Alleskunner

Het duurde dertig jaar voordat William Kentridge wist wat hij echt wilde worden.

Medium inhoud

Niet zomaar dirigent of acteur, niet alleen schilder of decorontwerper – als beeldend kunstenaar werd hij het allemaal. Zijn oeuvre vol houtskooltekeningen, animatiefilms, wervelende installaties, opera’s en theaterstukken biedt EYE de kans om het experiment te laten zien. Bewegend beeld kan meer zijn dan een film of documentaire, een kunstwerk kan uit verscheidene disciplines worden opgebouwd.

Deze bijlage, die De Groene Amsterdammer in samenwerking met EYE Filmmuseum heeft samengesteld, is gewijd aan leven en werk van William Kentridge. De wortels van zijn kunstenaarschap liggen in Johannesburg, de stad waar hij nog altijd woont en die regelmatig in zijn werk opduikt. Zo ook in de tentoonstelling in EYE, waar een aantal bijzondere installaties samenkomt. Speciaal voor het museum ontwikkelde Kentridge ook een nieuw kunstwerk, More Sweetly Play the Dance. Op het fries van maar liefst 45 meter breed komen zijn schaduwfiguren samen in één lange, oneindige processie. Zoals curator Jaap Guldemond schrijft: ‘Een processie die zowel de veerkracht van de mens als de onmacht om tot een betere wereld te geraken voelbaar maakt.’

In deze bijlage: gehavend Johannesburg vormt het decor voor Kentridge’s kunstwerken, Roos van der Lint over het fabelachtige oeuvre van de kunstenaar, de neus van Gogol in I Am Not Me, the Horse Is Not Mine, curator Jaap Guldemond bespreekt het speciaal voor EYE vervaardigde More Sweetly Play the Dance, William Kentridge als operaregisseur en het EYE-programmarondom de tentoonstelling.