Stuur «De rechter moet het karwei opknappen» door
![]() | ![]() |
Juristen strijden onderling over de status van de strafzaak tegen Geert Wilders. 'Het is de hoogste tijd dat de rechter de ondergrens van de vrijheid van meningsuiting vaststelt.'

| Tweet |
|
|
PVV-LEIDER GEERT WILDERS trekt al jaren een wissel op de samenleving. Politici weten zich in het parlement geen raad met hun collega, media worstelen over de juiste strategie en wetenschappers vliegen elkaar in de haren over de islam en de waarden van de rechtsstaat. Te midden van deze morele, politieke en electorale verwarring tart Wilders voortdurend de grenzen van de democratie. Scheert hij erlangs of gaat hij er dwars overheen?
Deze vraag staat centraal in de strafzaak die vorige week begon en op 3 februari wordt vervolgd. Tijdens de rechtsgang vindt een juridische toetsing plaats van zijn uitlatingen in diverse media over moslims en hun geloof en van de beeldvorming in de film Fitna. Tevens wordt Wilders aangeklaagd wegens zijn vergelijkingen van de islam met het nazisme (zoals de koran gelijkstellen aan Mein Kampf). Op basis hiervan wordt hem groepsbelediging, laster, haatzaaien en discriminatie ten laste gelegd. Dat zal stap voor stap door het Openbaar Ministerie naar voren worden gebracht en worden becommentarieerd door de 'verdachte'. Het hof concludeert in zijn beschikking dat 'de wijze waarop het maatschappelijk debat verloopt over controversiële kwesties, zoals de immigratie- en integratiepolitiek, weliswaar in principe niet tot het terrein van het recht behoort, maar dat dit anders wordt als fundamentele grenzen worden overschreden. Dan komt ook het strafrecht in beeld'. Wát de uitspraak zal zijn is nu nog totaal ongewis. Het hof benadrukt 'dat zijn oordeel in die zin een voorlopig karakter draagt, dat Wilders in deze beklagprocedure niet is veroordeeld. Het is uiteindelijk aan de later oordelende strafrechter om in een openbaar strafproces de vraag te beantwoorden of er ruimte is voor een veroordeling en, zo ja, in welke mate.'
Over de status van het proces, bevolen door het Amsterdamse gerechtshof, is inmiddels net zoveel onenigheid gerezen als over de politicus zelf. De rechters zouden zich mengen in een politiek debat, waarmee de grondslag van de scheiding der machten onder druk komt te staan. Het zou een niet-onafhankelijk proces zijn met een vooringenomen beschikking die zich laat lezen als een reeds geveld vonnis. Ex-SP-leider Jan Marijnissen stelt op zijn blog: 'Wilders' opvattingen moeten worden bestreden in de Kamer, in de kantine, op school, op het werk, maar niet in de rechtszaal.' Moslimfeministe Nahed Selim schrijft in een artikel in NRC Handelsblad: 'De huidige heksenjacht op islamcritici verzwakt hun positie en versterkt het behoudende kamp en de moslimfundamentalisten. Tel uit je winst.' En vooruitlopend op het definitieve oordeel wordt driftig gespeculeerd dat de beklaagde per definitie garen spint bij iedere uitslag. Alle ogen zijn bovendien wéér gericht op Wilders. Maar met al die veronderstellingen geven de voor- en tegenstanders van de rechtszaak dit proces bij voorbaat een politieke lading. Ook juristen doen daaraan mee. Zij strijden onderling in de vakbladen hard tegen hard over de juridische juistheid van het proces. Bij hun argumenten zijn de motieven niet altijd neutraal, terwijl dat wel zou moeten. Want sec gesteld dient deze strafzaak om de betekenis van de artikelen in het Wetboek van Strafrecht te verduidelijken.
EEN RECHTERLIJK BEVEL om een Kamerlid aan te klagen is in de Nederlandse geschiedenis zelden voorgekomen. Een bekend geval was de vervolging van Centrumpartij-leider Janmaat in 1986. Nu is er meer aanleiding voor een rechtsgang dan toen, en het verbaast veel juristen dat een strafzaak tegen Wilders zo lang op zich heeft laten wachten. 'Het is de hoogste tijd dat de rechter de ondergrens van de vrijheid van meningsuiting gaat vaststellen. Wilders heeft in het publieke domein veel te lang kunnen doorsudderen. Hoewel strafrecht een uiterst middel is, is het soms een juist middel om het bestaan van een benedengrens te markeren en te handhaven. Het hof heeft in zijn beschikking deze lijn willen trekken, en volgt nauwgezet de door het Europese Hof ontwikkelde normen', stelt Egbert Dommering, hoogleraar informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam. 'Als de politiek niet in staat is om inhoudelijk weerwoord aan extremisme te bieden, dan gaat de rechtelijke macht dus niet op de stoel van de politiek zitten. De staat heeft een positieve verplichting om discriminatie en haatzaaien tegen te gaan. Juist omdat de politiek niets doet, moet de rechter het karwei opknappen. Koel en zakelijk zal er worden getoetst en dat is heel nuttig.'
In de kern gaat het proces volgens hem om Wilders' positie als parlementariër in de Kamer en tegelijk om diens bijzondere verantwoordelijkheid als politicus in het publieke domein. 'Kamerleden genieten strafrechtelijke immuniteit voor hun uitspraken in de vergaderingen van de Staten-Generaal. In de Kamer mag Wilders alles zeggen, niemand kan hem voor zijn uitspraken dagen. Dat is een groot en sterk recht. Hij wordt dus niet, zoals hij vaak roept, als parlementariër de mond gesnoerd. Vandaar ook dat bijvoorbeeld kopvoddentax niet in de beschikking staat - hij mag dat in de Kamer zeggen. In tegenstelling tot sommige andere landen, zoals België, hebben politici echter daarbuiten, in het publieke debat, geen onschendbaarheid. Daar geldt voor iedereen de vrijheid van meningsuiting. Een openbaar debat mag scherp en schokkend zijn, maar politici hebben vanuit hun functie ook een bijzondere verantwoordelijkheid om als rolmodel de waarden van de democratie, zoals tolerantie en het gelijkheidsbeginsel, uit te dragen en te verdedigen. Wilders schendt dat in die hoedanigheid voortdurend.' In de beschikking staan derhalve geen uitspraken die Wilders heeft geuit in de Kamer, maar wel zijn vele uitlatingen die hij in de media deed. Opgesomd tonen ze een eenzijdige, hermetische, repeterende inhoud en toon. Met name de parallellen die hij trekt met het nazi-verleden worden beschouwd als laster, hoewel dat per definitie getuigt van een morele zwakte, een beperkte vocabulaire en een gebrek aan historisch besef. Dit onvermogen geldt wél als een ernstig delict. 'Wilders zegt dat hij zich aan de wet houdt en staat voor echte vrijheid. Hij stelt dat het hem gaat om de islam, als politieke ideologie, en niet om de moslims. Maar hij beweert ondertussen dat mensen die de islam belijden van hun geloof moeten vallen omdat ze anders gevaarlijk zijn. Nieuwe moslimmigranten moeten worden geweerd, en de in ons land aanwezige gelovigen en de uitingen van hun geloof moeten worden teruggedrongen. Dat komt neer op het aankweken van vooroordelen en haatgevoelens en de uitsluiting van moslims. Haatzaaien moet je natuurlijk altijd in de context bekijken, maar je hoeft het niet te bewijzen op basis van concrete daden.'
Voor Dommering is de straf niet relevant, maar wel dat er een uitspraak komt. 'Het gaat om een normatief oordeel, vooral ook naar de beschadigde partij toe. Belangrijk is dat er een relatie wordt gelegd tussen zijn uitlatingen en het effect. Het zal een afweging zijn tussen de fundamentele waarden van onze rechtsstaat: de vrijheid van meningsuiting, de onschendbaarheid van parlementariërs om vrij en open maatschappelijke problemen te benoemen en de rechten van burgers om beschermd te worden tegen belediging en discriminatie. Mijn inschatting is dat de uitslag zal zijn dat hij zich voorzichtiger moet uitlaten. Dat is hoe dan ook winst, maar geen overwinning.'
Hij wijst op een vergelijkbaar proces in België: de zaak-Féret. Tegen de parlementariër Daniel Féret van het Waals Front National sleepte jarenlang een aanklacht vanwege zijn discriminerende en geloofs- en rassenhaatpropagerende uitlatingen in het openbaar en ook vanwege diens partijprogramma dat zich keerde tegen de islamisering van België. Hoewel een politicus in België ook onschendbaarheid buiten het parlement geniet, werd hij uiteindelijk veroordeeld en legde het hof, zich mede beroepend op het Europese Hof, hem in 2009 een taakstraf op van 250 werkuren, 'te vervullen in de sector die zich bezighoudt met de integratie van buitenlanders'. Ook mocht hij zich tien jaar niet verkiesbaar stellen, omdat het delict een aantasting was van de democratische waarden. 'Ik vond de straf te hoog. Het gaat mij bij die zaak vooral om de kwestie dat wij in Europa, in tegenstelling tot de Verenigde Staten, ervoor hebben gekozen om discriminatie en haatzaaien juridisch te bestrijden', zegt Dommering.
'Het recht is de bodem van beschaving, en de rechtspraak stelt de kaders voor de vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid', zegt J. Th. Degenkamp, emeritus hoogleraar rechtswetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. 'Recht is geen absolute logica, het is de voortdurende uitkomst van een maatschappelijke discussie over wat moet, mag en kan. De morele, politieke en juridische sfeer overlappen elkaar. In het proces-Wilders is dat aan de hand, ook omdat hij dat zelf door elkaar laat lopen. Ik zie het proces als een kans om zaken helder te positioneren. Gezien het geldende recht is het duidelijk dat hij discrimineert. Haatzaaien en beledigen van een groep is juridisch moeilijker hard te maken. Vorig jaar deed de Hoge Raad een uitspraak die erop neerkomt dat kritiek op een godsdienst wel mag, maar dat het nodeloos krenken van een groep omdat die een bepaald geloof aanhangt niet mag. Wilders handelt daar in zijn woorden bewust naar. Wat het lastig maakt is dat de islam geen scheiding van kerk en staat kent, en in de beleving de grens tussen geloof en politiek niet stelt. Ik vind dat hij een schuldigverklaring zonder strafoplegging moet krijgen. Hij wordt immers ironisch genoeg al jaren gestraft omdat hij onder strenge beveiliging in "een cel" leeft. Daarom moeten mensen die hem bedreigen óók juridisch keihard aangepakt worden.' Dat gebeurde onder meer een jaar geleden in de strafzaak tegen de Rotterdamse rapper Mo$heb die in een tekst Geert Wilders direct met de dood bedreigde ('Het is bam bam als ik Wilders tegenkom' en 'Als ik begin vraag ik om stilte, om een aanslag te plegen op Geert Wilders, en dat in woorden'). De rechter maakte geen onderscheid tussen zeggen en doen en nam geen genoegen met de verdediging dat het 'artistieke vrijheid en ironie' was. De rapper kreeg een taakstraf van tachtig uur.
Maar, meent Degenkamp, het justitieel beleid is niet consequent. Tegen radicale imams die ongezouten discriminerende en haatzaaiende uitspraken doen over ongelovigen, afvalligen, homoseksuelen en onzedelijke vrouwen wordt volgens hem veel te soft opgetreden. 'En dat ondermijnt het rechtsgevoel in de samenleving net zo goed als een politicus die zijn gang kan gaan. De vrijheid van meningsuiting is begrensd en dat markeert het beschavingsniveau van de maatschappij. De politieke, de juridische en de morele ordes zijn er omdat we daarin geloven en ernaar streven om ze te bewaken. Soms moet dat onder dwang. In het geval van Wilders alleen taalkundig.'
Beeld: Guido Benschop
| Tweet |
|
|
|
Max 27 jan 21:52
Geert Wilders zou haat zaaien. Het meest belachelijke dat ik gehoord heb. Hij zegt alleen maar de waarheid en wat de meeste Nederlanders denken.Wilders:ik heb niets tegen moslims in Nederland, mits ze zich houden aan onze wetten en regels. Dat heb ik altijd gezegd, maar kennelijk moet ik het steeds weer herhalen. Ik wil alleen dat de immigratie uit moslimlanden stopt omdat we daar nu al heel veel problemen mee hebben. Nederlanders herkennen hun eigen land niet meer. En kijk naar landen waar de islam dominant is; je ziet dat ze geen respect hebben voor alles wat niet-islamitisch is. De Islam wil niet integreren, maar domineren.De islam is in opmars, niet alleen in Europa, maar wereldwijd. In 1973 waren er ongeveer een half miljard moslims in de wereld, vandaag is dat aantal al verdriedubbeld tot 1,5 miljard.In afwachting van een machtsovername in West-Europa bouwen zij met de steun van de Europese regeringen hun structuren uit.
|
|
Nap 28 jan 00:21
U doet aan stemmingmakerij of anders gezegd u demoniseert. Dit is het zoveelste artikel waar de heer Wilders negatief word neer gezet.Ik kan niet anders concluderen dat de redactie van de groene antie Wilders is.Objectiviteit is ver te zoeken.Wie slaan telkens homo"s in elkaar? , wie zijn oververtegenwoordigd als het om geweld delicten gaat?,Kanaleneiland,Gouda,Zaltbommel,Culemborg,door het jarenlange knuffel gedrag van de linkse politiek en linkse pers oogsten wij deze ellende.En de vele Nederlanders die in wijken worden weggepest.... Er valt de politiek en linkse pers veel te verwijten. Arm Nederland wat is er van u geworden.Henk Hofland is in zijn artikelen uitsluitend anti Amerika.Wat een zwartgalligheid ,door wie is hij gekozen als journalist van de eeuw? de linkse pers cq elite...(?) |
|
bart 28 jan 03:32
Problemen benoemen is prima met naam en rugnummer graag. Daar gaat het hier alleen niet om. Waar het hier om gaat is dat een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger bevolkingsgroepen tegen elkaar op zet met verdachtmakingen en leugens. Hier is niet zozeer de vrijheid van meningsuiting in het geding. Waarom zou je wel af mogen geven op het katholieke geloof en niet op de islam. Wel op een katholiek en niet op een moslim. Hier is de democratie in het geding omdat Wilders uitingen niet slechts tegen belijdenden moslims gericht zijn maar tegen alle in Nederland wonende moslims. Dan kom je automatisch uit bij bijna alle in Nederland wonende Marokkanen en Turken. Je zo duidelijk hatelijk en agressief afzetten tegen grote groepen in de samenleving is je afzetten tegen de democratie. Een partij met zulke denkbeelden aan de macht kan niet staan voor de grondwet voor wie iedereen gelijk is. In veel landen worden alle wetten aan de grondwet getoetst, in Nederland helaas niet. Omdat Wilders een scherp politicus is laat hij zich niet pakken op uitspraken tegen die bevolkingsgroepen en zal hij altijd zeggen dat moslims die zich aanpassen niks te vrezen hebben. Hem juridisch aanpakken wordt een haarkloverij die hij net zo goed kan winnen. Zelfs als hij veroordeeld zou worden blijft het een politiek probleem. Hoe bescherm je de democratie tegen politici die de democtratische waarden niet ten volle onderschrijven. Waar ligt die grens en wie moet hem bewaken? In theorie natuurlijk de politiek zelf. Maar wat te doen wanneer kiezers willens en wetens een partij ondersteunen die grote groepen in de samenleving als minderwaardig en crimineel bestempelt. Daar helpt geen rechter tegen. |
|
Jeroen 28 jan 08:12
Het wordt hier een bananenmonarchie wanneer kritiek, ook in scherpe bewoordingen, op een ideologie strafbaar zou zijn. Ik kan mij ook niet herinneren dat er nu en in het verleden bij kritiek op het christendom moeilijk werd gedaan, in tegendeel. Kritiek maakt weerbaar en het verplicht de moslims, die veelal zijn gegijzeld in hun eigen ideologie, om hun religie eens kritisch tegen het licht te houden. Dat wordt ook wel hoog tijd want die religie en niet Geert Wilders is wat de democratie bedreigt. |
|
Beau 28 jan 12:03
De rechter heeft in dit debat niets te zoeken. De aanklacht bestrijkt een ambigue gebied. Uiteindelijk zal het neerkomen op de interpretatie van een rechter. De een zal Wilders schuldig verklaren, de ander niet. Het is natte vingerwerk. Het is geen wetenschap. Dit debat hoort op straat, in de pers en in de kamer te worden uitgevochten, niet in de rechtszaal. Officieren en rechters kunnen hun tijd beter besteden, dunkt me. |
|
Fokko S 28 jan 13:31
Wat Geert Wilders zegt, heeft werkelijk niets met racisme of vreemdelingenhaat te maken. Wilders staat gewoon kritisch t.o.v. een bepaalde godsdienst, en dat is geen racisme of vreemdelingenhaat. Hij plaatst moslims niet buiten de samenleving, hij levert alleen kritiek op de normen/principes die binnen de islam door veel gelovigen vaak toegepast worden. Dit doet hij inderdaad op een provocerende manier, net zoals 'links' dat deed in de jaren '60 en '70 t.o.v. het Christelijke Nederland. Met racisme heeft dat niets te maken. |
|
A 28 jan 21:43
Niemand staat boven de wet. Ook Wilders niet. |
|
John Berrevoets 28 jan 22:59
Beste Margreet Fogteloo is het wel eens in uw hoofd opgekomen dat de heer Wilders wel eens gelijk zou kunnen hebben en dus gewoon de waarheid spreekt? Uw betoog lezende denk ik van niet. U bent slechts op zoek naar aanknopingspunten voor veroordeling. Kenmerkende misvatting van de meeste mensen die meneer Wilders als een groot gevaar zien. Het komt domweg niet in hun op dat het waar zou kunnen zijn. Daarom stel ik vaak voor aan mensen die uw gedachten zijn toegedaan om eens een vakantie in Iran of Saudie Arabie te plannen( Als u er tenminste inkomt). Vergeet in beide gevallen niet uw Abajah mee te nemen anders heeft u bij het begin van de vakantie reeds een groot probleem en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ga lekker op een plein op een bankje zitten en kijk, kijk en luister.
Op zijn minst zult u hem beter begrijpen, daar ben ik van overtuigd. Fijne vakantie. |
|
Hugo 28 jan 23:31
Beste Mw. Fogteloo, Bah wat een nare ondoordachte reacties allemaal op uw artikel. Zelf heb ik een inhoudelijke vraag. Wat bedoelde u met deze passage: "Met name de parallellen die hij trekt met het nazi-verleden worden beschouwd als laster, hoewel dat per de?nitie getuigt van een morele zwakte, een beperkte vocabulaire en een gebrek aan historisch besef. Dit onvermogen geldt wél als een ernstig delict." Ik heb hem in de papieren versie van uw blad meerder keren gelezen, maar ik snap er niets van. Overigens vriendelijke groeten! |
|
Frans 30 jan 12:36
Het Wildersiamisme is eenzijdiger van opvattingen dan de Islam. Binnen de islam wemelt het van interpretaties en opvattingen. Het Wilders-isme gaat een stap verder: Wilders heeft de absolute waarheid in pacht. Deze verkondiging doet hij bij de rechtbank en hij institutionaliseert dit, door als alleenheerser over zijn stichting te regeren. Verschil van mening is niet mogelijk. Mogelijk dat hij daarom niet in debat gaat met anderen. Het Wilders-isme sluit daarmee naadloos aan bij het katholicisme. Ook deze religie staat onder de dictatoriale leiding van één persoon - de paus - die ook van mening is de absolute waarheid in pacht te hebben. De rest heeft hem te volgen of anders is hij geen katholiek. Al met al lijken de kruistochten van de katholieken te zijn vervangen door die van Wilders en zijn volgelingen.
|
|
Pieter 30 jan 12:58
Toch allemaal even VN van deze week lezen. Dan kunt u zien welk volk zich achter GW schaart. Als dit is wat we willen dan hou ik in ieder geval mijn hart vast. |
|
Nap 30 jan 16:25
Pieter ik heb VN gelezen,het is net als de groene geselecteerde verontwaardiging.Welterusten,slaap lekker verder. |
|
Joop 30 jan 17:18
Pieter voelt zich ver verheven boven het gepeupel, door een gekleurd stukje in een klein links weekblaadje. Ik zie je al rondlopen Pietertje, neerkijkend op de gewone man en vrouw. Moet je eens gaan rondlopen met je vriendin, als je die teminste toestaat in je superieure bestaantje, in A'dam Slotervaart. Begrijp je Wilders misschien. Gauw je uitkering haen en in je hok. |
|
Nap 31 jan 08:16
Beroepshalve kom ik 34 jaar in Slotervaart,ik sta oog in oog (letterlijk) met de bewoners daar,ik ben bespuwd,geschopt,geslagen,bedreigd. Ik kan er verder niet over uitweiden,ten eerste wil ik mijn beroep nog even uit oefenen,ten tweede met klokkenluiders loopt het slecht af. |
|
Kock 31 jan 12:26
Aan John Berrevoets & Fokko S: Ik ben zeer benieuwd waarom het zo moeilijk is te zien dat je discrimineert als je het hebt over ALLE moslims en DE Islam. Er zijn in Nederland (en overal ter wereld) erg veel moslims die geen bedreiging vormen voor onze waarden.
Ook de 'Koran' gelijkstellen met 'Mein Kampf' is wel degelijk beledigend en haatzaaiend bedoeld en niet 'gewoon de waarheid'. Dat weten jullie zelf toch ook wel? (Of hebben jullie beide boeken nooit gelezen?)
Verder heeft Iran en Saoudi Arabie niets te maken met moslims in Nederland. De christenen hier in Nederland hebben ook niks te maken met de christen fundamentalisten in de USA. Ook dit weten jullie zelf toch ook wel?
Vrijwel alle stukjes die geschreven zijn door mensen die symphatie hebben voor Wilders zijn agressief en haatvol van toon, en missen ook een eerlijke argumentatie.
Ik ben het er helemaal mee eens dat er iets gedaan moet worden aan de vervreemding die vele Nederlanders ervaren omdat er ooit scheepsladingen Marrocanen naar Nederland zijn gehaald zonder te beseffen dat dat geldelijke gewin (doordat nederlanders die baantjes in die tijd niet wilden doen, omdat het zo goed ging met Nederland) zijn prijs heeft: Een grote groep mensen met een andere cultuur
Ik woon sinds 2,5 jaar in Berlijn en volg sinds een tijdje weer de Nederlandse media.
Het lijkt er zeer sterk op dat Wilders zich niet houdt aan de wet. Hij discrimineert en zaait haat (en dat als publiek fguur, op de tv, in de krante etc etc), daar lijkt het wat mij betreft zeer op. Laat de rechter bepalen of hij zich wel of niet aan de wet houdt, dat is zijn werk. Verder hoop ik echt dat men in gaat zien dat de manier waarop Wilders de probemen probeert op lossen averechts werkt en mensen tegen elkaar opzet.
Wordt weer een beetje Nederlands aub. Nuchter, praktisch, logisch en tolerant. En Gezellig. |
|
Pieter 31 jan 13:56
Beste Joop,
En voor de goede orde, Joop, ik woon al 25 jr niet meer in Nederland. Succes verder dan maar. |
|
Robert de Winter 31 jan 16:48
Volgens mij worden de begrippen meningsuiting en het uiten van bedreigingen te veel met elkaar verward.
|
|
A. Goossens 01 feb 09:39
Laten we voorop stellen dat het 'goede' aan Wilders en zijn stroming is dat Nederland eens goed met zijn eigen moralen - want er zijn er vele - wordt geconfronteerd. Zo legt de zaak o.m. prachtig bloot hoe de Trias Politica inmiddels toe is aan aanpassingen. De magistratuur vraagt daar zelf om, in meerdere dossiers. Eén ervan is een gerechtshof dat niet louter een bevel aan het OM geeft tot vervolging, maar in haar dictum preludeert op een veroordeling. Een zaak die wat mij betreft veel te weinig aandacht van rechtsgeleerden krijgt. Wilders zijn vergelijking tussen Mein Kampf en de Koran wordt door veel simple minds besprongen als een onwerkelijke en beledigende vergelijking. Zoals Mr. Hiddema recent nog m.i. terecht in iets andere bewoordingen zei, zou AH dat a posteriori als een belediging kunnen opvatten. De vergelijking lijkt helemaal niet zo mank te gaan als de moraalridders in den lande willen doen geloven. Bezwaarlijk is dat Mein Kampf in Nederland verboden is te verkopen zodat weinig mensen de verderfelijke inhoud kennen. Maar de Koran is een ongepolijst manuscript dat in feite één grote oproep is om de wereld goedschiks of kwaadschiks te onderwerpen aan de Islam. De bedoeling van beide geschriften vertoont meer parallellen dan verschillen. Wilders heeft in die zin beslist een punt. Dat dit niet wil zeggen dat de Islam als zodanig een imperalitische godsdienst is, zij gezegd. De vredige implementatie van de Islam is eerder een deugd dan een bedreiging voor de wereld. Maar zoals Mein Kampf door weldenkende mensen gelezen en terzijde gelegd werd, zo geldt hetzelfde voor de militante letterlijke interpretatie van de Koran. Het zijn hen die zich willen laten leiden door verderfelijkheid die dergelijke geschriften misbruiken voor hun inerte verwerpelijke moraal. Het zou onwerkelijk zijn als de rechtbank straks Wilders veroordelen zou op zijn vergelijkingen tussen Koran en Mein Kampf. Daarmee zou de rechtbank immers niet kunnen ontsnappen aan een kwalitatief oordeel. Of men zou zich er met een ééndimensionaal oordeel vanaf moeten maken dat de intentie van de vergelijking kwetsend bedoeld was. Dat zou dan een dictum zijn dat voor hoger beroep zich uitstekend leent. Opvallend in deze affaire is overigens de willekeur. In de tijd dat de veel behoudener politicus Fortuyn, die men toch gezien zijn algemene beleidsideeën onmogelijk extreem rechts zou kunnen sorteren, uitspraken deed over het sterk inperken van migratiestromen, waren toenmalige politici als Thom de Graaf en Femke Halsema niet te beroerd onmiddellijk metaforen uit WO2 tevoorschijn te halen. Zij demoniseerden Fortuyn daarmee, droegen althans aan demonisering bij, maakten welbewust vergelijkingen tussen Fortuyn en fascistische grondbeginselen, maar werden nooit aangeklaagd. Kennelijk vond Nederland, inclusief alle politiek geëngageerde strafpleiters uit de nationale champions league, dat acceptabele retoriek. Een andere meetlat wordt langs Wilders gelegd. En juist die curieuze Wildersmeetlat is nu de maat die Nederland zichzelf eens moet nemen. Nog los van het overwegingsvraagstuk of de missie van de bevechters van Wilders hun doel niet juist ontzettend ver voorbij schieten ... |
|
Jan Aerts 01 feb 13:50
Allemaal geklets mevrouw Fogteloo. Uw hele verhaal doordesemt het bewijs van het ongerijmde. Vorige week vrijdagmorgen op de radio was de EO ook zo enthousiast over uw artikel. Wilt u verder nog vrienden? Zij met hun beperkte denkvermogens die ons hun goderij op willen dringen. Hun zelf verzonnen brahma's af geven. Daar mag je niets lelijks over zeggen. Je mag hun lieve Heer niet beledigen want dan zijn ze gekwetst. Dan juigen zij natuurlijk over de rechtsgang die Wilders moet volgen. De Islam in hun plaats, want zelf hebben ze het lef niet. Dat doet u ook. Wilders moet verschijnen voor de Rijksdag te Amsterdam. Zijn Apologie is u een doorn in het oog. U houdt wel van een rechtsgang zoals het Hoofdstedelijke Hof dat gaarne ziet. Maar de rechter heeft hierin geen enkele zeggenschap dan alleen de hoop van u en de uwen dat het zwijgen moet worden toegepast. Maar zelfs de brandstapels zullen u niet helpen. De geest is uit de fles. Het vrije woord zal niet gesmoord. Geen enkele verwijzing naar het feit dat Wilders voor zijn leven moet vrezen omdat hij zegt wat hij meent te moeten zeggen. Dat is de grote schande van een misplaatste ideologie. De vrijplaats van het Parlement is u een gruwel kennelijk. Wilders houdt niet op Parlementarier te zijn binnen het Buitenhof en buiten dat hof houdt hij zijn mening niet binnen. Dacht u van zo'n doordenkertje? Trias Politica?
|
|
Nap 01 feb 16:40
Wanneer vallen de schellen van de ogen van de linkse media en politiek??? Ik heb ook de uitzending gehoord van de eo.Het wordt hoogtijd dat er een andere media komt. Anderzijds denk ik dat het al te laat is.In Brussel en Anderlecht durft de politie niet meer in bepaalde wijken te komen.In Amsterdam west gingen twee jaar geleden 65 auto"s in vlammem op, de politie stond erbij en keek er naar.Loon van de angst... Uw beste journalist van het jaar Henk Hofland schreef in de NRC dat wij hen stigmateseren.Ik praat liever niet in termen van wij en zij, maar ik sluit mijn ogen niet voor de realiteit.Er valt in deze veel te verwijten aan het adres van de linkse media. Ik ben niet dom,geen aso,geen racist,geen facist.Ik heb deze ellende niet gewild maar ik vrees voor de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen.Elke week demoniseert de groene,objectiviteit is ver te zoeken. |
|
blaurey 01 feb 21:16
Mijn reactie op artikel “De rechter moet het karwei opknappen” van MARGREET FOGTELOO over het Proces Wilders. Artikel geplaatst op 27 januari 2010, gereageerd op 1 februari 2010 via http://groene.nl/2010/4/de-rechter-moet-het-kar.... Is het niet zo dat de ophef die Wilders telkenmale in ons land doet ontstaan, eindelijk eens uit de weg moet worden geruimd en is dus de gang naar de rechter een zeer welkome? Ik ben het er mee eens dat eindelijk eens mag worden vastgesteld waar de grens ligt. De ondergrens welteverstaan. Want juist die vage grens veroorzaakt telkens ophef en dat leidt af van het inhoudelijke debat. Dat staat op zijn beurt een realistische verkiezingsuitslag in de weg, volgend jaar 2011. De oplossingen die Wilders biedt, schieten tekort. Maar de eindeloze ophef verdoezelt dat. Keer op keer. |
|
Beau 02 feb 14:00
Dag Blaurey Dat klinkt prachtig, maar hoe moeten de hooggeleerde rechters Moors, Lommen van Alphen en van der Nat dat allemaal gaan formuleren. Komt er een verboden woordenlijst? Of een lijst met beschermde bevolkingsgroepen (moslims niet, rokers wel, dikke mensen niet, VVD'ers wel, Friezen een twijfelgeval)? Ik ben bang dat deze zaak gaat leiden tot vele andere soortgelijke rechtszaken... Ik weet niet of dat de bedoeling is. |
|
Democraat 02 feb 18:32
Internationale verdragen uit de jaren zestig tegen (rassen)discriminatie hebben geleid tot aanscherping van de strafbepalingen over belediging van een bevolkingsgroep. Deze bepalingen dateren uit de jaren dertig en waren een reactie op de opkomst van het nationaal-socialisme.
|
|
nico weezenbeek 03 mrt 10:38
Een prima artikel van Margreet Fogteloo. Het artikel verduidelijkt dat wanneer de politiek en wetgever het laat afweten, de rechter in het gat duikt die de politiek laat. Dat is in de zaak Wilders niet anders dan het met zg. ''kantonrechterformules'' (in ontslagzaken) en met de Hoge Raad criterium voor misleiding (de ''maatman'' van gemiddelde consument; waardoor alleen gemiddelde en bovengemiddelde consument nog bescherming krijgt !). We moeten ons natuurlijk dan wel goed realiseren dat zodra rechters algemeen geldende regels gaan formuleren, de rechter op de stoel van de wetgever kruipt. De rechter als niet-democratisch verkozen regelgever. Willen we dat echt in Nederland ? |
|
Bert Olsson 17 apr 12:46
Het karwei is dus opgeknapt, Wilders is vrijgesproken. Al het geschrijvel van Fogteloo ten spijt. Wat verdedigt zij eigenlijk? De nep democratie waar de zogenaamde vrije wereld het volk zoet mee houd. Inderdaad, je mag zeggen wat je denkt wat nodig is, maar niemand luistert. De banken doen waar ze zin in hebben, de multinationals het zelfde laken een pak en dat onder controlle van de institutions van de drie religies. En Fogteloo maar schrijvelen over Wilders, die eigenlijk niet anders doet wat de rest van de politiek achterwegen laat, namelijk waarschuwen voor de invloed van de Islam. Wat is daar op tegen? Alleen al hoe de Islam "De Vrouwen" behandelt is al een onbeschrijvelijke schande. Is dat Fogteloo niet bekend? Vrouwen zouden als centrum van de wereld door het leven moeten kunnen gaan. Maar niet een van de drie religies is daar toe bereid, met de Islam als koploper.
|
|
Bert Olsson 17 apr 16:14
Beste Nico Weezenbeek, waar heb je het in vredesnaam over?
|
|
Nap 18 apr 11:09
Geachte heer Bert Olsson,ik heb uw commentaar met instemming gelezen. Uw visie daar kan ik mij geheel in vinden. Zelf ben ik van mening dat zowel Margreet Fogteloo en geheel de redactie,voor ingenomen zijn en selectief
De groene mist in mijn beleving elke objectiviteit. Het verbaast mij dat de groene nog bestaansrecht weet te vinden. Wellicht bij de anderen met oog kleppen. Met vriendelijke groet, Nap. |
|
Bert olsson 19 apr 20:29
Beste Bart, het zal je toch niet ontgaan zijn dat de Islam een ieder die niet zo denkt als zij, als minderwaardig bestempelen. De religies zijn totaal uit de tijd en volledig onbruikbaar voor de huidige samenleving. We moeten omdenken, voor het te laat is. We kunnen niet meer alles aan god en alah (beide hetzelfde) toeschrijven. Door deze vorm van denken zijn we van de Natuur afgedwaald, onze levens basis. Wat er achter de Natuur zit, maak je daar geen zorgen over, als we werkelijk hadden moeten weten wat er achter steekt, DAN HADDEN WE HET GEWETEN. Wat we weten is, dat je er bent en leeft en dat we maar heel weinig in te brengen hebben. In het Heelal zijn we niet meer dan een stofje, Dus bescheidenheid alleen kan ons zieren. Maar als je de mensheid zo bezig ziet, dan ziet het er alleen al in dat opzicht bedroevend uit. De groeten van een mens die verschikkelijk veel van het leven houd.
|
|
Bert Olsson 21 apr 13:13
Sinds haar ontstaan trekt de Isam een wissel op de samenleving en het wordt alleen maar erger. Lees laatste bericht van lijfstraffen in Atjeh.
|
|
Nap 21 apr 17:24
Margreet en de gehele redactie van de Groene zijn selectief in hun bericht geving.
|
|
Joshua 24 apr 02:27
Apart. Ik heb bijna 1 jr niet meer de posts gevolgd en het eerste wat mij opvalt dat dezelfde mensen eigenlijk dezelfde comments hebben.
|
|
Joshua 24 apr 02:32
@Nap Nap 31 jan 08:16 Ik meen mij ooit wel eens gelzen te hebben dat u al heel wat jaren gepensioneerd was? |
|
Bert Olsson 24 apr 11:50
Waarde Kock, waarom ik speciaal op U reactie reageer, geen idee. Het zou inderdaad wenselijk zijn dat de samenleving weer nuchter, praktisch, logisch en tolerant gaat worden. Maar ga nu eens nuchter het Christendom en de Islam betrachten, dan heb je daar toch niet zo veel tijd voor nodig om vast te stellen dat ze totaal uit de tijd zijn en dat ze vooral de laaste 2000 jaar bewezen hebben niet te werken. Wat wel werkte was de mens als individu en als we gewoon als mens samenwerken dan zijn we tot enorme prestaties in staat. Zou de mens misschien het Goddelijke kunnen zijn en niet de door hem geschapen God en Allah?
|
|
Bert Olsson 24 apr 12:53
Zo lang er nog mensen zijn die zulke sterke geformuleerde reacties geven op een artikel, om met de woorden van Jan Aerts te spreken,"allemaal geklets margreet Fogteloo", dan maak ik mij geen zorgen. Bravo MAX,
Groeten aan allen. |
|
Bert Olsson 25 apr 18:22
Met het verlangen van Brussel om in 2013 6.8% meer van de lidstaten te willen ontvangen, is wel gebleken Dat Geert Wilders het bij het juiste eind heeft. Wij besparen en zij meer uit geven. Wat zou Margreet hierop willen neuzelen.
|
|
Nap 26 apr 17:22
Margreet,is selectief verontwaardigd.
|



























