vrijdag 25 september

Athenaeum Nieuwscentrum viert 40-jarig bestaan

‘We make magazines, we love magazines, will we ever hate magazines?’.

Het Athenaeum Nieuwscentrum aan het Amsterdamse Spui, een van de bekendste kranten- en tijdschriftenwinkels van Nederland, viert binnenkort zijn 40-jarig bestaan. Op 6 oktober 1969 opende classicus en uitgever Johan Polak (1928-1992), die drie jaar tevoren al de naastgelegen Athenaeum Boekhandel was begonnen, op de hoek van het Spui en de Spuistraat een winkel in tijdschriften en kranten. Het Nieuwscentrum groeide al snel uit tot een literair-journalistiek-politiek centrum van belang, en wordt door sommigen wel ‘de dorpspomp van de grachtengordel’ genoemd. De winkel is vermaard om zijn uitgebreide assortiment aan internationale dag-, week- en maandbladen en om zijn uitvoerige selectie aan onafhankelijke en minder courante binnen- en buitenlandse bladen. Ook is er altijd ruimte gemaakt voor pamfletten en vlugschriften. Daarnaast zijn er vanouds reisgidsen te koop en boeken op het gebied van grafische vormgeving, design, strips, popmuziek en interieur. Het Athenaeum Nieuwscentrum is traditioneel alle dagen van het jaar geopend, inclusief de Kerstdagen en Nieuwjaarsdag. Alleen tijdens Koninginnedag is de winkel noodgedwongen gesloten.

Het jubileum wordt gevierd met een symposium op 25 september a.s. in het academisch-cultureel centrum SPUI25, onder de titel ‘We make magazines, we love magazines, will we ever hate magazines?’. We gaan praten over de kansen, verwachtingen, uitdagingen en verrassingen voor de tijdschriftcultuur in de 21ste eeuw. Een dag later, op 26 september, staat een van de medewerksters van het Athenaeum Nieuwscentrum in de schijnwerpers, Petra Prins, die er bijna vanaf het eerste uur bij was en die dit najaar dus haar 40 jaar in dienst is.

Het programma van 25 september (17.00-20.00) zal bestaan uit een lezing van Jeremy Leslie, een Pecha Kucha met bladenmakers en hoofdredacteuren, en een paneldiscussie met tijdschriftenmakers onder leiding van Joyce Roodnat, en de presentatie van het nieuwe tijdschrift Colophon, een internationaal tijdschrift over magazines.

De Pecha Kucha-deelnemers

  • Hans Ibelings, A10
  • Theo Paijmans, Blend
  • Erwin van der Zande, Bright
  • Marije de Jong, Esta
  • Xandra Schutte, Groene Amsterdammer
  • Max Bruinsma, Items
  • Frank Wijlens, Mint Magazine AMFI
  • Luis Mendo, freelance art director

Jeremey Leslie (London) was ruim 10 jaar Executive Creative Director van mediabureau John Brown in London, en is maker/redacteur van het zeer populaire blog www.magCulture.com. Hij is samen met Mike Koedinger curator van COLOPHON2009, een internationaal symposium over onafhankelijke tijdschriften.

Mike Koedinger (Luxemburg) is uitgever en curator van Colophon 2009.

Pecha Kucha © (oorspronkelijk uit Japan) De deelnemers krijgen 5 minuten de tijd om hun visie op, uitdagingen, verwachtingen en kansen voor de tijdschriftcultuur of hun tijdschrift prikkelend voor het voetlicht te brengen. Daarbij gebruikt ieder 15 beelden, die elk precies 20 seconden vertoond worden. (Zie ook deze oproep voor een wedstrijd in Very Short Introductions.)

Joyce Roodnat (Nederland) is schrijfster, wandelaar & redacteur van NRC Handelsblad.