Hoewel het wat nieuw werk betreft al ruim drie jaar stil is rond Queens of the Stone Age (qotsa), heeft de Amerikaanse band uit Palm Desert de smaak van het recyclen te pakken. Vorig jaar kreeg doorbraakplaat Rated R voor zijn tiende verjaardag een ‘deluxe’-bewerking. Nu krijgt het titelloze debuut uit 1998 een geremasterde uitvoering. In mei wordt het (commerciële) feestje in Nederland opgeluisterd met drie optredens.
De dynamische en gelaagde hardrock van qotsa staat garant voor het betere beukwerk met een twist en is een blauwdruk geworden voor het genre anno nu. En dat terwijl zanger/gitarist Josh Homme met roemruchte voorloper Kyuss begin jaren negentig al verantwoordelijk was voor de nieuwe stijl ‘stonerrock’. De karakteristieke logge riffs, gruizige grooves, tempoverlagingen en uitgesponnen gitaarpartijen ruilde hij bij zijn nieuwe band deels in voor snellere ritmes en heldere melodielijnen en meer compacte liedjes. Het geluid van qotsa vindt wereldwijd veel navolging. Ook bij de stoerste bands van België en Nederland: Triggerfinger en De Staat.
Om de bronstige podiumenergie op plaat vast te leggen trok het Antwerpse trio van Triggerfinger vorig jaar voor zijn derde album All This Dancin’ Around naar de heilige rockgrond van de Sound City-studio in Los Angeles. Missie geslaagd voor Triggerfinger, want het werd hun beste cd tot nu toe. De groep wisselt onstuimige spierballenrock (All this Dancin’ Around, Tuxedo) af met slepende songs (I’m Coming for You, Baby’s Got a Gun). De pompende riffs van Cherry lijken een directe ode aan de vroege Nirvana. In zijn hogere zangregisters en in hoe hij zijn stem om de melodie krult, doet Ruben Block op momenten denken aan Homme.
Torre Florim van De Staat lijkt naast een voorkeur voor een flinke scheut adrenaline in de muziek ook het vertrouwen in eigen kunnen met de frontman van qotsa te delen. Op het zelfverzekerde debuut Waiting for Evolution bespeelt hij ook zelf alle instrumenten. Op de nieuwe plaat Machinery schiet Florim (nu met vier andere bandleden) stuiterend uit de startblokken. Ah, I See barst van de gierende gitaren, mokerdrumslagen en neurotische claxons. De band heeft zijn geluid verbreed met meer melodie, gelaagdheid en geluidseffecten. Beat en groove zijn karakteristiek voor nummers als Sweatshop en Old MacDonald Have No Farm No More. De Staat klinkt groots en meeslepend op Keep Me Home of Rooster-Man, funky rockend op Serial Killer en I’m a Rat of zelfs ontspannen in midtempo op Love, I’ll Never Marry You.
De sfeer van qotsa is meestal niet ver weg en Florim noemt zelf componist Steve
Reich en garagerockgroep Dead Weather als inspiratie, maar met het louter toeschrijven van andere invloeden doe je hem te kort. Zo hyperenergiek, divers en toch consistent als Machinery klinken ze niet vaak. Best kans dat eind 2011 blijkt dat de beste rockplaat van dit jaar uit Nijmegen komt.
Queens of the Stone Age, QOTSA (Remastered), Interscope/Universal; Triggerfinger, All this Dancin’ Around, Excelsior/V2; De Staat, Machinery, Cool Green Recordings/ Mascot. De Staat treedt 22 april op in de Melkweg en QOTSA treedt 15 mei op in Paradiso, Amsterdam