Politiek is tegenwoordig verwarrend en ontmoedigend. Op Paaszaterdag was ik bij een manifestatie tegen de haatzaaierij van Wilders. Die ochtend tekende Collignon in de Volkskrant alvast de demonstranten. Ze droegen spandoeken tegen Wilders en ze riepen: ‘Kruisigt hem!!’ Want, zo legt een van de demonstranten uit: ‘Het is per slot van rekening Pasen.’
Het verwarde me. Ik behoor toevallig tot een groep die er al bijna tweeduizend jaar van wordt beschuldigd toen ooit ‘Kruisigt hem’ te hebben geroepen, dus ik zou eraan gewend moeten zijn, maar Wilders als personificatie van Jezus… Mozart, nou ja, maar Jezus? Ik was bijna met een keppeltje op naar de demonstratie gegaan.
Over zoveel ontmoedigende verwarring gaat ook de voorstelling Inside Out van mugmetdegoudentand. We zien een groot, luxueus bed met daarop twee niet meer zo heel jonge vrouwen die een verhouding hebben, stewardess Titia Mooileven (Joan Nederlof) en jazzzangeres Hedwig Hammerstein (Lineke Rijxman). Het is mei 2006. Op de televisie zijn de debatten bezig over het paspoort van Ayaan Hirsi Ali, die ze net hadden uitgenodigd voor de nieuwste jazzshow. Hedwig wordt meegezogen door het debat. Zij weet niet wat ze ervan moet denken en raakt in verwarring. Haar emoties zijn sterk, maar de verwarring ontmoedigt haar. Titia past zich gemakkelijker aan bij wat er gebeurt. Zij laat Hirsi Ali gemakkelijk vallen want die is toch maar een opportunistische zwarte hoer.
Ook in hun privé-leven is er grote verwarring. De zoon van Titia gaat trouwen en Hedwig probeert een goede schoonmoeder te zijn en een grootmoeder voor het kleinkind van Titia, die roerende sms’jes stuurt, vol spelfouten.
Het wil allemaal niet. Hedwigs goede bedoelingen worden als uitsloverij opgevat. De tv-beelden worden voor haar een obsessie. Rita Verdonk is er niet meer uit weg te slaan. Zij hoort haar vervormd. Ferry Mingelen attaqueert Hedwig vanaf de tv: redelijkheid, onredelijkheid, redelijk, onredelijk, zoek het maar uit.
Hedwig besluit tot een absoluut protest. Ze blijft in bed en eet niet meer. De sociale satire wordt nu een tragedie. De tragedie van iemand die zich helemaal in de politiek stort en ervaart dat die niet alleen verwarrend en ontmoedigend is, maar uiteindelijk dodelijk. Haar laatste stuiptrekkingen worden gefilmd door Joan Nederlof. Is die nu een sensatiefotograaf, de regisseur van de voorstelling, of de Dood? Stewardess Titia plaatst een keurige advertentie voor haar lieve vriendin. Het laatste beeld is een sms’je van de stiefkleindochter. Zij probeert Hedwig alsnog te bereiken met wanhopige en ook nog verkeerd gespelde woorden: ‘3 x scheid’.
Het is misschien een eenvoudig stukje toneel, voor twee vrouwen, met een groot bed en wat videobeelden. Het gaf mij veel te denken. Ik vond het hartverscheurend dichtbij komen.
Inside Out is t/m 7 juni in heel Nederland te zien. Informatie: www.mugmetdegoudentand.nl