Biologisch is business

Overal duiken hippe winkels op die biologische producten verkopen. In 2009 steeg de omzet met bijna elf procent, veel meer dan de totale omzet in levensmiddelen (een kleine twee procent). Het jaar daarvoor was dat niet anders. De doelstelling is om elk jaar een omzetgroei van vijftien procent te halen. Dat lijkt aardig te lukken.

Medium discussieer mee
Medium eten

De vraag is wat de gevolgen zijn. Kan het aanbod bijbenen? Is er wel genoeg landbouwgrond, als er geen efficiënte kunstmest gebruikt mag worden en dieren veel meer ruimte moeten krijgen? En als biologisch zo marketable is, in hoeverre is het dan vooral marketing? Snappen consumenten het nog, al die mooie slogans en betrouwbaar ogende keurmerken?

De groei zit ’m in de zogeheten light users. Mensen die zo nu en dan biologisch willen eten, maar niet per se hun hele boodschappenmandje met verantwoorde spullen hoeven te vullen. Ze willen wel biologische tomaten, maar geen pasta en afwasmiddel. Of andersom. Ze kiezen per product. Hun motieven zijn tamelijk opportunistisch en ook enigszins willekeurig. De ene keer fair trade-koffie, omdat dat wel zo eerlijk is voor die koffiebonenplanter in Ethiopië; de volgende keer verantwoord gevangen vis, omdat het anders zo slecht afloopt met de populatie; eventueel een biologisch geteelde pompoen, omdat het veel beter smaakt; en soms ook een stukje bio-kip omdat het zo zielig is, die duizenden opeengehoopte en opgepompte kippen die nauwelijks op hun poten kunnen staan.

Lees het artikel, of discussieer mee op het forum over de vraag wat voor u de reden om biologisch of duurzame producten te kopen.

Beeld: Merlijn Doomernik/HH