De Groene Amsterdammer

Sluiten

De mediakunstenaar

Schijnvertoningen

Wie als kunstenaar opzettelijk of per ongeluk ‘de media’ binnenwandelt, komt er niet meer uit. Zelfs prins Willem-Alexander is mediakunstenaar.Wie als kunstenaar opzettelijk of per ongeluk ‘de media’ binnenwandelt, komt er niet meer uit. Zelfs prins Willem-Alexander is mediakunstenaar.

door Koen Kleijn

Vlak voor de Tweede-Kamerverkiezingen presenteerde de Rotterdamse kunstenaar Daan Samson een kunstwerk, vervaardigd met hulp van toenmalig staatssecretaris Halbe Zijlstra. Het tweetal werd geportretteerd in stemmige pose, aandachtig bezig met het samenstellen van een ‘liberaal herbarium’. Volgens Samson besprak hij al doende met de staatssecretaris hoe planten onderling een bikkelharde strijd voeren om licht, ruimte en voedingsstoffen, en hoe het voor planten van levensbelang is om aldoor een voorsprong op concurrenten te houden, ‘… en dan vroegen wij ons hardop af: tjonge, welke voordelen zou het wereldje van de vrije kunst wel niet kunnen doen met ­dergelijke bevindingen?’

Het sarcasme had de ­culturele goegemeente onmiddellijk op de kast. ­Domeniek Ruyters schreef in Metropolis M dat hij er ‘onpasselijk’ van werd, dat een kunstenaar zich met de ‘beul’ van de cultuur inliet.

Nu had deze Samson, een eigengereide jongen, zich al vaker doen gelden als ‘neoliberaal’ en ‘welvaartskunstenaar’ met een goede neus voor de ideologische gevoeligheden van zijn kunstbroeders. Hij trok een dagje op met Frits Bolkestein (‘een luxueuze pamperdag’) en in Groningen organiseerde hij een ‘praaltocht’ met door het bedrijfsleven geschonken luxe-goederen (bladblazers, keukenmachines en Ferrari-rode buitenkeukens) die hij naderhand een plaats gaf in zijn eigen huis. Hier was een kunstenaar die voor de verandering de neo­liberale maatschappij van harte omarmde; hier is bovendien een kunstenaar wiens werk bestaat in termen van marketing en bedrijfscommunicatie, kortom: in ‘de media’, niet de galerie.

Wachtwoord toesturen Problemen met inloggen?