Argentijnse scholieren staken tegen een verplichte stage

Buenos Aires – Inmiddels zijn meer dan 25 scholen in de Argentijnse hoofdstad bezet om de ‘School van de Toekomst’ een halt toe te roepen.

Buenos Aires – ‘Excuses voor de overlast, vraag binnen naar de redenen’, staat op de gevel van het historische pand van de Roque Sáenz Peña-school. Sinds eind augustus protesteren Argentijnse middelbare scholieren tegen een onderwijshervorming die onder meer een verplichte stage inhoudt. Inmiddels zijn meer dan 25 scholen in de Argentijnse hoofdstad bezet. ‘De hervorming betekent minder les, minder leraren en verplicht gratis werken’, zegt vierdeklasser Roberta Blanes (16). Klasgenote Victoria Méndez (17) valt haar bij: ‘We protesteren al langer voor beter onderwijs, maar deze stage is echt de druppel.’

In de rijkste gemeente van Argentinië kampt het openbaar onderwijs met verouderde lesprogramma’s, verpauperde schoolgebouwen en hoge uitval. Volgens cijfers van de gemeente gaat vijftig procent van de 190.000 leerlingen in Buenos Aires naar een privé-school. De ‘School van de Toekomst’, een ambitieus hervormingsprogramma van minister María Acuña, moet de oplossing bieden. ‘De leerlingen worden niet als gratis arbeidskracht ingezet, maar krijgen juist begeleiding en leerdoelen’, zei Acuña op een lokaal radiostation. Volgens de minister zijn de bezettingen het gevolg van een falend onderwijssysteem. Ze roept de schoolbesturen op aangifte te doen tegen de leerlingen. Eerdere protesten op andere middelbare scholen liepen soms uit op drankmisbruik, vechtpartijen en vandalisme.

Victoria moet daar om lachen. ‘Een leerling werd laatst afgevoerd omdat hij bedolven werd onder een stuk plafond dat naar beneden kwam.’ Verder is de sfeer onder de bezetters ontspannen en tegelijk serieus: er wordt geen bier gedronken, maar limonade en kruidenthee. ‘En ’s nachts houden een paar volwassenen de wacht’, verzekert Victoria. Rector Débora Kozak analyseert de hervormingen op haar weblog. Ze steunt de multidisciplinaire aanpak, werken op projectbasis en het beperken van kennisoverdracht. Ze vreest echter voor de praktijk: ‘Als leerlingen zelfstandig moeten werken, hebben ze minimaal een internetverbinding nodig. Daar vraag ik al jaren om.’ Ook de snelheid van de hervormingen baart de rector zorgen. Hoewel de School van de Toekomst over zes maanden ingaat, heeft het bestuur slechts algemene plannen ontvangen.

Toch kan Kozak even opgelucht ademhalen: in het weekend laat Victoria plots weten dat de bezetting voorbij is. ‘Een meerderheid van de leerlingen heeft gestemd voor het hervatten van de lessen; de proefwerkweek komt eraan.’ Terwijl op andere scholen de bezetting doorgaat, bereiden de leerlingen van Roque Sáenz Peña zich nu voor op hun proefwerken. ‘Maar als de minister niet luistert, bezetten we de school opnieuw.’