Wat was het mooiste moment tijdens het schrijven?
Toen ik de gedichten bij elkaar ging verzamelen. Opeens kreeg de bundel vorm en zag ik een rode draad. Ik kreeg echt door waar het over ging, dat was heel leuk.

Wat was het minst fijne moment tijdens het schrijven?
Het was een goed jaar. Maar het minst leuke moment was vlak voordat het uitkwam, omdat ik er niks meer aan kon doen en ik alleen maar kon afwachten of mensen het gingen lezen en wat ze ervan vonden. De sociale omstandigheden rondom het uitbrengen van een boek vind ik heel interessant: een goed boek kan doodvallen en een slecht boek kan goed gelezen worden. Dat heb ik vaak genoeg gezien bij debutanten. Maar als het over je eigen boek gaat, is dat opeens heel stressvol. Het is warm in de hivemind kwam in de zomer uit, vier maanden te laat door corona, een onhandig moment. En dan ga je nadenken over de kleine dingen waar je geen controle over hebt. Ik wilde gewoon dat het uit was en mensen het gelezen hadden.

Er is best veel boosheid en verzet in te lezen. Waar kwam dat vandaan?
Veel gedichten komen voort uit een soort feministische woede, een soort verzet. Sommige mensen worden verdrietig over een situatie, andere mensen boos. Ik behoor tot die laatsten. Ik denk dat dat een beetje in de bundel is gesijpeld: agressie naar het patriarchaat en het seksisme, de onderdrukking van vrouwen.

© Mateo Vega

Wie zijn jouw favoriete dichters?
Mijn favoriete dichter is sowieso Dominique De Groen. Anderen die ik graag lees zijn Arno Van Vlierberghe, Obe Alkema, Nadia de Vries, Asha Karami, Dean Bowen, Mira Gonzalez, Melissa Broder en Ben Fama.

Wie van jouw tijdgenoten wordt over honderd jaar nog gelezen?
Dan is het 2120? Ik weet niet zo goed hoe de wereld er over honderd jaar uitziet. Ik maak me daar soms best veel zorgen om. Het voelt een beetje als een vraag over kwaliteit, maar ik denk niet dat kwaliteit met tijdloosheid te maken heeft. Misschien Joost Oomen. Hij doet iets geks met zijn schrijven, iets tijdloos, heel bijzonder.

Welke dichtbundel geschreven door iemand anders zou je zelf geschreven willen hebben?
Obelisque van Obe Alkema. Ik zou wel graag zijn schrijfproces willen meemaken, hoe hij denkt. Hij schrijft heel mysterieus en dat vind ik geweldig.

Als je een schrijver zou zijn, waar en wanneer dan ook, waar en wanneer zou dat dan zijn?
In de post-apocalyptische 22e eeuw. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik lees best veel sciencefiction en speel games, waardoor ik veel over de toekomst denk, vooral nu met klimaatverandering. Ik zou best graag eeuwig willen leven, om te kijken wat er gebeurt, ook al lijkt het me heel kut. Misschien is het als schrijver helemaal niet leuk, anderzijds zullen er waarschijnlijk minder mensen zijn, dus is er ook minder concurrentie. Ik denk dat de wereld steeds minder leuk wordt. Er zijn ook zoveel films gemaakt en boeken geschreven over de apocalyps, over de wasteland. Ik stel het me helemaal voor.

Wat is qua lezen jouw ‘guilty pleasure’?
Ik geloof niet in guilt en pleasure. Maar als ik er dan een moet noemen zou dat fanfictie zijn. Ik schreef toen ik jong was al veel fanfictie over Harry Potter. Het is een groot deel van mijn jeugd geweest, zo ben ik groot geworden. Ik doe het nog steeds. Als ik een serie begin te kijken, kijk ik op oude websites wat mensen erover schrijven. Dan zie je allemaal fanverhalen van anderen, dat vind ik geweldig.

Welke dichters inspireren jou het meest?
Dominique De Groen. Zij heeft een bundel gemaakt over de tijd dat ze in de Primark werkte, Shop Girl. Een soort poëtisch epos. Ze schrijft heel politiek en kritisch, maar ook heel mooi en lyrisch. Shop Girl is denk ik de belangrijkste poëzie die ik ooit in mijn leven heb gelezen.

Wat was je geweest als je geen schrijver was?
Lesgeven is iets wat ik graag doe. Ik geef Nederlands aan expats en statushouders. Daarnaast zou ik misschien een therapeut willen zijn. Zelf heb ik best veel therapie gehad, daardoor ben ik nu een soort tweedehands therapeut voor mijn vrienden. Ik vind het heel leuk om mensen te adviseren, om ze te helpen hun problemen op te lossen. Ik was bijna psychologie gaan studeren, maar schrijven en taal zijn de enige twee dingen waar ik nooit moe van word. Het voordeel ervan is dat je het altijd en overal kan doen.

Heb je verborgen talenten?
Ik denk dat ik eigenlijk niet bescheiden genoeg ben om talenten verborgen te houden. Maar ik kan best goed tekenen. Ik tekende vroeger erg veel, nu nog steeds. Het waren vaak hele verhalen die ik maakte, soms zei ik dan hardop wat de poppetjes tegen elkaar zeiden. Mijn zus heeft me ooit gehoord en daar schaamde ik me kapot over. Als ik nu niet zoveel met schrijven bezig was, was ik misschien gaan tekenen, ik had het graag meer willen ontwikkelen.

Welke dichtbundel zou iedereen voor zijn achttiende gelezen moeten hebben?
Ik denk dat iedereen een dichtbundel voor zijn of haar achttiende moet lezen die goed voor degene is uitgekozen, die aansluit op zijn of haar interesses. Dan maakt het niet uit welke bundel iedereen leest, zolang het maar een bundel is die goed bij hen past en laat zien dat poëzie ook voor hen kan zijn. Zolang mensen maar poëzie lezen, en niet alleen standaard canonieke poëzie, want daar wordt niemand gelukkig van.

Wat maakt een gedicht tot een goed gedicht?
Er zijn echt superveel manieren waarop een gedicht een goed gedicht kan zijn. Ik denk dat de meeste saai zijn. In een goed gedicht moet iets boeiends gebeuren. Er moet een moment komen dat je denkt: wow. Daarnaast vind ik de woordkeuze heel belangrijk, de esthetiek.

Welke filmklassieker heb je nooit gezien?
The Godfather.

Welk boek is het meest onderschat?
Shop Girl! Ik wist al dat ik de hele tijd over dit boek ging praten. Maar ik vind dat zo’n goede bundel en Dominique De Groen is zo ondergewaardeerd. Het valt me op dat poëzieredacteuren die ik spreek nog nooit van haar hebben gehoord. Daar kunnen ze niks aan doen want je kent wie je kent. Maar zelf ben ik echt heel enthousiast over haar.

Je zit op een zeilboot en je vaart de hele dag over het IJsselmeer. Wie van de wereldliteratuur zou je uitnodigingen en waar zouden jullie het over hebben?
Vladimir Nabokov. Ik heb Lolita gelezen toen ik veertien was, dat was de eerste roman die mij echte raakte als kunst. Daarnaast vind ik zijn leven als immigrant in Amerika echt interessant en dat hij zoveel over Amerika schreef. Ik heb zelf echt een obsessie met het land. Ik zou het daar graag met hem over willen hebben en hem vertellen over hoe Amerika er nu bijligt. Hij schreef in de jaren vijftig al veel over het consumentisme en dat is nu al helemaal veel meer geworden. Misschien dat hij daar verontwaardigd van wordt.

Murakami of Roth?
Murakami. Dat magisch-realisme van hem vind ik leuk.

Lindgren of Annie M.G. Schmidt?
Lindgren. Ik ben heel erg gehecht aan Pippi Langkous. Alleen denk ik dat Schmidt een leuker mens is.

Tarantino of Spielberg?
Tarantino. Natuurlijk.

Austen of Woolf?
Austen. Toen ik een tiener was, las ik al haar boeken, ze was heel belangrijk voor mij. Misschien is Woolf interessanter als schrijver, maar ik heb zelf meer hechting met Austen.

Reve, Hermans of Mulisch?
Reve. Ik heb van hem het meest gelezen. Ik vind hem heel vet. Hij schreef altijd heel gevoelig en overdadig. Dat trekt me altijd heel erg aan. Nabokov heeft ook dat maximalistische.