalde het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg dat het Turkse verbod van de hoofddoek op universiteiten en hogescholen niet strijdig is met het grondrecht op onderwijs en de vrijheid van godsdienst.
‘Het sluipt voort, het verbod op hoofddoeken’, verzucht gebedsvoorganger Hassan Barzizaoua.
‘Veel mensen hebben het gevoel dat het hoofddoekverbod oprukt. Ik vind dat we ons daartegen moeten uitspreken’, zegt Poldermoskee-voorzitter Yassmine el Ksaihi.
‘Het komt dichterbij, zeker na die uitspraak jegens Turkije van het EU-hof’, zegt de nieuwe moslim Noureddine Steenvoorden.
Politicoloog Marcel Maussen ziet het niet zomaar gebeuren. ‘Een hoofddoekverbod, waar? Thuis, op straat, in de tuin, in het zwembad, in de rechtbank? Je zult zien dat je al snel botst op fundamentele vrijheden van het individu als je het in Nederland probeert.’
Veel Nederlanders hebben dat er best voor over. Vorige week ontstond commotie toen bekend werd dat het Amsterdamse gemeentelijk vervoerbedrijf (GVB) een medewerker verbood zichtbaar een ketting te dragen met daaraan een kruis. Maar conductrices dragen wel hoofddoekjes, was het ongelovige commentaar. De kruisdrager stapte naar de rechter. Die gaf het GVB gelijk: de maatregel was onderdeel van een algemene kledingrichtlijn: geen enkele GVB-medewerker mag zichtbaar een ketting dragen, wat daar ook aan hangt. Degenen die de kruisdrager steunden, was het niet te doen om de christelijke geloofsuiting, maar om de hoofddoekjes. Ze hadden een inperking van de individuele vrijheid er graag voor over om ze in de tram verboden te krijgen. Hun verzet baatte niet. Het GVB heeft de hoofddoek geïncorporeerd in zijn kledinglijn. Met logo.

Stuur

reacties op dit artikel
Aad van Rooijen 30 dec 12:01

Het is natuurlijk heel droevig als moslims in Nederland niet serieus worden genomen, maar het zou ook heel fijn zijn als Noureddine en zijn vrienden één keer per jaar een "Not In My Name"-demonstratie zouden organiseren tegen islamitische fundamentalisten, islamitische terroristen en de twintig islamitische landen waar vrouwen, homo's, joden en christenen worden gediscrimineerd en vervolgd.

Beau 30 dec 17:29

"Je zult zien dat je al snel botst op fundamentele vrijheden van het individu als je het in Nederland probeert."

Wat is het verschil tussen Frankrijk (waar zo'n gedeeltelijk verbod) wel van kracht is, en met relatief succes, en Nederland? Beiden vallen onder de EU-regelgeving. Naar het antwoord op deze vraag ben ik oprecht nieuwsgierig.

Hugo Hooijkaas 30 dec 22:18

Een merkwaardig en zwak artikel. Moslims zouden het 'zwaar' hebben in Nederland, maar Joeri Boom noemt niet één maatregel die in dit land genomen is die moslims in het uitoefenen van hun godsdienst belemmert. De kop boven het stuk, 'Kritiek op de islam is een hype', is een citaat van een moslim. Merkwaardig genoeg is dit citaat zonder enige verduidelijking tot titel verheven.

In het verhaal gaat het eigenlijk alleen over de toon van het debat, de kritiek, de sfeer enzovoorts. Het lijkt me dat de vrijheid van godsdienst belangrijk genoeg is om serieus na te gaan of die in dit land geschonden wordt. Dat is hier niet gebeurd.

Rob Heusdens 30 dec 23:57

@Aad van Rooijen

Zullen we dan ook eens per jaar een "Not in My Name" demonstratie organiseren tegen de kapitalistische/imperialistische geweldplegingen en bezettingen van Moslim landen?

Piksel 31 dec 00:46

Na het van het lezen van zo'n verhaal vraag ik me altijd af - wat bedoelt de goede man eigenlijk. Wat moslims bedoelen en denken is nooit vrijblijvend. Men is voor of tegen . Een links liberaal- ' iedereen het zijne' bestaat eenvoudig niet in moskee land. Trouwens- elke religie pretendeert waarheid te zijn- ook in zake politiek en bestuur. Wie dat niet begrijpt zal vroeg of laat wakker worden in een droom die hij zichzelf niet gewenst had. Het zijn de eeuwige sukkelaars die menen dat iedereen opgeklaard met Voltaire in de hand wakker wordt. Jammer.

Anne Bijlstra 31 dec 05:11

Verwacht Aad dat alleen van moslims of ook van joodsgelovigen tegen de kolonisten in Hebron en van christenen tegen de fundamentalisten in Staphorst? Of bedoelt hij protesten tegen mensen die de islam misbruiken voor politieke doeleinden. Dan ben ik het met hem eens. We moeten met z'n allen protesteren tegen elke vorm van extremisme of dat nou seculier of religieus is.

Anne Bijlstra 31 dec 09:44

We zouden met z'n allen de straat op moeten gaan om te demonstreren tegen mensen die de islam of welke religie dan ook misbruiken voor politieke doeleinden.

Aad van Rooijen 31 dec 15:11

@Anne en Rob
Er is een heel actieve joodse beweging die zich inzet tegen de bezetting van de Westbank (Een ander Joods geluid).
Meer bezettingen van islamitische landen ken ik niet, of het moet de Spaanse Sahara zijn die door Marokko wordt bezet. Binnenlandse onderdrukking is er in islamitische landen wel heel veel.
Dezer dagen wordt het nieuws beheerst door een Nigeriaanse mafketel die uit naam van de islam een vliegtuig wilde opblazen. Hij werd opgeleid in Jemen, waar tientallen, mogelijk honderden anderen worden opgeleid om hetzelfde te doen. Voelen moslims daar geen schaamte over?
Waarom is er geen solidariteit van Nederlandse moslims met de oppositie in Iran?

A 31 dec 15:47

Beste Joeri Boom, je begrijpt uitstekend wat er gaande is. Mijn complimenten.

Beau 31 dec 16:21

Wel, waarde Rob Heusdens, zulke demonstraties zijn er genoeg geweest! In Amsterdam, Londen, Parijs, Berlijn, noem maar op.

Wim 31 dec 18:56

Het wereldbeeld van sommige (extreme) moslims is in feite net zo eng als dat van fundamentalistische christenen.

Waarom geen discussie over de invoering van een absolute scheiding tussen kerk en staat? Geen cent gemeenschapsgeld naar organisaties / groeperingen die hun bestaan ontlenen aan een geloofsovertuiging. Een seculiere openbenbare ruimte.

Wat mensen willen geloven is hun zaak zolang ze aan dat geloof maar geen rechten proberen te ontlenen. Hoofddoeken, kruisjes, boerkas, kerktorens en minaretten zijn louter bijzaak. Het aanbidden van een opperwezen door sommige burgers is niet iets dat de overheid en de politiek moet bezighouden anders dan als curieus verschijnsel van geestelijke verstandsverbijstering.

Ban elke vorm van godsdienst uit de politiek, het bestuur, de rechtspraak en uit het onderwijs. Verbiedt het misbruik van de leerplichtwet voor het indoctrineren van kinderen. Daar hebben ouders tijd genoeg voor buiten de schooltijd.

Dit is natuurlijk een zeer utopische gedachte. Maar laten we onze tolerantie (of wat daarvan is overgebleven) eerder verder verdiepen dan haar te verdedigen met intolerante (en oneerlijke) maatregelen.

Jeroen 31 dec 19:49

Wim, valt het irrationele geloof in de vrije markt en klimaatsverandering ook onder uw uitroeidrang? Trouwens, de oude Sovjet-Unie was een volstrekt atheistische staat (ze hebben er zelfs kerken afgebroken, iets waar u impliciet ook voor pleit, met het pleidooi voor een seculiere openbare rumte); Engeland daarentegen kent geen scheiding tussen kerk en staat. Ik weet waar ik liever zou willen wonen. U ook?
Fijn 2010!

Anne Bijlstra 01 jan 07:11

De meeste moslims die ik persoonlijk of via de media ken steunen het verzet in Iran. In de westerse media is over het algemeen nog te weinig aandacht voor intellectuelen die bijvoorbeeld mensen als Rushdie steunden. In Afrika is grote rivaliteit tussen de soefi-traditie en de door Saoedisch wahhabisme beinvloede richting. Veel moslimcritici in Afrika zien dit als een verarming van de geloofsbeleving (bijvoorbeeld Farid Esack uit Zuid-Afrika). Jongeren richten zich als arbeidsmigrant of religieus student meer op Saoedie-Arabie en Pakistan/Maleisie. Zo ontstaat een proces van decultiralisering waar veel soefi-moslims zich ook veel zorgen over maken en zich tegen verzetten. Geweldadige confrontaties worden vaak aangewakkerd door lokale regeringsactivisten of partijkaders. Al Quada doet alsof er een ware Islam is, maar in Afrika vormen de soefi-ordes de kaders voor socialisering in het geloof en voor verbinding met lokale culturele gewoontes. In de loop van de tijd is en duurzame diversiteit ontstaan in de samenleving, die een model zou kunnen bieden voor samenleven in een pluriforme samenleving in Europa.

Wim 01 jan 21:06

Beste Jeroen, Ik pleit geenszins voor de afbraak van kerken of het uiroeien van godsdienst. En al helemaal niet voor een minarettenverbod oid.

Wat mensen met hun geloof willen doen is hun zaak zolang er zij de gemeenschap maar niet tot last mee zijn. Ik heb er moeite mee dat georganiseerde geloofsgemeenschappen aanspraak maken op gemeenschapsgeld of dit zelfs door de staat aangeboden krijgen voor het opzetten van scholen, zorginstellingen, etc.

De openbare ruimte hoort m.i. seculier te zijn. Edoch, wanneer een geloofsgemeenschap een kerk of minaret wil neerzetten en de kosten daarvan geheel zelf draagt hoort zij dat te kunnen doen.

Ik zie evenwel niet in waarom de natie (gemeenschap, de samenleving, het collectief, e.d.) godsdiensten zou moeten (helpen) financieren (of bevorderen).

De (ex) Sowjet Unie is een ongelukkig voorbeeld van een atheistische staat daar de uitoefening van godsdienst aldaar sterk ontmoedigd (onderdrukt) werd.

Engeland heeft geen geschreven grondwet en lijkt mij in deze wellicht ook niet een lichtend voorbeeld. En ja, gegeven de beperkte keus zou ik dan toch ook maar voor het VK kiezen. Liever nog zou ik zien dat iedereen gewoon vrij is in zijn / haar doen en laten terwijl de politiek voor ons algemeen belang opkomt zonder daarbij de een of andere geloofsovertuiging uit te dragen.

Erik 02 jan 13:53

Stel je voor dat je bent niet geinteresseerd bent in religie dan is het eigenlijk wel een grappig artikel. Waarom? Ik zet wat tekst uit het artikel onder elkaar:
1.
De aarden van de Mongolen stonden tot aan de knieen in het bloed toen ze Bagdad hadden verwoest. Dat was destijds de Islamistische hoofdstad. Dus we hebben wel voor hetere vuren gestaan;
De jongeren worden aangesproken op de situatie in moslimlanden, terwijl zij daar al net zo weinig mee te maken hebben als niet islamitische Nederlanders.
2
Het valt haar op dat niet moslims vaak een zwartwitbeeld hanteren.
Het afgaan op uiterlijkheden zonder te beseffen wat daaracher schuilgaat zet de toon in het debat, meent ze.
3
Veel turken gaan terug. Ze kunnen daar nu net zo goed zaken doen als hier en de sfeer is er een stuk beter.
En vorige maand bepaalde het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg dat het Turkse verbod van de hoofddoek op universiteiten en hogescholen niet strijdig is met het grondrecht op onderwijs en de vrijheid van godsdienst.

Wat moet je met zo'n artikel. Leg het eens uit Joeri?

Piksel 02 jan 16:51

Helaas is het zo - dat - voor de zoveelste keer benadrukt - het geven van een vrije hand aan andere wel uitsluitende systemen wijst op een verre gaande vorm van dombo achtigheid. Een kwestie van ratio en Machiavelli.

Wie meent zijn seculariteit al slapend te kunnen behouden is rijp voor de koran en andere absolute systemen.. Sukkelaars op links zou je ook kunnen zeggen. Van de soort die kamer voorzitter worden en zo. Trash pur sang.

Anne Bijlstra 04 jan 00:45

Ik voel me altijd aangesproken als links er bij wordt gehaald. Door het importeren van nieuwe religies veranderen de verhoudingen in verschillende landen, hierdoor neemt ook het aantal religieuze en seculiere scherpslijpers toe. Ook in Nederland. In Afrika groeit het christendom sterker dan de islam. Niet het vrijzinnig deel, maar het behoudende deel. In Nederland wordt het gevaar voor islamisering sterk overdreven. In de geschiedenis waren Bagdad en Cordoba culturele hoofdsteden van de wereld en dat was te danken aan de verdraagzaamheid, de vrije discussie en het openstaan voor de ander. Dat is ook een traditie in Nederland, dat moeten we met z'n allen blijven verdedigen, zodat de menselijke waardigheid als wezen van de vrijheid blijft gewaarborgd. We moeten de maatschappij beschermen tegen kleingeestige onverdraagzaamheid en moordende onverschilligheid. Of dat van links, rechts of vanuit religieuze groepen komt is niet van belang.

stef janssen 11 jan 23:13

Het beginsel is dat de nederlanders overheersers zijn het zit in hun genen, ze willen domineren en onderdrukken. Kijk naar de geschiedenis, indonesie een islamitisch land dat jaren onderdrukt werd door nederland en vele levens heeft gekost het land leeggeplunderd en toen ze vertrokken hebben ze marrionetten geplaatst die nog steeds doen wat nederland voor het zeggen heeft.
Tegenwoordig wordt een land aangevallen met het excuus we komen jullie bevrijden van je tiran en brengen jullie democratie en wij nemen de zaakje wel even over en zuigen jullie land leeg zie Irak de olie is in handen van shell voila

''ter bescherming van het kind'' 13 jan 23:57

Dat een Religie zich kan en mag uiten binnen de grenzen van de algehele humanitaire maatgeving,is voor ieder een goed recht..Alleen..hoe zit het met het recht van het pas geboren kind ?..Religieuze mensen hebben vaak sterke neigingen vertoond hun pas geboren kinderen in te wijden met een zogenaamd ''geboorte-ritueel'' Dit ritueel,bijvoorbeeld het ritueel,en soms levensgevaarlijk besnijden van de geslachtsdelen,zonder de mondige en volwassen toestemming of instemming van het individu (het kind in kwestie)Deze ernstige zaken zijn volgens mij het laatste,en veel te vaak over het hoofd geziene en nog
onoverwonnen dogma van de tegenwoordige zg:''multi-etnische samenleving'' die de Nederlandse staat van tegenwoordig heet te zijn..Deze religeuze praktijken zijn in mijn ogen fundamenteel fout,en een veel groter maatschappelijk dogma..Veel mensen beschouwen hun kind als hun eigen bloed-eigene of persoonlijk eigendom en ook nog vaak als een soort van ''geestelijk bezit''..Dat is al zijn de eerste grote zonde ten opzichte van het onschuldige kind..Door al deze deze kromme praktijken wordt de vrije wil van het kind/individu al zeer ernstig aangetast in zijn rechten als nieuw mens in dit merkwaardige leven op (gods) aarde..(en in zijn huis)
Daar wrikt volgens mij een nog veel grotere schoen,die zeker niet mag worden vergeten...Als keppeltjes, kruizen hoofdoekjes,burka's of de gevreesde of gehate ''nicabs'' een probleem zouden zijn voor de samenleving,heeft iedereen die dat zeker het belangrijkst vindt, het zwaar mis..De rechten van het pasgeboren kind,die eigenlijk pas op volwassen leeftijd zou mogen kiezen voor welke vorm van geloofsbeleiding/atheisme die ook hij of zij wil in het leven ,staan hier op het spel..Want dat is nou de eigenlijke ongelijkheid in deze zogenaamde compromis-democratie waarin keer op keer de rechten van zogenaamde ''volwassenen'' belangrijker lijken te worden geacht ? Zij,de kinderen van hun en onze toekomst, zijn het kind van de rekening,en daardoor het eeuwige ondergschoven kindje,dat in zijn of haar toekomst de rekening gepresenteerd kan krijgen van een schizofreen parlementair of religieus beleid,dat soms kant noch wal lijkt te raken in zijn populistische beredenering en oppertunistische wervings retoriek van bekvechtende politieke fronten en partijen In een glijdende schaal van oppervlakkigheid en domheid wordt een soort van ''hel'' voor de toekomst van ieders nageslacht en levens gecreeerd..Een zeer zwaar en somber vooruitzicht,lijkt mij zo..Hopelijk worden religies en politiek eindelijk eens goed wakker geschud en laat men voortaan het mensenhart spreken..In plaats van te leven als gehersenspoelde of geindoctrineerde individuuen die de toekomst van de mensheid lijken te willen beinvloeden met hun loze of histerische ideologieen hoe deze maatschappij zou moeten worden geleid..''In het huis van god zijn vele kamers'' heeft iemand ooit geschreven'' Maak deze kamers dan ook goed om in te leven,zou ik zo denken..''Wie het goede doet,zal het goede oogsten'',zou ik daarop nog kunnen concluderen..
Hopelijk word de mens ooit eens wijs,en beseft hij of zij de domheden van het verschrikkelijke verleden waarin eigenlijk voor niemand het goede soort recht en waarheid werd gesproken...Men leefde niet echt en vrij van goede wil ,maar werd geleefd door een systeem van leugens en ingebakken angsten die eigenlijk niets met de goedheid van een''rechtvaardige god'' te maken konden hebben..
Wijsheid en vrede zij met U allen die naar de echte eerlijkheid,goedheid gelijkheid en rechtvaardigheid van de geest willen streven..
''Ter bescherming van het kind''..in ''Gods'' naam..(vul deze naam zelf maar in..Nu ook de rechten van het dier nog.. deze zaken zijn volgens mij even belangrijk, als die van de mens...

Bart Prinsze 14 jan 03:28

Volgens mij moet je het begrip "vrijheid" niet anders gebruiken ten opzichte van de ene doelgroep dan jegens andere groepen. Om Voltaire te parafraseren: "Ik ben het totaal niet eens met wat u zegt/vindt, maar ik zal tot de dood erop volgt uw recht verdedigen óm dat te zeggen/vinden".
Voor mij heeft eenieder het recht om zich te kleden zoals hij of zij dat wenst, wat ik mis echter is de bereidheid om daar ook een prijs voor te betalen. Ik draag persoonlijk als gozer een paardestaart, wat inhoud dat ik naar sommige banen kan fluiten. Hetzelfde geldt voor mensen met zichtbare piercings/tatoeages. Wanneer nu echter een moslima met een hoofddoekje een baan geweigerd wordt dan moet de Commissie Gelijke Behandeling zich daarover buigen. Waarom? Dat je als moslima moeilijker aan het werk komt wanneer je zo'n doekje draagt is m.i. niets anders dan logisch, dat overkomt kaaskoppen ook.
Door je kleding, je weigering handen te schudden, je weigering op te staan voor de rechtbank schreeuw je van de daken af: "Ik ben ánders!" en nogmaals, dat MOET mogen, maar zou er af en toe ook eens stilgestaan kunnen worden bij het onvermijdelijke prijskaartje dat aan die vrijheid vasthangt?
Met vriendelijke groet, sukkelaar, Rotterdam

Piksel 14 jan 23:13

Het dragen van een paardestaart is niet per se hetzelfde als het dragen van een hoofddoek. Paardestaarten zijn vrij- hoofddoeken zijn vanuit de beleving van de draagster voorschrift. Een kwestie van zingeving en sancties daarop.

Voorts is de vrijheid van een pasgeborene inzake religie praktisch nooit te realiseren. Laat staan dat een andere dan de eigen gekozen opvoeding te tolereren zou zijn. Een zinloos streven religie achter de deur te beteugelen.

nannga 15 jan 13:14

hoofddoek weg,david´s ster weg, kruis weg,akenkruizen weg,draag ze in je privee sfeer. Er is wel een verschiel tussen een zilver sterretje of een halfmaan of een kruisje hangertje want deze worden onder of boven de trui gedragen, een hoofddoek is moielijk om als bedel symbool om de nek te dragen, infact is een hoofddoek net als een flag..je kan het niet missen...net als een uniform...ik lees uit de wikipedia...uniform is de kleding waarmee een persoon zich onderscheidt als lid van een organisatie of als functionaris...

Beau 15 jan 13:14

@ Stef Janssen:

Misschien is het nauwkeuriger om te schrijven

"Het beginsel is dat de MENS overheerser IS (of wil zijn). Het zit in...."

in plaats van

"Het beginsel is dat de Nederlanders overheersers zijn. Het zit in..."

Of niet?.

''Gedwongen 'Uithuwlijking en besnijdenis binnen religies is misdadig'' 15 jan 22:31

Ergens in 2009 is door de (burger)rechtbank in Jemen een geforceerd (religieus) huwelijk wettelijk ongeldig verklaard..Het handelde hier om van een 8jarig meisje wat was uitgehuwelijkt aan een man van 86 -is, na korte tijd door de sterke wil,en de mondige acties van het getroffen meisje door de Jemenitsche wetgeving dus gedwongen ontbonden..Een zeer goede zaak,lijkt mij..Dit is een goed voorbeeld van een rechtvaardig soort rechtbank binnen een (overwegend)religieus land..Hopelijk gaat de Jemenitsche staat ook net zo ver met bescherming van onvolwassen kinderen in verband met de regels tegen onvolwassen en gedwongen besnijdenis,zowel bij(zeer)jonge meisjes als jongens..maar als het kwaad eenmaal geschied is,volgt het fysieke en geestelijke trauma ,geschapen door bijgeloof of religieuze leugens van domme en pathologische kindermishandelaars die zelfs geld verdienen aan hun onhygienische en malafide praktijken..Er bestaan zelfs gevallen dat in sommige (religieuze) landen jonge meisjes,in een smerige hutje van een psychisch gestoorde vrouw zijn getrokken,om vervolgens onder dwang zijn besneden,met alle nare gevolgen van dien..Veel kinderen overlijden door ernstige bloedingen waarvan weer een ander deel zeer lang te kampen met ernstige infecties, en vaak met lange ziektes en complicaties die uiteindelijk ook de dood tot gevolg kunnen hebben...Nu een vraag aan U lezers: Als U deze kindermishandelaars zou willen vervolgen..Hoe zou U dat willen doen?..Doe het in ieder geval menselijk,redelijk en goed onderbouwd..Ikzelf heb in ieder geval op het moment geen vaststaand idee hoe dat precies zou moeten worden uitgevoerd..In ieder geval moet de schuldige partij doordrongen raken van zijn of haar wandaden tegen het onschuldige kind,en de menselijkheid in het algemeen...De bedoeling is uiteidelijk dat deze individu dat ''gedwongen besnijden'' in ieder geval nooit meer zal doen in de toekomst..Hoe ver moet je eigenlijk gaan voordat je dit type criminelen steeds vaker en langer moet gaan opsluiten ? Goede rechtspraak is een groot goed..Wat is dan wijs ? Ook is de (soms) de medeverantwoording van sommige (orthodox religieuze) familieleden of (dominante)dorpsgenoten in het spel die tot de levenslange beschadiging of zelfs dood van kinderen uit hun eigen familiekring of dorp op hun geweten hebben..En dat allemaal door het waanidee dat kinderbesnijdenis vormend correct en gezond zou zijn voor het vaak nog zeer jonge kind...

stef janssen 16 jan 00:46

de hoofddoekjes kwestie waarom in godsnaam worden die jonge vrouwen en meisjes zo verkeerd aangekeken door de autochtonen terwijl de christenen ook nonnen hebben die rond lopen met hoofddoekjes laat hun die ook afnemen en vraag ze voortaan een broek te dragen en eens zien wat zij jullie voor antwoord gaan geven.

stef janssen 16 jan 15:44

ik reageer op het artikel van Aad van Rooijen over het feit dat hij denkt dat Marokko de Sahara bezet, als je over iets wilt uitspreken Aad dan verdiep je eerst in de materie alvorens je conclusies trekt de naam "Spaanse Sahara" verraadt dat het ooit bezet is geweest, nl. door de Spanjaarden tijdens de kolonisatie van het Koningkrijk Marokko en net zoals ieder Europees land dat ooit een ander land heeft gekoloniseerd is na de kolonisatie en nu komt het zgn "door de voordeur vertrokken en via het venster binnengeslopen" als je deze uitdrukking niet begrijpt dan zul je de hedendaagse taferelen ook nooit begrijpen.En wat betreft Moslim sympasanten vinden voor de oppositie in Iran die zul je weinig aantreffen in Nederland ivm het feit dat Iran een democratisch Islamitisch land is net zoals elk democratisch land elders op de wereld het is nog het enigste islamitisch land waar jullie nog geen greep op hebben, de Engelsen hebben het zo vaak geprobeerd in te palmen het is hun niet gelukt en nu met de Europese Unie aan haar zij en haar bondgenoot Amerika zoeken ze een uitweg chaos en ellende te creeren in het Islamitisch democratisch Iran.
Europa en Amerika moeten eens ophouden politie in de wereld te spelen, en oorlogen en verderf in de wereld te veroorzaken, kijk naar Irak hoeveel onschulige mensen daar creperen en kinderen die traumas oplopen. En als een verzetstrijder een vliegtuig of zich laat opblazen in een Europees of Amerikaanse Staat dan zijn het ineens onschuldige slachtoffers mochten er doden of gewonden vallen en Irakezen of Afganen tellen niet mee en in de toekomst zullen het ook Iranezen zijn het begint al beetje bij beetje zie de bommen die afgaan in dat land.

Beau 17 jan 01:04

Iran is officieel een democratisch land. Jammer alleen dat tegenstanders van de president in de gevangenis belanden om aldaar te worden gemarteld, als ze al levend in de gevangenis belanden. Hoe staat u, Stef Janssen, daar tegenover? En wat is uw mening aangaande vrouwen die tot het hoofd worden begraven om vervolgens te worden gestenigd. Allemaal Westerse propaganda.
Ik beweer niet dat dit iets met de Islam te maken heeft, want er zijn ook Islamitische landen waar mensenrechten tot op zekere hoogte worden gerespecteerd, met name in het Verre Oosten, maar ook Turkije, Egypte en Libanon. Het lijkt erop dat u het Westen dusdanig haat, dat u alle uitwassen in een 'democratisch Islamitish land' als Iran probeert goed te praten, of desnoods ook de gruwelen in Irak onder Saddam Hoessein dan wel de Taliban. Dit lijkt me niet juist, en ik denk dat veel moslims in Nederland evenmin gecharmeerd zijn van het Iraanse bewind, of van Saddam.
Oja, hoofddoekjes zijn prachtig, vooral als ze een vrolijk kleurtje hebben en weinig autochtonen hebben daar moeite mee. Burka's... Dat is een ander verhaal. Maar gezien uw bewonering voor de Islamitisch democratische staat Iran zijn vrouwenrechten niet iets waar u wakker van ligt. Spijtig.

stef janssen 17 jan 21:42

De vrouwen die gestenigd worden horen niet in Iran thuis maar in Nederland thuis waar ze achter ramen kunnen staan met een sigaret in de mond en de sexuele behoeften van de westerling kunnen bevredigen. Als je weet dat er wetten zijn die je niet moet overtreden, indien je aan deze wetten houdt dan hoef je niet te vrezen dat je gestenigd wordt. Die wetten zult u nooit begrijpen, want u heeft een plank voor uw hoofd, en wat betreft die oppositie die worden live in het gevang gezet en met een eerlijk proces veroordeeld, in Nederland en menig ander westerse land worden ze opgeruimd door de beveiligingsdienst zie onze Pim. Nou dat is democratisch. Balkenende kan zijn leugens niet meer verbergen, en zegt als ik wist wat ik nu weet dan had ik het niet gedaan. Dan heb ik het over de golfoorlog, ik heb nooit achter Saddam gestaan maar er zijn genoeg manieren om iemand te isoleren, zie de manier van Noord Korea. Een land boycotten werpt op den duur zijn vruchten. En ik haat het Westen niet, dat zijn uw woorden maar ze meten met verschillende maten. Mister van Rooijen.

stef janssen 17 jan 22:32

Beau wat weet jij van mensenrechten, hedendaagse vluchtelingen zoals Irakezen die leefden ondanks het slechte regime van Saddam toch gelukkig met hun familie hadden werk en kwamen niets te kort nu leven ze met een wrok in hun keel aftewachten of ze een verblijfstatus krijgen in Nederland of elders en worden met de nek nagekeken door de inboorlingen omdat ze "een hand ophouden" nou die hand hielden ze niet op in hun vaderland waar ze nog steeds niet naar kunnen terugkeren. Het niet mogen werken, meestal is hun familie niet compleet en leeft de rest elders ongelukkig, zijn dat jouw mensenrechten.

Robert de Bruin 19 jan 23:55

Men moet in Nl leren dat er godsdienstvrijheid is,dus niet alleen moslims maar ook de protestanten,en andere geloven zijn toegestaan. Er zijn zoveel geloven in de wereld en ieder denkt dat zijn geloof het ware is.Dat moet je respecteren.
Werk je ergens of ga je op een school of universiteit dan dien je geen hoofdoekjes ,kettingen, kuizen, speciale racistische kleding te dragen.
Men moet dan dus neutraal gaan. Er zijn immers ook medemensen die in geen van deze geloven geintresseerd zijn en die dien je ook te respecteren.
Ik ben er ook niet van gediend als die Jehova mafkezen op zondag mij uit mijn bed bellen/../!
En ik ben er ook niet van gediend als extreme moslims dood en verderf saaien in de wereld. Ook Wilders moet zijn kop eens dicht houden met zijn ongevraagde meningen.

Max 20 jan 18:45

Waar is die zogenaamde vreedzame islam? Als de islam zo vreedzaam is, waarom is zijn er dan 13 eeuwen gedocumenteerd geweld te vinden in de geschiedenisboeken? Waarom is het keer op keer nodig dat de politiek benadrukt dat de islam vreedzaam is? Zou dat, indien het waar zou zijn, niet vanzelfsprekend zijn?De hele islamitische wereld zoals we die vandaag kennen is een product van deze 1300 jaar oude jihad dynamiek.Of de islam werkelijk vredelievend is waag ik te betwijfelen als we kijken naar de grote veroveringen die hebben plaatsgevonden in de eeuwen dat de islam zich verspreidde. Noord-Afrika, Midden Oosten en Turkije waren van de 2e / 3e eeuw tot de 7e eeuw christelijk (allerlei denominaties).De huidige islam voldoet volledig aan de opdracht van haar stichter.Wereldwijd worden (burger) oorlogen gevoerd tegen heidenen Joden en Christenen, worden zij uitgemoord of verdreven en worden tempels, synagogen en kerken verbrand.Meer dan 150 kerken en kloosters krijgen gebrand of gedynamiteerd in Servische Kosovo,Bosnie ook.Libische leider Moeammar Khadafi :er zijn tekenen dat Allah de overwinning van de Islam in Europa toestaat, zei hij in deze speech, Europa moet zich bekeren tot de islam… of anders de oorlog verklaren aan de moslims.Overal in de wereld waar gedonder is zijn zij er bij betrokken. En overal roepen ze op tot vernieteging van de mensen die de Islam niet aanhangen (zie de TV dagelijks).Europa is eeuwenlang opgebouwd vanuit een (joods)-christelijke cultuur. En die cultuur is al in belangrijke mate veranderd en nog steeds aan het veranderen. Ik denk dat veel Nederlanders de term[over de islamisering] niet helemaal begrijpen.Met islamisering wordt niet alleen de toename van de moslimpopulatie bedoeld, en ook niet de militaire verovering van het land door moslims of de stichting van een islamitische staat. Islamisering is een proces waarbij de religie sluipenderwijs alle aspecten van het leven gaat domineren.De islam is in opmars, niet alleen in Europa, maar wereldwijd. In 1973 waren er ongeveer een half miljard moslims in de wereld, vandaag is dat aantal al verdriedubbeld tot 1,5 miljard.In afwachting van een machtsovername in West-Europa bouwen zij met de steun van de Europese regeringen hun structuren uit.
Nederland:in 1971 54000 moslims,2009 1 miljoen moslims.
Deze ongewapende demografische oorlog is oneindig veel gevaarlijker dan haat zaaiende imams en gewelddadige moslim fundamentalisten die oproepen tot de gewapende jihad.Wilders:Ik heb ook niets tegen moslims in Nederland, mits ze zich houden aan onze wetten en regels. Dat heb ik altijd gezegd, maar kennelijk moet ik het steeds weer herhalen. Ik wil alleen dat de immigratie uit moslimlanden stopt omdat we daar nu al heel veel problemen mee hebben. Nederlanders herkennen hun eigen land niet meer. En kijk naar landen waar de islam dominant is; je ziet dat ze geen respect hebben voor alles wat niet-islamitisch is. De Islam wil niet integreren, maar domineren.

Max 21 jan 18:24

Overal in de wereld waar gedonder is zijn zij er bij betrokken. En overal roepen ze op tot vernieteging van de mensen die de Islam niet aanhangen (zie de TV dagelijks).De islam is in opmars, niet alleen in Europa, maar wereldwijd.net als Kasjmir, Cyprus, Servische Kosovo,Bosnie, de Filippijnen, zuidelijk Thailand, Darfoer, Soedan, Libanon Atjeh in Indonesië,nu in Nigeria,…...In 1973 waren er ongeveer een half miljard moslims in de wereld, vandaag is dat aantal al verdriedubbeld tot 1,5 miljard.Nederland:in 1971 54000 moslims,vandaag 1 miljoen moslims.Deze ongewapende demografische oorlog is oneindig veel gevaarlijker dan haat zaaiende imams en gewelddadige moslim fundamentalisten die oproepen tot de gewapende jihad.Zelfs de gematigde en rationeel denkende moslims waarschuwen voor dit gevaar.Het is heel moeilijk om optimistisch te blijven in het licht van de groeiende islamisering van Europa.

Uit_het_dossierNext
Meest_gelezen