nummer
nummer 11 / 17-03-2010
  • Commentaren
  • Artikelen
  • In_de_wereld
  • Columns
  • Kunst_en_cultuur
  • Dichters_en_denkers
 

Stuur « Links en anti-rechts» door






7 + 4 = annuleer
17-03-2010
LeesPrint
Links en anti-rechts De strategie van Job Cohen

De leiderswisseling bij de PvdA brengt bijna alle andere partijen in vertwijfeling. Maar in de toespraak waarin Job Cohen zijn kandidatuur voor het lijsttrekkerschap bekend maakte, profileerde hij zich vooral tegenover Geert Wilders.

Aukje van Roessel
Stuur

Het was de afgelopen week allemaal wel veel en snel in politiek Den Haag. Terwijl Emile Roemer zich op zijn nieuwe kamer nog aan het inwerken was als de leider van de sp besloot cda-kroonprins Camiel Eurlings het politieke bijltje er voorlopig bij neer te gooien en een gezin te gaan stichten. Eurlings wil niet op zijn vijftigste ontdekken een eenzaam man te zijn geworden die slechts kan bogen op een glanzende politieke carrière. Toen de pers nog aan het nadenken was of dit wel de ware reden was voor Eurlings' vertrek en of toch niet ook de teleurstelling over het aanblijven van Jan Peter Balkenende als cda-lijsttrekker in zijn besluit een rol speelde, overleed d66-oprichter, oud-minister van Buitenlandse Zaken en minister van staat Hans van Mierlo. Dat verlegde de aandacht.
Maar nog voordat over Hans van Mierlo alle necrologieën goed en wel in de kolommen stonden of waren besproken in radio- en televisieprogramma's, deelde Wouter Bos totaal onverwacht mee dat hij het pvda-leiderschap aan de wilgen hangt. Om bijna dezelfde reden als Eurlings: om meer tijd te kunnen besteden aan het reeds door hem gestichte gezin. Of dit Bos' werkelijke reden was, werd uiteraard ook nu her en der in twijfel getrokken. Maar omdat twee mannelijke politici binnen 24 uur dezelfde motivatie gaven, was het ook aanleiding voor een stroom aan stukken, gesprekken en grappen over mannen, zorgtaken, de zwaarte van het ministerschap en de vraag of tijd voor het gezin als reden voor vertrek van vrouwelijke politici gepikt zou worden.
Maar dat was niet het enige wat veel aandacht wegtrok voor een terugblik op de twaalfjarige politieke carrière van Wouter Bos. De als control freak bekend staande Bos noemde ook meteen de naam van zijn beoogde opvolger, waardoor hij zijn eigen vertrek overschaduwde met het nieuwste nieuwtje, dat Job Cohen, de man die de laatste negen jaar burgemeester was van Amsterdam, de pvda gaat leiden. Democratie is mooi, maar dan wel graag een geleide democratie, moet Bos hebben gedacht.

Bij de sp moeten ze vorige week vrijdag even hebben geslikt. Niet omdat Mark Rutte die dag welhaast stilletjes de officiële lijsttrekker werd van de vvd, dat paste juist in het straatje van de sp. Ze waren er bij die partij zo van overtuigd met hun nieuwe man, Emile Roemer, een troef te hebben tussen al die oude, bekende en vaak ook al beschadigde lijsttrekkers. Maar ze hebben met de komst van Cohen naar Den Haag nog geen volle week van dat idee kunnen genieten.
Daar staat wel iets tegenover. Roemer zei een kleine twee weken geleden, op zijn eerste persconferentie als de toen nog beoogd lijsttrekker van de sp, dat zijn deur wagenwijd open zal staan voor de leiders van de pvda en GroenLinks. Cohen is die deur inmiddels al binnengelopen. Zijn uitspraak 'hoe progressiever, hoe liever' kan immers moeilijk worden uitgelegd als een voorkeur voor regeren met de huidige vvd die ook na de economische crisis nog de lof van de markt zingt. Of met het cda, ook al heeft Cohen eveneens gezegd ook die partij niet uit te sluiten. Dat laatste klinkt uit zijn mond aannemelijker dan wanneer Bos dat zou opperen na alles wat er de afgelopen jaren tussen hem en het cda is gebeurd. Neem het woord 'draaikont' in de mond en Bos zal weer kwaad worden. Er was inmiddels geen sprake meer van alleen politieke meningsverschillen tussen pvda en cda, maar van persoonlijke animositeit.
Dat is dan meteen een goede reden waarom een partijleider die het beste voor heeft met zijn partij en haar gedachtegoed zou kunnen besluiten op te stappen, naast dat gezin natuurlijk: om de toekomst van zijn partij niet te belasten met zijn 'persoonlijke' geschiedenis met anderen en andere partijen. Dat geldt bij Bos dan niet alleen voor zijn verhouding met het cda, maar ook voor die met de sp en GroenLinks.
Bij sp-leider Roemer de kamer binnenlopen om daar niet alleen een kopje thee te drinken, maar ook daadwerkelijk te praten over inhoudelijke samenwerking is voor Cohen makkelijker dan voor Bos. De laatste zal altijd met zich meedragen hoe onwillig hij vlak voor de verkiezingen van 2006 was om zelfs maar wat te drinken met toen nog Jan Marijnissen van de sp en Femke Halsema van GroenLinks. Laat staan dat die drie toen aan een echt gesprek toe kwamen, en dus al helemaal niet aan progressieve samenwerking.
Bij de christen-democraten kan het vorige week vrijdag niet bij slikken zijn gebleven. Daar moeten ze zich rot zijn geschrokken toen ze zagen wat er zich - en nog wel zo soepeltjes - bij de pvda voltrok. Hun Balkenende steekt ineens wel erg moe, bleek en gebutst af bij Job Cohen. Die is weliswaar geen jonkie maar hij oogt toch fris, hij heeft ook veel ervaring maar draagt geen beladen dossiers of persoonlijke animositeiten met andere Haagse hoofdrolspelers met zich mee.
Waar Bos zich waarschijnlijk niet alleen heeft gerealiseerd dat hij de kans liep zijn kinderen niet te zien opgroeien, maar ook dat hij zelf een sta in de weg was geworden voor zijn partij, heeft het bij Balkenende, én bij zijn partijbestuur aan dat laatste besef ontbroken. Vorige week maandag hadden ze nog de kans om hun fout te herstellen. Het zou pijnlijk zijn geweest voor zowel het partijbestuur als voor Balkenende persoonlijk, maar ze hadden het ook kunnen verklaren op grond van de slechte gemeenteraadsverkiezingen en het verlies aan vele raadszetels.
Maar het cda zegt te hebben gekozen voor stabiliteit. Het zijn echter alleen de christen-democraten die dat predikaat verbinden aan de persoon Balkenende. Daarbuiten zien ze bij die naam toch eerder een man die zijn kabinetten niet tot de eindstreep wist te leiden.
Mogelijk durfden ze het bij het cda ook niet aan om Balkenende te vervangen omdat een oude politieke regel zegt dat je zo kort voor verkiezingen niet moet wisselen van leider. Maar in deze tijden gelden die oude gewoonteregels niet meer. Ook de politieke wet dat wie een kabinet breekt daarvoor moet betalen lijkt gebroken. Het cda profiteerde immers niet van de val van het kabinet waarop de pvda had aangestuurd, maar die laatste wel.

Door al deze snel elkaar opvolgende ontwikkelingen is al weer bijna vergeten wat het laatste debat van minister van Financiën en vice-premier Bos in de Tweede Kamer was. Dat ging over Uruzgan, dat wil zeggen over de procedure die had moeten leiden tot een beslissing over de militaire missie in Uruzgan. Rita Verdonk van Trots op Nederland maakte Bos toen onparlementair uit voor leugenaar. Geert Wilders van de pvv duidde Bos die donderdagavond in februari voor de televisiekijkers aan met 'die rode vlek links onder in uw beeld'.
Nu mag Job Cohen het tegen hen en hun collega-lijsttrekkers gaan opnemen. Bos en Cohen hebben het goed voorbereid. Dat bleek ook uit Cohens speech toen hij zijn kandidatuur voor het lijsttrekkerschap bekend maakte. Niet kortweg 'ik ga ervoor', maar al helemaal uitgedacht in de thema's die hij voor zich ziet. Zijn strategie was ook in een keer duidelijk: sociaal-economisch modern links, sociaal-cultureel duidelijk anti-rechts-radicaal.
Zonder een concurrerende partij in zijn speech te noemen ging hij ze feitelijk wel bijna allemaal langs. Veiligheid is voor Cohen geen pvv- of vvd-thema, maar de kern van je thuis voelen. De hardwerkende Nederlanders, de leraren, verpleegkundigen en politieagenten laat hij niet over aan de vvd of de sp, maar houden ook als het aan hem ligt het land draaiende. Trots op Nederland zijn ze wat hem betreft niet alleen bij de partij van Rita Verdonk, maar in heel het land. Het nemen van pijnlijke beslissingen als gevolg van de economische recessie doen ze niet alleen bij cda, vvd of d66, maar juist bij zijn pvda, die zich afzet tegen het casinokapitalisme - om nog maar eens een sneer naar de vvd uit te delen. En ontplooiing, nieuwe technologieën en openstaan voor de wereld zijn voor hem geen speeltjes van d66 of GroenLinks.
Maar bovenal positioneerde Cohen zich tegenover Geert Wilders. Wederom ook zonder dat diens naam werd genoemd was duidelijk waarom Cohen zei dat hij had gezien wat het betekent als mensen geen werk hebben, wat het betekent als je twee banen nodig hebt om rond te komen, als kinderen de taal niet goed spreken, als je niet veilig over straat kunt, als er haat ontstaat zoals na de moord op Theo van Gogh.
Hij had het allemaal van dichtbij meegemaakt, als burgemeester van de grootste stad van Nederland, wilde hij maar zeggen. Hij had ervoor gezorgd dat in de roerige dagen na de moord op Van Gogh de vlam in Amsterdam niet in de pan sloeg, door te blijven geloven dat fatsoenlijk samenleven kan als je er samen de schouders onder zet.
Eigenlijk zei Cohen daarmee: en wat zet jij daar tegenover, Geert Wilders? Jij was de laatste twintig jaar op dat nu door jou zo vermaledijde, stoffige Binnenhof, terwijl ik de afgelopen negen jaar met mijn poten in de echte modder heb gestaan. Jij praat alleen en dan ook nog met oneliners over maatschappelijke problemen, terwijl ik in de praktijk van alledag aan de oplossing van die problemen heb gewerkt. Jij zet mensen met woorden tegen elkaar op, terwijl het mij is gelukt de mensen erbij te blijven betrekken. Jouw praten splijt de samenleving, terwijl mijn praten de boel vooralsnog bij elkaar heeft gehouden, ook al verwijt je mij mijn praten altijd.
Wilders reageerde met zijn overbekende opmerking: Cohen is een theedrinkende multicultiknuffelaar. Hij vindt Cohen, net als diens partijgenoot Jeltje van Nieuwenhoven waarmee Wilders sinds vorige week donderdag in de Haagse gemeenteraad zit, oude politiek. Het zijn afgezaagde scheldwoorden geworden waarmee Wilders doelbewust wantrouwen zaait.
In de eerste confrontatie tussen Wilders en Cohen zal moeten blijken of die laatste ook in de echte arena tegen de debatstijl van Wilders is opgewassen. Dan zullen we kunnen zien of de nieuwe leider van de pvda de rol als tegenstander van de pvv-voorman in de rechtstreekse confrontaties kan overnemen van d66-leider Alexander Pechtold. Want dat zit ook achter de stellingname van Cohen: de pvda wil d66 op dit punt de wind uit de zeilen nemen.
Dat is tegelijkertijd het grootste gevaar dat nu nog meer dreigt dan voor het vertrek van Wouter Bos. Dat de pvda met Cohen aan de leiding de collega-partijen waar de sociaal-democraten het na 9 juni van moeten hebben, sp, GroenLinks en d66, gaat beconcurreren. Met als mogelijke einduitkomst dat Cohens streven naar 'hoe progressiever, hoe liever' dan alsnog niet te realiseren blijkt, ook al zou de pvda de grootste partij zijn geworden.

 

foto: Kees van de Veen/DVHN/HH

Stuur

reacties op dit artikel
Aart 18 mrt 08:40

Lees Ephimenco vandaag en de hardwerkende-mensen-hater Cohen krijgt u beter verklaard dan in bovenstaand stuk.
Het is jammer dat Cohen het altijd weer nodig vindt om mensen die hard werken en zich zorgen maken in de hoek te zetten, terwijl de mensen die geen enkele bijdrage aan de samenleving leveren, anders dan dat ze zorgen voor financiële en maatschappelijke overlast, worden beschermd.
Dat laatste is vooral ook een grove belediging voor de vele hardwerkende Marokkanen, die zich evenzeer kapot ergeren aan de polariserende, de verkeerde kant kiezende Cohen.

A 18 mrt 13:09

Mensen hebben genoeg van de xenofobie van Wilders en willen weer eenheid in het land. Dat Cohen daarom zo veel steun geniet is alleen maar logisch. Er is brede steun voor niet-polariserende leiderschap.

Nap 18 mrt 16:02

De reactie van Aart daar ben ik het geheel mee eens,ik zou het niet beter kunnen verwoorden! Er zijn ook mensen die er genoeg van hebben van dat jarenlange knuffelgedrag en er anders over denken ,deze worden voor,racist,dom ,tokkie ,laagopgeleid,laagbetaald uitgemaakt,een etiket ligt al klaar. Ik zie Cohen niet zitten.

A. Goossens 18 mrt 17:19

De vraag die zich telkens opdringt, is wat progressief nu eigenlijk inhoudt. Dat begrip is even ongrijpbaar als 'duurzaam', 'helder', 'sociaal-democraat' en 'sociaal-liberaal', om zo maar eens wat platitudes uit de dagelijkse politieke vocabulaire te pakken.

Werkelijk conservatief - als tegenhanger van progressief - is in feite ook geen enkele grote partij in Nederland. Men wil de VVD graag conservatief duiden, maar dat is een absurde bewering. Sterker nog, de zogenaamd progressieve partijen nemen de VVD kwalijk met haar neo-liberalisme in de jaren tachtig en negentig de basis voor de huidige crisis te hebben gelegd. Hoe zou men als conservatief kunnen worden geduid door zo'n progressief beleid ten aanzien van marktwerking te realiseren?

Hoe bekrompen en gespeend van inzicht dat soort socialistische platitudes zijn, toont wel de wetmatigheid dat je pas wat kunt verliezen dat je al hebt (verworven). De financiële crisis van afgelopen jaren ontstond vooral doordat er eerst (onwerkelijk) gewin was. In de vortex van dat gewin nam de collectieve rijkdom onwezenlijk toe. Socialistische - zogenaamd progressieve - plannetjes (door Wilders stelselmatig als hobby's betiteld) konden vooral hun beslag krijgen door het collectieve gewin. Maar progressief Nederland - met name collectivisten als de SP - zien helemaal niet in dat neo-liberalisme de wereld en de gemiddelde burger veel meer geneugten heeft gebracht dan enige vorm van collectivisme in de geschiedenis van de mensheid ooit voortbracht. Dat ook neo-liberalisme zijn loef- en lijzijde kent, is een gegeven. Ik wil het zeker niet idealiseren, maar een Cohen die zich de zorg aantrekt van de noodzaak tot tweeverdienen om een gezin rond te doen laten komen, is zeker vergeten dat de belasting en lastendruk in Nederland - behorende tot de top 5 van de wereld - daar de belangrijkste oorzaak voor is. En dat is een 100% progressieve baby!

De progressieve scheldkanonnades tegen het rechtsere denken is echter grotesk en eigenlijk te aandoenlijk voor woorden. Maar erg veel munitie in het debat heeft progressief Nederland niet. De PvdA heeft de minder bedeelden het de laatste decennia niet beter gemaakt, heeft het onderwijs vermoord en haar socialistische mores vooral verloochend. De PvdA is vooral een partij van megalomane bouwers, en in die zin progressief. De sociale intonatie van het progressieve denken is de partij allang kwijt. De scepter werd door de SP overgenomen, maar die missen een realistische kijk op de wereld, en zou ik met de beste wil van de wereld niet progressief willen noemen, met hun hang naar het failliete collectivisme.

Kortom, wie wijst mij nu een werkelijk progressieve partij aan in Nederland? Volgens mij is er geen één over.

Nap 18 mrt 20:43

U scherts een zeer realistisch beeld mijnheer Goossens,ik kan mij daar in vinden, Ik vrees dat als er een links pact komt waarin groen links mee gaat regeren de belastingdruk voor met name de werkende mens nog hoger gaat worden.Ik zie Job Cohen niet als de Messiash.Ik heb meer bewondering voor Angela Merkel,een vrouw met visie!Het lijkt mij een ramp als D66 ook in dit pact zou mee participeren,een pleitbezorger om Turkije toe te laten treden in de Europese Unie.De problemen met Griekenland zijn al groot,lijkt mij niet verstandig om die reden Turkije toe te laten treden.

Beau 19 mrt 10:03

@ Goossens. Prachtige analyse, hulde. Conservatisme in Nederland? Misschien de Vonhoff-vleugel van de VVD of de CHU van weleer (zitten er nu nog CHU'ers in het CDA??). Veel verder kom ik helaas ook niet.

A 19 mrt 12:23

Ik lees zojuist dat in de barometer van Synovate Cohen (6,6) en Pechtold (6,5) de populairste lijstrekkers zijn. Deze cijfers maken duidelijk dat de meerderheid van de stemmers tegen het extremisme van Wilders zijn.

A. Goossens 19 mrt 15:58

A., 'de meerderheid is'.

Ik vind het een prachtige analyse, maar had je daar de barometer voor nodig? Er zijn talloze meerderheden te bedenken. Zo ontbreekt een meerderheid voor willekeurig iedere partij, want er heeft geen enkele partij meer dan 75 zetels in de peiling. Er is ook geen enkele premierkandidaat die een meerderheid van Nederland achter zich heeft (tenzij we ze gaan shortlisten). Er is geen meerderheid voor een linkse coalitie (vooralsnog), maar wel één voor een gematigd rechtse. Kortom, voor de zoekende analist zijn er talloze trends te extraheren. Maar jij concludeert heel ondeugend dat er dus geen meerderheid voor Wilders is? Is die er ooit geweest dan?

Wat was de bedoeling van je exclamatie nu eigenlijk?

Nap 19 mrt 18:16

Mijnheer A,ik proef in uw reactie dat u geen fan van de heer Wilders bent. Dat mag! ,wij leven in een democratisch land,waar men ook zijn voorkeur op 9 juni mag bepalen.

A 19 mrt 22:16

@ A. Goossens

De cijfers spreken voor zich. De populairste leiders zijn zij die zich tegen Wilders keren. Dat zijn gewoon de belangrijkste conclusies die je in het huidige politieke klimaat moet trekken. Dit heeft gevolgen voor wie met wie gaat regeren. De PVV maakt hierbij dus weinig kans. Daarbij, de maatschappelijke afkeer tegen Wilders is helder toch? De werkgeversorganisatie moet Wilders toch ook niet? Ze schamen zich rot voor die man. Hetzelfde geldt ook voor de werknemersorganisaties. Ook de meerderheid van de kerken, 75 procent, spreekt zich uit tegen Wilders.

Daarom - ik ben blij dat de meerheid zich aangesproken voelt door fatsoenlijke politici als Pechtold en Cohen, mijn goed recht om dat te vinden.

Frans Vliegenberg 21 mrt 11:37

Goed artikel Aukje. In ben het met je eens dat het leegzuigen door de PvdA van partijen als GroenLinks en D'66 wel eens contraproductief kan uitpakken.

Via deze weg wil ik je complimenteren voor je artikel "Hans van Mierlo", aangezien het artikel niet online staat. Het is uit mijn hart gegrepen.

A. Goossens 21 mrt 16:37

@A.

De cijfers spreken voor zich inderdaad. Maar u laat ze anders spreken, zoals u het u goeddunkt. Uw redenatie is minstens zo tendentieus als de meeste redenaties van Wilders.

Overigens ontzegt niemand u het recht in uw eigen belevingswereld te zitten hoor. Dus uw laatste bijzin was overbodig.

Ik vind het fascinerend hoe heel Nederland zich laat gijzelen door de PVV. Ondertussen hebben we veel grotere uitdagingen dan dat. Maar dat schijnt in de onwerkelijke focus richting PVV de meeste burgers, media en politici te ontgaan.

Nee, zoals A. hieronder, exclammeert heel Nederland liever hoe vermeend correct en moreel juist ze zijn door zich van Wilders te distantiëren. Men vergeet gemakshalve dat Wilders een aantal buitengewoon actuele en vaak terecht geconstateerde maatschappelijke vuiligheidjes adresseert, waarvoor men in de zogenaamd gearriveerde politiek de oplossing totaal niet heeft (als men zelf al durft te benoemen), maar wel graag de mond vol heeft van het feit dat de PVV de oplossingen óók niet heeft. Aandacht afleiden heet dat, zoals Pechtold excellent kan. Men vergeet gemakshalve dat het fenomeen PVV niets of nauwelijks iets zou voorstellen als de gevestigde politieke partijen de morele agenda de afgelopen twintig jaar niet zo fnuikend slecht hadden beheerd.

De PVV is door de Nederlandse politiek zelf veroorzaakt. De agressie tegen het fenomeen is dus net zo achterlijk als jezelf je hele leven wezenloos zuipen en als je tenslotte een afgeschreven lever hebt, de medische wetenschap verfoeien dat ze geen nieuwe voor je hebben. Net als de politiek, de schuld vooral niet bij jezelf zoeken ...

A 21 mrt 23:57

@ A. Goossens

Niemand voelt zich verheven boven Wilders, mensen storen zich gewoon aan zijn racisme en haatdragende verwensingen en dat is de kern van de zaak. De weerzin tegen de polarisatie is inmiddels zo groot dat Nederland hunkert naar een bindende politieke leider, dat verklaart de populariteit van Pechtold en Cohen. En het zogenaamde falen van de politiek de afgelopen decennia als verklaring voor de populariteit van de PVV overtuigd niet, de PVV trekt immers vooral stemmen van mensen die voorheen nooit naar de stembus gingen. En ik kan een éénmanspartij niet ophangen aan decennia falen van de politiek, daarvoor is de democratische participatie van de zogenaamde 'gewone' Nederlander in de PVV te gering (als je nagaat dat mensen geen lid van de PVV kunnen worden en geen inspraak hebben op de koers van de partij). Wilders vertolkt geen onvrede, hijzelf is de onvrede. De gevestigde partijen zijn voor boze burgers tien keer geschikter om iets met hun onvrede te doen dan de partij van Wilders. Het verschil is dat bij de PVV Wilders aan de knoppen draait en dat bij andere partijen mensen met elkaar in discussie gaan.

A. Goossens 22 mrt 10:17

U blijft maar tendentieuze verklaringen geven, die gespeend van ieder inzicht blijken. Tragisch, want juist daarom ontbreekt het leermoment uit zo'n fenomeen als de PVV.

Het is klinkklare nonsense dat de PVV vooral nieuw electoraat heeft gemobiliseerd. Ik heb geen toename van 10% stemmers gezien in Nederland, of er moet een gelijk percentage zijn afgehaakt. Bovendien, zou het al zo zijn dat zij vrijwel volledig uit nieuw electoraat zou bestaan, dan nog is het een teken dat de gevestigde politiek faalt. Anders zouden die stemmers wel door de gevestigde politiek richting stembus worden getrokken. U maakt de klassieke fout die ik eerder al aanhaalde. Kop in het zand, en doen alsof de enge ziekte zomaar kwam aanwaaien.

Voor het overige lijkt het weinig zinvol deze weinig doorwrochte reacties te blijven beantwoorden. Al die platitudes zijn vermoeiend. Ik zou zeggen, verdiep u nog eens in dit soort fenomenen zonder de gesouffleerde oppervlakkige vooroordelen. Dan zult u inzien dat je niet 20% van het electoraat mobiliseert door uw simplistische voorstelling van zaken, maar dat er veel meer aan de hand is dat u zich zeer zou moeten aantrekken.

Nap 22 mrt 12:45

Mijnheer A,ik zal mij even voorstellen,ik heb gewerkt van mijn 12e tot mijn 65e,het grootste gedeelte van mijn arbeidzame leven ambtenaar geweest met opsporingsbevoegdheid, middelbaar onderwijs gevolgd op HBS niveau.24 maanden militaire dienstplicht,voor een dubbeltje per dag. Daarna veel moeten leren om bij te blijven,door steeds veranderde wetgeving .Ik zeg dit maar even op voorhand,omdat wie lonkt of richting PVV nijgt snel geetiketteerd wordt met aso,tokki,laag opgeleid,racist etc.IK heb altijd gestemd,behalve bij de gemeenteraad. Mijn familie eveneens een leven lang gewerkt en goed opgeleid.En ook niet zoals Hofland stigmatiseerd,de gewone man van Heintje Davids (alweer een etiket).De gevestigde politiek valt de laatste 30 jaar veel te verwijten,in ieder geval vind ik en mijn familie en kennissen kring dat zij in competent is gebleven.Zij verdienen het om in onze beleving afgestraft te worden,waarvan 9 juni acte.Het valt mij op dat ik nimmer een woord van kritiek hoor omtrent het gevoerde beleid van de gevestigde politiek.Voor mij is de heer Cohen niet de verlosser.in Amsterdam West gingen 2 jaar geleden auto"s in vlammen op,geen enkele arrestatie, de politie stond erbij en keek er naar.Dit is het loon van de angst!Zij die onze maatschappij ontwrichten worden beloond met snoepreisje"s.Gouda,Kanaleneiland,Leiden ,Zaltbommel,Venendaal daar geld het recht van de sterkste,ik heb daar nimmer van de geplaatste reactie"s een woord van afkeuring gehoord.Ik kan niet anders dan concluderen dat hier sprake is van eenzijdige verontwaardiging.Het artikel van Henk Hofland bevestigd mijn vermoeden.Dit is mijn mening ,ik vind het wel fideel van de groene dat zij ook mijn mening plaatst.Ik denk dat dit mijn laatste reactie is.Ik ga mij ook maar eens meer met mijn kinderen en kleinkinderen bezig houden,zoals de meeste politici die niet terug komen in de politiek en prettig verder kunnen leven van hun riante wachtgeldregeling.

Een verwarde burger 22 mrt 16:23

Beste A. Goossens,

Ik snap er helemaal niets meer van, na al die tendentieuze verklaringen en platitudes. Zou u me misschien kunnen uitleggen op welke maatschappelijke vuiligheidjes u doelt? En, als u nog niet te vermoeid bent, kunt u me misschien verklappen hoe de PVV ons daarvan zal verlossen? Ik ben namelijk bang dat iemand die weliswaar negen jaar onze hoofdstad heeft bestuurd (en bijvoorbeeld veiliger heeft gemaakt, maar dat zijn slechts cijfers), niet in staat zal zijn problemen aan te pakken, omdat hij twee jaar terug bij een autobrand niemand heeft opgepakt. Na tijden met mijn hoofd in het zand modderige kopjes thee te hebben gedronken, sta ik nu open voor een leermoment en een plan van aanpak. Helpt u mij?

Nap. 22 mrt 17:41

Geachte verwarde burger,ofschoon de vraag niet aan mij gesteld word nog een keer een antwoordt,in de Diamantbuurt zijn mensen weggetreitert,vraag het de winkelier of Amsterdam veiliger is geworden,vraag het de Amsterdammer,vraag het de Amsterdamse buschauffeur.Nee, Wilders zal ons zeker niet verlossen,en Cohen ook niet,dit is het resultaat van jarenlang gedoog politiek, pappen en nat houden ik heb deze situatie niet gewild,ik voel mij hier ook niet verantwoordelijk voor,de veroorzakers hebben er zeker geen last van,plak mij maar een etiket op,rasist,fasist,tokkie,aso,dom,laag opgeleid,geplaagde man van Louis Davids.Ik ben hier in de hoofdstad geboren,ik heb er mijn werk gedaan,ik hoop hier ook een natuurlijke dood te sterven...Ik heb Amsterdam zien verloederen.Een boze verdrietige Amsterdammer geboren in deze hoofdstad in 1945.P.s.wat de landelijke politiek betreft,wij zijn zo vaak belazerd door politici,van links tot rechts,ik geloof niet in wat zij beloven!!

A. Goossens 22 mrt 19:34

@verward. Goed en zorgvuldig lezen zal u een eind op weg helpen. Uit uw suggestieve vragen blijkt reeds dat u daar niet aan toe bent gekomen. Neem even de tijd en laat vooral uw schattige vooroordelen varen, want ze belemmeren duidelijk het geestestransport. Wellicht neemt nadien uw verwarde status wat orde aan ...

A 23 mrt 13:33

@ Nap

Al heb ik een andere politieke mening, ik begrijp wat u zegt en respecteer dat. Wat betreft de PVV - ik heb een oordeel over hun ideeën en niet meer dan dat.

Ik betwijfel ook dat de PVV doet wat de kiezer wil, ik denk dat de PVV vooral doet wat Wilders wil. Wilders is een charismatisch figuur die doet alsof hij de stem van het volk vertolkt in de politiek maar ik denk dat hij vooral voor zichzelf spreekt. Niemand binnen de PVV kan hem tegenspreken omdat er geen transparante partijdemocratie is. Kiezers op de PVV hebben geen enkele invloed op de koers van de partij. De PVV is praktisch een éénmanspartij.

Ik denk dat mensen met kritiek op het functioneren van de Nederlandse politiek in de afgelopen paar decennia serieuzer genomen zouden worden als ze zich zouden distantiëren van de xenofobe en extremistische uitlatingen van een politicus als Wilders.

A. Goossens 23 mrt 16:56

Tegenover de xenofobe uitspraken van Wilders, staat 25 jaar onwerkelijke integratie- en immigratieretoriek van traditioneel links. Dat zijn de uitersten, waarbij het laatste echelon deze agenda beheerde tot op heden. De absurde ontkenning van enorme problemen met Marokkaanse jongens, met name in grote steden, is zo'n voorbeeld.

Een ander voorbeeld is de ontzettend naieve wijze waarop Nederland en Brussel de immigratie- en gezinsherenigingpolitiek vorm geven. De ongebreidelde toestroom van non-intellect en tribale immigranten is een gigantische aanslag op de Europese welvaart. En het is juist die welvaart, die voor Europeanen zo ontzettend belang is om een sociaal rechtvaardige samenleving te kunnen behouden. We zien nu al tien jaar de afbraak van de sociale vangnetten en collectieve zorg. Dat is in hoofdzaak te wijten aan juist de ongebreidelde immigratiestroom, waarbij nauwelijks bijdragers, maar vooral afnemers toestromen.

Eerlijke schattingen voor Nederland lopen al in ongekende bedragen als 200 miljard voor de immigratie en integratiekosten. Daar staan geen baten tegenover. We verarmen enorm door de beleidsloosheid ten aanzien van die onderwerpen.

Daarnaast speelt de onevenredige participatie van met name Marokkaanse jongens in de criminaliteit en overlast. Dat fenomeen wordt al twee decennia lang zwaar onder de pet gehouden. Het mag nauwelijks benoemd worden. Zo'n Van Hanegem van de week ook weer. Een bestraffende bespreking van gedragingen van twee Marokkaanse voetballers leidde bij deze oud voetballer alweer tot verkapte beschuldigingen van racisme. Absurd. We mogen niet eens benoemen! Als Feyenoord hooligans de boel verstieren in Hoek van Holland heeft niemand een probleem met die generieke groepsbenoeming. Maar waren het Marokkanen geweest, dan had half Nederland over de benoemers heen gevallen. Het is dat zeer sterk ingebouwde Nederlandse spasme dat leidde tot de populariteit van LPF en PVV.

Ik distantieer me van de PVV, maar minstens net zo hard van een Pechtold, een Van der Laan, een Vogelaar of een Cohen die weigeren te benoemen en de koe niet bij de horens vatten. Die laatste zachte heelmeesters zijn intrinsiek een veel groter kwaad voor de Nederlandse samenleving dan het tijdelijke fenomeen PVV.

Nap 23 mrt 17:43

Gister is in Gouda wederom een buschauffeur mishandelt,men durfde de daders niet bij naam te noemen en maakte er maar van dat de daders lichtgetint waren.Rob Oudkerk had er wel een naam voor.Het worden drukke tijden voor Cohen... Zij nog vermeldt dat Wouter Bos een generaal pardon er door jaste(met bijval van links),waardoor de Nederlandse belastingbetaler thans 30.000 personen dienen te onderhouden. Wouter geniet thans van zijn riante wachtgeldregeling en Cohen laat ons achter met de rekening van het metro debacle,bah politici, zij hebben sch.... aan ons,ik zal ze eens overend helpen op 9 juni, zoals Napoleon sprak op 18 juni 1815 om 16.00 tijdens de slag van Waterloo,ik zal Wellington eens overeind helpen,die zit maar op zijn gat,ik stuur mijn garde voorwaarts.Een ding weet ik (bijna)zeker,in mijn beleving is er sprake bij de politiek en media van geselecteerde verontwaardiging,ik ben daar allert op.Met name het artikel in de groene van Henk Hofland.

Martin E. C. Roos 23 mrt 23:25

Links en zogenaamd antirechts of: 'Hoe progressiever, hoe liever'

In de toespraak waarin Job Cohen zijn kandidatuur voor het lijsttrekkerschap bekend maakte, profileerde hij zich vooral ‘tegenover’ de ruim anderhalf miljoen Indische Nederlanders en hun nazaten.

Uit de politiek wordt spaarzaam handen uitgestoken om ruimte te maken voor de beleving van een hybride Indische ‘cultuurbeleving.’ Door bijvoorbeeld het toenmalige Tweede Kamerlid Huizinga-Heringa van de CU (actueel: staatssecretaris): “Daarbij denk ik aan de Molukkers en Indische Nederlanders, die hier na de oorlog kwamen, […]. Uit deze (eerste naoorlogse) emigratiegolven kunnen echter ook interessante lessen worden getrokken.”(Handelingen II 2003/4)

“.... Cohen, net als diens partijgenoot Jeltje van Nieuwenhoven waarmee Wilders sinds vorige week donderdag in de Haagse gemeenteraad zit, oude politiek. Het zijn afgezaagde scheldwoorden geworden waarmee Wilders doelbewust wantrouwen zaait.”

Inderdaad ‘afgezaagde scheldwoorden’ en''draaikont oude politiek' van juist ja: de PvdA! In de eerste confrontatie tussen 200.000 gekleurde allochtonen uit het grootste islamland ter wereld en de ‘voorgangers’ en partijgenoten van Cohen.
Oude PvdA politiek is als volgt historisch te duiden:‘In 1945 en de daaropvolgende jaren werden […] vooral Indo-Europeanen (Indische Nederlanders: Indo’s: allen met een Nederlands paspoort met een islammoeder of zelf islamiet), gedood, verbannen of gedwongen zich tot Indonesiër te assimileren,’ herinnert ons Robert Crib in 2007 in zijn artikel: Misdaad, geweld en uitsluiting in Indonesië.
In de Kamer kwam, alweer zestig jaar terug, een Nederlands humanitair drama en democratische ‘onverdraagzaamheid’ aan bod. De rechten der minderheden die in het contract van de Ronde-tafelconferentie zijn vastgelegd werden door Nederland na de Tweede Wereldoorlog niet gewaarborgd. ’Dit geldt onder meer voor de Indische Nederlanders.’ (Zandt SGP. Handelingen II 1949/50)
Wanhopig werd over de toenemende onverdraagzaamheid, terreur en de chaos geklaagd. En tegen het hen doen opgaan in de Indonesische samenleving geprotesteerd.
De PvdA en andere ‘progressieven’ zwegen niet! Het Indo-Europeaan zijn (inclusief de duizenden Javaanse soennieten met hun typische lokale culturele invloeden) werd door de (toenmalige) PvdA nadrukkelijk gekoppeld aan etnische criteria (racialisering). De PvdA greep die typische Hollandse koloniale hutspot aan om hele groepen mensen te stigmatiseren. De toenmalige partijgenoten, een groep gezaghebbende mensen die heden ten dage zo ‘opkomt voor de malikitische en hanafitische stroming islamieten lieten het sterven toe: ‘En duizenden hunner zijn reeds op de vreselijkste wijze gemarteld en na ergelijke martelingen gedood.’ (Zandt SGP. Handelingen II 1949/50)
Met als toegift. Als een ware deportatieleider vroeg Kamerlid Schilthuis (PvdA), zich af of ‘velen’ van ‘de zich in ons land bevindende gerepatrieerden (gevluchte Indische Nederlanders, inclusief de eerder vermelden met een oriëntatie en beleving van de islam ) uit Indonesië, geknipt zijn voor emigratie naar tropische gebieden en voor wie daarin een uitkomst zou liggen.’(Handelingen II 1951/52).
Als voorlopig sluitstuk initieerde de ‘de voorgangers van Chen’ uiteindelijk zelfs de zogenaamde politionele acties die leidden tot meer dan tienduizenden (islam)doden. De voornoemde partij begroef de omgekomen Nederlanders zo snel mogelijk en creëerde een ‘verborgen’ onverdraagzaamheid in 1948: de Japancommissie. Met o.a. als taak het voorbereiden van de schadeclaim op Japan. De oorlogsschadeclaim op Japan werd nooit ingediend ! Pleitbezorgers van de officiële regeringsvisie van ontmoediging, ontkenning en uitsluiting waren de als progressief bekend staande Kamerleden De Graaf (KVP), Klompé (KVP), Burger (PvdA) en Stufkens (PvdA). Met als eindresultaat, regering en een Kamermeerderheid waren ervan overtuigd dat de Indonesische en niet de Nederlandse nationaliteit correspondeerde met de identiteit van de ruim 200.000 gekleurde en/of islamitische Indische Nederlanders met een Nederlands paspoort.

Veiligheid is voor Cohen de kern van je thuis voelen. Onwerkelijke integratie- en immigratieretoriek van traditioneel links?
Afgezaagd? Het bovenbeschrevene zou het enige moeten zijn wat veel aandacht moet trekken voor een terugblik op ruim zestig jaar ‘onwillig’ integratie- en immigratiebeleid van de PvdA.

A 24 mrt 10:44

Alleen het kabinet Den Uyl zou ik links willen noemen. Voor de rest waren alle kabinetten combinaties met rechtse partijen. Er is dus maar één linkse kabinet geweest in de afgelopen decennia. En de "onwerkelijke integratie- en immigratieretoriek" waar u over spreekt wijt ik aan de invloed van de naoorlogse generaties die na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog terecht een humane samenleving wilden, antiracisme was dus welhaast vanzelfsprekend en niet per definitie iets voor links alleen, het werd breed gedragen en was de basis voor de integratie- en immigratiepolitiek.

Ik denk dat de ontwikkelingen voor onze politiek zoals we die nu kennen ergens in de jaren negentig ligt. Fortuyn signaleerde veranderingen en zijn visie heeft het denken van velen veranderd, vooral die van rechts. Ik heb twee boeken van hem gelezen en werd geraakt door zijn betrokkenheid maar ik schrok van zijn analyse (die ik éénzijdig vondt) en van de oplossingen die hij aanreikte (ouderwetse onzin en bizarre combinaties van progressief en conservatief denken en dagdromerij over de joods-christelijke traditie). Desallniettemin is het waar dat we problemen op straat duidelijk moeten benoemen, daar was ik het wel mee eens. Maar ik stel hierbij wel grenzen, het onnodig generaliseren of discrimineren van iemands geloof of cultuur beschouw ik als kwetsend. Criminaliteit blijft een individuele daad en niet meer dan daad, een crimineel kan een Marokkaan zijn maar een Marokkaan is niet per definitie een crimineel. Benoemen waar nodig, benoemen waar relevant maar wel scherpe grenzen trekken om niet grievend te generaliseren, bevolkingsgroepen mogen niet zomaar worden gestigmatiseerd. We moeten mensen per individu beoordelen en niet complete volksstammen wegzetten als zijnde crimineel.

De ongebrijdelde immigratiestromen waar u het over neemt zie ik niet en we moeten hierbij realistisch zijn. Europeanen hebben de afgelopen vijfhonderd jaar ongevraagd complete werelddelen bezet en uitgebuit en nu zouden anderen profiteurs zijn? Daarbij, hoezo non-intellect en tribaal? Staan die mensen uit het buitenland stil of zo? Als je de discussie breed trekt dan zie je dat in een complexe samenleving praktisch iedereen op enigerlei wijze geld kost (als je al mensen tot geld wil reduceren). De bejaarden, de zieken, de gehandicapten, de werklozen, jonge kinderen, studenten, jongeren. Ze kosten allemaal geld en de samenleving probeert ze allemaal zo humaan mogelijk op te vangen, onderscheid maken op geloof, ras of cultuur doet geen recht aan mensen. Maar ze leveren ook veel op omdat mensen altijd iets ondernemen en vooruit willen in het leven, dat valt niet in cijfers te vangen.

De meest zwakke groepen (Marokkanen, Antillianen) moeten we juist betrekken bij de samenleving zodat we op de middellange termijn een goed lopende samenleving hebben. Niets doen kost op de lange termijn nog meer geld. De groepen die criminaliteit en overlast veroorzaken moeten we met onderwijsprojecten, arbeidsprojecten en taalcursussen weer integreren in de Nederlandse samenleving, dus met sociale investeringen. Nogmaals, dat kost geld maar niets doen kost nog meer geld. De overheid moet hierbij zeker niet onnodig verkwistend zijn, we moeten uitkijken naar wat werkt en wat resultaat brengt. Daarbij houd ik persoonlijk niet van een overheid die zich overal mee bemoeit, er zijn genoeg allochtonen die zichzelf goed redden. De overheid in de rol van politieagent doet denk ik niemand goed, maar straatoverlast moet zeker worden aangepakt waarbij we niet te ver moeten doorschieten. Ik ben voor een gevarieerde aanpak, streng waar nodig en kansen aanbieden zodat mensen op eigen benen kunnen staan. Dat is voor mij niet soft maar reeël. Niemand wordt geboren als crimineel, sociale omstandigheden verhogen de kans om in de criminaliteit verzeilt te raken.

Op naar de stembus 9 juni.

A 24 mrt 10:46

@ A. Goossens

(geloof dat ik het vergeten ben bij te zetten)

Trick50 (B) 24 mrt 11:12

Jongens toch. Vanuit België lijkt de stap van Bos/PVDA een magistraal plan (de koningin zal het ongetwijfeld graag gezien hebben): (tijdelijk) ootmoedig plaats ruimen voor het vleesgeworden 'cordon sanitaire', om de kansen maximaal te verkleinen dat de baarlijke duivels het land onbestuurbaar maken. Niemand heeft zin in een coalitie van minstens 4 partijen en er zijn al veel harde woorden gevallen tussen de lijsttrekkers, zodat een gemeenscappelijk programma en een echte teamspirit wel heel veraf lijken (ook al beperk je het tot de door ROB gesuggereerde 'grote lijnen').
Voeg daarbij de media, die zo'n verkiezingen graag reduceren tot een kanseliers poll (altijd gemakkelijk voor de TV-shows en debatten) en je kan de inzet herleiden tussen progressief en conservatief (links vs. rechts als je dat eenvoudiger vindt).
Cohen is nog niet thuis, dat moet ook de PVDA top en haar spindokters beseffen. Men moet opletten zijn linkerzijde vooraf niet dood te knuffelen (vraag het aan Stevaert), want dat zou de twijfelaars evenzeer afschrikken als ze beducht zijn voor Wilders & Co. Ale opties blijven daarom best open, want men zou nog partner in het centrum nodig kunnen hebben (CDA? D66?).
Macht is waar het om gaat. Hoe blijf/kom ik aan de macht? In die zin is de exit van Bos een magistrale zet. Ik zal zijn beweegredenen pas geloven als ik binnen 2 jaar hoor dat hij een 'soccer dad' is gebleven en niet een postje heeft ingepikt bij ECB, Unicef, EU of zijn natte droom, de Grote Nederlandse Nieuwe Bank (van 35 mrd). Nato-secretaris zal wel een brug of wat te ver zijn ...

A. Goossens 24 mrt 14:17

@A.

Het zou me een artikel kosten om alle onzin of arbitraire conclusies uit uw laatste reactie inhoudelijk en deugdelijk gemotiveerd te moeten weerspreken of becommentariëren. Dat vind de redactie vast niet goed, dus beperk ik me tot één treffend punt in uw betoogje.

Uw betoog is namelijk doorspekt met de retoriek die gemeendgoed is op (eenvoudig gezegd) links. Het voornaamste is de contradictio interminis dat wel weliswaar mogen benoemen maar niet generaliseren of discrimineren. Links heeft echter tegelijk enge richtlijnen geschapen voor de begrippen 'generaliseren' en 'discrimineren'. Discrimineren is tegenwoordig namelijk al heel snel aan de orde. Het CIDI geeft daarvan telkens prachtige voorbeelden. Heb je sympathie voor de Palestijnse kwestie of een humanitaire frustratie over de behandeling van Palestijnse kinderen in Gaza, dan ben je direct een verklaard anti-semiet (quod non). Dergelijke reflexen - eigenlijk spasmen - kent links ook ten aanzien van de Marokkaanse kwestie, of de bredere immigratie kwestie. In uw betoog maakt u de wezenlijke, maar bij links tot platitude verworden, fout te stellen dat de criminaliteit onder Marokkaanse jongeren een verzameling incidenten betreft. Dat is onjuist. Er is sprake van een structureel probleem, waarmee het begrip incident slechts kan worden gebezigd binnen de kaders van het structurele probleem en niet 'als incident op zich'. Maar juist door de linkse gewoonte het als 'incident op zich' te afficheren, ontneemt men wel nadenkend Nederland het recht om te spreken van een groot probleem met Marokkaanse jeugd. het aldus vaststellen van een groot probleem met de Marokkaanse jeugd is niet een vaststelling met een discriminatoir doel, maar met een kenmerkend doel. Dat gaat er echter bij salonfatsoenlijk links niet in.

Diezelfde linkse spasmen zien we bij de bespreking van de immigratie. In uw betoog weer de dommige (excusez-le-mot) ontkenning dat er geen sprake is van grote (domme) toestroom, analoog aan dezelfde linkse ontwijking van dit grote probleem. Er is sprake van een enorme toestroom geweest in de afgelopen twintig jaar, en daarbij was sprake van een enorme kanslozenimmigratie. Dat is een grote bedreiging voor onze cultuur en onze normen en waardenstelsels. Daar wordt vaak lacherig over gedaan, maar zelden door mensen die ook het gogme bezitten daarover een gedegen oordeel te geven. De enorme wissel die de massaimmigratie van non-intellect en tribaal volk op onze samenleving trekt wordt door de linkse politiek verdoezeld en de gevolgen zullen blijvend zijn, althans vele decennia voelbaar. Vooralsnog is er bovendien geen halt toe te brengen aan dit gegeven, omdat Brussel (nog) progressiever denkt dan Nederland in dit dossier. Tot de wal het schip keert, maar dan is het te laat. De aanslag op onze sociaal uitstekend vormgegeven samenleving, met zijn uitgebreide voorzieningen, is al groots. Ze zal nog veel groter worden, los van criminaliteit.

Het is dat sentiment wat mensen - deels uit overtuiging deels uit wanhoop - drijft naar de PVV, en in België richting Vlaams Blok/Belang. En dat weigert progressief Nederland in te zien. Dat denkt dat ze met morele appels en stickeracties PVV stemmers dwingen kan de PVV te laten voor wat het is. Het werkt juist averechts. De PVV stemmer wordt eerder extra gemotiveerd door de massale dommige ontkenningen en vermeende morele superiorteit van progressief Nederland. En uw betoog, waarde A, is doorspekt van dergelijke morele retoriek, die op geen enkel punt met feiten verdedigbaar is, maar wel lekker verkoopt bij de morele bonusuitverkoop. Het is echter gespeend van ieder inzicht in de werkelijke problematiek. En om die problematiek te (h)erkennen hoef je helemaal geen PVV te stemmen.

Martin E. C. Roos 24 mrt 15:45

Links en anti-rechts? Neen: 'in mijn cultuur'.

Job Cohen, de PvdA en met name de voormalig staatssecretaris Nebahat Albayrak is naast haar bekende uitspraken over de Turkse overheidsgenocide interpretatie, zo’n 300.000 Aramese en Syrische christenen werden op brute wijze vermoord ook bekend, in een kleinere autochtone kring. Van ‘Nederlandse jongens’ van de oude politiek van de PvdA, die destijds niet wensten te sterven in de bevrijdingsoorlog van mijn geboorteland. De regeringen Beel en Drees voerden onder het motto "Indië verloren, rampspoed geboren" van 1946 tot 1949 een koloniale oorlog tegen Indonesië. Bij de zogenoemde politionele acties stierven naar schatting 125.000 Indonesiërs (islamieten) en een onbekend aantal Indische Nederlanders (christenen en islamieten).

Terug naar de eenentwintigste eeuw. Al jarenlang strijden de eerder genoemde Indonesië-weigeraars voor eerherstel. In april 2001 vroegen ze de toenmalige PvdA-voorzitter Koole per brief om "een officieel excuus". De steeds meer slinkende levende weigeraars vinden dat de PvdA nogal wat heeft goed te maken. Het was juist deze arbeiderspartij met haar vrijzinnig gedachtegoed die in 1946 de doorslag gaf bij het parlementaire besluit om oorlogstroepen naar Indonesië te sturen. Einde 2001 kwam een reactie. Er volgde een teleurstellend gesprek met toen nog Tweede Kamerlid Albayrak. Haar eerste vraag was: “Gaat het jullie om geld?”
“Ze begreep helemaal niet waar het ons om ging. Ze beloofde nog om het in een Kamercommissie te bespreken. Maar we hebben er nooit meer iets van gehoord”, aldus een nog overlevende weigeraar. Haar en Job Cohens ‘praten splijt de samenleving’ van christenvluchtelingen uit islamlanden, alavieten, Koerden, Indische Nederlanders, Molukse Nederlanders, sjiieten, soefi’s, hindoes, Bosnische moslims, Armeniërs, Tadzjiks, Uzbeken, Syriërs. Turkmenen, Tataren, Oekrainers, Sikhs en 170 andere nationaliteiten en/of etnische groeperingen in Nederland.

‘Of’ de PvdA-politici met het accent op hanafiten (Turkije) en malikiten (Marokko) ‘voldoende worden betrokken bij moeilijke afwegingen en beslissingen?’ Leden uit met name de twee voornoemde migrantencultuurgroepen worden door de PvdA op belangrijke posities gezet.

"Het grootste gevaar?' Een van de velen! Ik beperk me. ‘In mijn cultuur (waarin) ik grootgebracht ben’, mochten we nog in NRC van twintig februari 2010 vernemen van 'Ik ben al heel lang een rolmodel in Nederland' aldus Ahmed Aboutaleb: PvdA-burgervader en zijn cultuur van de malikiten.

Nap 24 mrt 18:23

@A,U vind dat ik om mijn ongenoegen te uiten betreffende de gevestigde politiek afstand moet nemen c.q. stelling moet nemen tegen de heer Wilders.Echt niet!!,zojuist kwamen de cijfers dat het aantal overvallen in Amsterdam met 11 % is toegenomen,De heer Cohen liegt!!!,als hij zegt,de criminaliteit is afgenomen onder mijn bewind .Hij begint al met een leugen, dit alles om stemmen te winnen.U schrijft,als er maar kansen zijn,a mai,wij zijn al 30 jaar onderweg met die probleem gevallen,ik zal het beestje maar niet bij naam noemen,anders krijg ik het verwijt te horen van stigmatiseren.Inderdaad zoals u zegt,op naar 9 juni!!!Het pleit wel voor uw blad dat ik mijn mening mag geven,omdat ik vermoed dat de groene en haar lezers voor 99% links georienteerd is.Met name uw stukjes schrijver de heer H.Hofland.

A 24 mrt 21:49

@ A. Goossens

U zult weinig medestanders vinden voor uw standpunten. Nederland heeft genoeg van de polarisatie van Wilders en zijn aanhangers. Mensen willen eenheid en zullen massaal Cohen stemmen. Let maar op.

A. Goossens 25 mrt 10:26

@A.

Wat nou polariseren? U bent zelf een polariserend type, dat te weinig aan (zelf)reflectie doet vanuit een misplaatst gevoel van morele superioriteit. Typerend voor het geclaimde monopoly op het gelijk van links. U bent het die polariseert, door mensen met een afwijkende mening als zodanig weg te zetten. Walgelijke eigenschap.

Het duiden van feitelijke problemen, ofwel problemen die met feiten en cijfers zijn aan te tonen, is geen polarisatie, maar het duiden van uitdagingen. Heeft helemaal niets met polarisatie te maken. Juist uw opstelling van kop een meter in het zand en problemen ontkennen in plaats van bespreekbaar maken en aanpakken is uiteindelijk aanleiding tot polarisatie. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

En praat niet zo voor de rest van Nederland alstublieft. U hebt genoeg moeite zelf een mening te vormen en al helemaal om een mening te vormen die rationeel verdedigbaar is. Span u in uw visie te verbreden en stop met mensen te polariseren en in hokjes stoppen. Kortom, werk aan uzelf.

Nap 25 mrt 17:37

@ Ik denk dat veel Nederlanders het linkse beleid van pappen en nat houden na 30 jaar meer dan zat zijn!!,indoctrinatie van de linkse media zal niet helpen.Ik kan het hard maken dat de media niet objectief is.Ik begin er maar niet aan ,het geeft mij een gevoel van een roepende in de woestijn.Ik heb wel een tip voor U,lees eens op zaterdag de stukjes van de heer Bob Smalhout in de Telegraaf als U deze niet te rechts vindt en niet alleen van de gekleurde heer Henk Hofland. Misschien vallen dan de schellen van de ogen.Ik heb de heer Hofland een persoonlijke mail gestuurd,als reactie op zijn artikel.Nee, geen onbeschofte mail,(ik ben geen aso en/of tokki)ik heb geargumenteerd dat hij m.i. niet objectief is.Ik zal het hier bij laten,ik ben nogal kritisch en weet nooit wanneer mijn mening onder censuur valt.Als laatste kijkt U eens naar opsporing verzocht,daar ziet U feiten die er niet om liegen.. van de 10 misdrijven 9 gepleegd door.... Nog een feit van de KPLD dat een bepaalde groep oververtegenwoordigd is.Of valt deze constatering van feiten mijnerzijds onder racisme?,of is er voor mij een ander etiket voorhanden?

H. FRIEST 25 mrt 23:45

Nog een beschouwing vanuit België. Nu moeten jullie Nederlanders zich nog eens voorstellen dat bovenop al die scherp uiteenlopende opvattingen die hier zo weelderig aan bod komen, wij in België net diezelfde fricties kennen maar dat wij die steevast nog eens rijkelijk overgieten met een communautaire jus. Geen enkele kwestie, het weze een treinramp, onbetaalbare pensioenen,een instortend appartementsgebouw of een kinderverkrachter - je houdt het niet voor mogelijk - of ze is binnen de 48 uur via de media omgeturnd in een communautaire rel: noord tegen zuid, Vlaams tegen Frans, wat men dan voor het gemak dan doet samenvallen met conservatief tegen progressief, racist tegen multiculti, harde werker tegen profitariaat, fout in de oorlog tegen patriotisch enz. Het is om hopeloos te worden en het houdt niet op. Een regering met slechts vier partijen is hier een nog moeilijk in te beelden luxe. Dus Nederland, niet wanhopen, het kan nog erger. Ga even kijken vijf kilometer onder Roosendaal en je schept weer moed.

Nap 26 mrt 08:04

Gisteravond een reactie gegeven 25-03-2010,ik zie wel de reactie van de heer H,FRIEST.Zou mijn vermoeden bewaarheid worden,dat censuur word toegepast?

ede 29 mrt 23:29

"In de eerste confrontatie tussen Wilders en Cohen zal moeten blijken of die laatste ook in de echte arena tegen de debatstijl van Wilders is opgewassen".maw: Zal Cohen zich moeten verlagen tot de debatstijl van Wilders om stemmen te trekken ? Waar zijn we toch in godsnaam mee bezig ? Het gaat toch nog steeds om inhoud hoop ik en toch nog steeds niet alleen maar om de stijl van debatteren, zoals dat blijkbaar in de VS het geval is ? Qua bestuurservaring en maatschappijopvatting kan Cohen Wilders in zijn zak steken.Het lijkt mee dat de uitkomst van zo'n debat alleen nog de wankelmoedigen kan beivloeden.De rest weet toch echt waarop ze gaat stemmen.Ik kan Wilders echt niet anders zien dan een gigantisch grote stoorzender,die anderen probeert te belemmeren in het 'normaal' met elkaar omgaan (inclusief de diverse allochtonen). Wilders denkt 'exclusief' in de zin van dat hij anderen uitsluit en probeert daar ook he buitenland van te overtuigen.Lijkt me moeilijk te verwezenlijken als je eerst allerlei staatslieden gaat uitschelden.Er loopt nog steeds (terecht) een proces tegen Wilders en dat zal moeten doorgaan. Wilders heeft met zijn speeltuintjes in Almere en Den Haag bewezen alleen maar zijn zin door te willen drukken.Je mag dan wel het grootst aantal stemmen hebben verzameld,maar dan begint het echte democratische politieke proces pas.
Wat dat betreft is Wilders een onbeschreven blad papier of hij heeft echt dictatoriale trekken(ik vermoed zelf het laatste)en is verongelijkt omdat hij toch de grootste was? Zo werkt dat in een democratie niet.
Het eeuwig anderen de schuld geven moet toch langzamerhand de ogen van zijn volgelingen openen?
Of zijn dat allemaal borderliners die alleen nog maar in termen van 'ik schiet' of 'ik wordt beschoten' kunnen denken ? Als dat echt zo is, dan zou Wilders daar debet aan zijn (staatgevaarlijk) en zouden we ons moeten richten op de bestrijding van deze volksziekte, die een blokkade is in het bereiken van een toestand van wederzijdse onderlinge acceptatie van elkaar als mensen die, waardoor dan ook, in ons land zijn terechtgekomen en niet alleen in de vorige eeuw.Het is de PvdA ooit verweten, dat ze geloofden in een 'maakbare' samenleving.Ik denk dat ze daar nu vanaf zijn gestapt, omdat er allerlei factoren meespelen, die je doodeenvoudig niet kunt voorzien, of niet in de hand hebt.Immigratie is en was een gegeven en Wilders dreigt in diezelfde fout (de maakbaarheid)te vervallen door te denken dat hij Nederland weer zou kunnen hervormen tot wat het ooit is geweest.Het is aan niemand en zeker niet aan hem te bepalen wat wel of niet welgevallig is.
Landen en culturen bloeien of gaan tenonder zonder dat er iemand daar invloed op heeft. Wat dat betreft lijkt Wilders echt op Hansje Brinker, maar misschien heeft hij daar nog nooit van gehoord.

A. Goossens 31 mrt 18:00

@ Ede

Uw betoog laat ik inhoudelijk maar voor wat het is, maar één ding valt me toch weer op. De stelling dat Wilders terecht vervolgd wordt gekoppeld met uw bewering dat Wilders dictatoriale neigingen zou hebben. Zelfs als dat laatste zo is, dan nog is het vervolgen van Wilders net zo goed niet gespeend van dictatoriale neigingen. Kwaad met kwaad bestrijden, wat u kennelijk voorstaat, vind ik geen teken van beschaving en dus geen applaus waard.

De rechtzaak tegen Wilders is een schande en toont weer eens aan dat de eerste de beste toets van onze zogenaamde vrijheid meningsuiting een slecht resultaat geeft. Als Wilders straks veroordeeld zou worden - wat ik niet verwacht en hoop - dan is het hek van de dam. Ondertussen geeft dat gebeuren Wilders een veel te prominent podium, iets wat een selectief moralist als Spong - niet te beroerd de grootste criminele ter wereld vrij te pleiten omwille van cachet - had kunnen weten. Aan alle kanten dus een verkeerde beslissing geweest.

Bovendien geeft uw bijdrage blijk van de veel gemaakte fout Wilders' aanhang over één kam te scheren, ook al een fout die tegelijkertijd Wilders jegens andere selecties wordt verweten. Het is zo typerend voor de inmiddels miljoenen onderbuikreacties op internet hoe weinig men werkelijk nadenkt over de onderliggende materie, maar evengoed hoe men de PVV, Wilders en hun/zijn aanhangers precies zo wenst aan te pakken als de aanpak die men Wilders cums suis juist verwijt. Saillant.

martine 31 mrt 22:23

"Hij had ervoor gezorgd dat in de roerige dagen na de moord op Van Gogh de vlam in Amsterdam niet in de pan sloeg, door te blijven geloven dat fatsoenlijk samenleven kan als je er samen de schouders onder zet."

Cohen heeft nergens voor gezorgd, de mensen die op de Dam waren voor Theo v.Gogh verfoeiden het juist dat uitgerekend Cohen, aan wie Theo terecht een bloedhekel had wegens diens softe nietsdoen, uitgerekend Cohen die avond zijn zalvende praatjes kwam houden. Hij was daar volkomen ongewenst!

"Eigenlijk zei Cohen daarmee: en wat zet jij daar tegenover, Geert Wilders? Jij was de laatste twintig jaar op dat nu door jou zo vermaledijde, stoffige Binnenhof, terwijl ik de afgelopen negen jaar met mijn poten in de echte modder heb gestaan. Jij praat alleen en dan ook nog met oneliners over maatschappelijke problemen, terwijl ik in de praktijk van alledag aan de oplossing van die problemen heb gewerkt."

Cohen heeft geen enkel probleem bij de horens gevat. Cohen is een wegkijker, een struisvogel en een theedrinker, inderdaad. Hij heeft met zijn zalvende geklets de mensen juist van zich vervreemd: autochtonen verlieten, weggetreiterd, de stad omdat Cohen hen in de steek liet. Goedwillende allochtonen wachtten vertwijffeld op actie van Cohen om de rotte appels uit de mand te halen - maar nee, Cohen legt er liever een theedoekje overheen.

Kortom: Cohen is het slechtste wat we nu als land nodig hebben. Nooit meer Cohen, dat is mijn mening.

Nap 31 mrt 23:45

Wat @martine schrijft daar kan ik mij in vinden.Ik wil hier aan toe voegen dat er twee jaar geleden 65 auto"s in vlammen opgingen,de daders zijn nimmer gegrepen en veroordeeld. De ME mocht niet ingrijpen stond erbij en keek er naar.De verzekering betaald niet uit,het valt onder oproer en vandalisme.Loon van de angst.Pappen en nat houden.Ik verwacht niets van Cohen.En zo gaat dat al tientallen jaren,ik heb er dan ook schoon genoeg van en zal dit laten blijken op 9 juni.Hoe men mij ook etiketteerd .Vandaag was het afscheid van Cohen,wij blijven achter met het metro deblace en ik mag straks nog meer betalen aan reinigingsrecht,rioolrecht,WOZ belasting,parkeervergunning.Ik vind de groene wel fideel dat tot nu toe mijn reactie"s geplaast worden,daar ik meen dat redactie en meeste lezers links georrienteerd zijn.

reageer op dit artikel



Vul bovenstaande woorden in het tekstveld hieronder in.
Als de woorden niet goed leesbaar zijn dan kan je er op klikken.
Je krijgt dan twee nieuwe woorden.
Meest_gelezen