Buenos Aires – Het is voor de Argentijnen steeds moeilijker om hun winkelwagentje te vullen. De boodschappen werden afgelopen jaar bijna 65 procent duurder. Bovendien zorgt een crisis in de zuivelsector voor een tekort aan betaalbare melk. ‘Maximaal twee zakken per klant’ staat er op een papier bij het zuivelschap. In andere supermarkten in Buenos Aires kost een pak melk inmiddels meer dan een liter benzine.
‘We hebben een moeilijke tijd achter de rug’, zegt Matías Peluffo (41). Samen met zijn familie runt hij vijf boerderijen in de provincie Buenos Aires, op vierhonderd kilometer van de Argentijnse hoofdstad. Hun 3300 grazende koeien produceren bijna zestien miljoen liter melk per jaar. Toch hebben de melkveehouders het zwaar. Sinds 2015 zijn subsidies op elektriciteit en brandstof fors verlaagd, terwijl de kosten – die grotendeels aan de dollar zijn gekoppeld – zijn geëxplodeerd. Volgens de Universiteit van Avellaneda sloten 775 melkveehouders in 2018 hun bedrijf. ‘Andere collega’s hebben een deel van hun veestapel geslacht om een faillissement te voorkomen.’
Door de schaarste krijgen de boeren een betere prijs dan vorig jaar. De industrie betaalt nu 25 eurocent per liter melk, vorig jaar wat dat slechts zeventien cent. ‘Die verhoging was hard nodig’, zegt Matías, ‘want we hebben vijftien maanden verlies geleden.’ In de supermarkt kost een pak melk echter bijna een euro, wat voor de Argentijnse minima onbetaalbaar is. Matías wijt dat aan de lokale zuivelindustrie: ‘De fabrieken die onze melk kopen, moeten nog moderniseren.’ Hoge belastingen, een lagere productiviteit en machtige vakbonden zijn volgens de melkveehouder spelbreker. Maar de industrie koos voor een andere oplossing: de productie van goedkopere merken werd simpelweg stilgelegd. ‘Ik kocht altijd een B-merk voor vijftig eurocent, maar dat merk verdween gewoon uit de schappen’, vertelt een consument.
Met het oog op de verkiezingen in oktober heeft de regering nu maatregelen genomen. Er is een nieuw zuivelmerk gelanceerd en met de voedingsmiddelenindustrie zijn prijsafspraken gemaakt. Carolina Koss (42) heeft het al geprobeerd. ‘De melk smaakt uitstekend! Ik koop de halfvolle melk voor mijzelf en de volle melk voor mijn zoontje.’ Toch kost het nieuwe B-merk een forse zeventig cent per liter. Dat is betaalbaar voor de middenklasse, maar niet voor de dertien miljoen Argentijnen die in armoede leven. Zij zijn veroordeeld tot het aanlengen van melkpoeder.