Bloed

‘De foto is vrijdagnacht gemaakt, maar is door transportproblemen pas dinsdag beschikbaar gekomen’, zegt een onderschrift op de Volkskrant-voorpagina van woensdag 1 maart. Hoe dit te interpreteren? Als d'oprechte melding van de winkelier dat de uiterste houdbaarheidsdatum van het pak melk nakende is? Want een voorpagina brengt ‘nieuws’ en een foto van bijna een week oud valt in die wereld bijna onder ‘geschiedenis’. Er moet dus iets aan de foto zijn, in de sfeer van ‘we meenden U dit desondanks niet te mogen onthouden’. Lezen we de rest van het onderschrift: ‘Demonstranten in de Albanese stad Vlorë kijken door de ramen.’

Goed dat de lezer bij de hand wordt genomen - want je moet verdomde goed zoeken om op de achtergrond genoemde gluurders te ontwaren. En al waren ze prominenter in beeld, dan nog was er dikke kans dat de aandacht zou zijn afgeleid van dit kennelijke hoofdthema door de voorgrond. Daar kijkt hij namelijk, net als de demonstranten ‘naar de lichamen van drie agenten van de veiligheidsdienst die met een bijl zijn gelyncht’.
Op grote plavuizen ligt een man op zijn rug, armen en benen wijd; zijn lichte T-shirt vol donkere vlekken; naast zijn linkerzijde een plas zwart vocht. Links naar achteren een man in geblokt jack op zijn zij, handen op de maag alsof hij een pijnsteek voelt. Rechts van hem een derde. Ook hij ligt op zijn zij, maar vredig alsof hij slaapt. Naast hem drie Thonet-stoeltjes die je in Albanië niet zou verwachten. Maar waarom eigenlijk niet? Ze hebben er kennelijk ook spijkerbroeken, geblokte jacks, plavuizen en bijlen. Raadselachtiger is het papier dat tegen het raam is geplakt waardoor de demonstranten naar binnen gluren: de onderkant is afgescheurd, maar desondanks kan het getekende symbool niets anders zijn dan het vredesteken. Heeft Berisha het daar laten ophangen? De veiligheidsdienst? Pyramidespelers zonder bijlen? Waarom wordt dat niet in een onderschrift verklaard? En waarom ligt de 'slapende’ man in zijn blote kont? Moeten we vrezen dat de lynchers gedaan hebben wat ook die van de gebroeders De Wit en van talloze andere gelynchten, waar ook ter wereld, als het hoogtepunt van het lynchen beschouwden?
Trouwens, waarom worden we afgescheept met zwart-wit, terwijl de Volkskrant al tijden haar voorpagina met kleurenfotografie verlucht waarop juist rood het vaak prachtig doet? Vrouwen- noch mannenbladen schijnen het in de losse verkoop te doen wanneer er niet een aantrekkelijke vrouw op het omslag staat, zij het dat er enorme verschillen zijn tussen de wijze waarop die vrouwen gekleed, gekapt en opgemaakt zijn. Zouden serieuze dagbladen het moeten hebben van glurende demonstranten en hun object?
Ach, ik luister naar Radio 1 en hoor hoe de verslaggever te Brussel elk half uur weer nieuwe kinderen voor zijn microfoon weet te krijgen om te vertellen hoe bang ze waren en zijn en hoe erg ze het vinden van Loubna. Een onderwijzer meldt nog dat de kinderen extra van slag zijn door al die media. Maar de neus van Radio 1 (nieuws- en sportzender) bloedt. Even later meen ik te begrijpen dat er weer een veerboot voor Zeebrugge is vergaan. Maar dat blijkt gelukkig (?) een geval van terugblik.
Wat een ellende op de wereld, buurman. Met een bijl, wat U zegt. Nog een geluk dat niets ons ontgaat. En over 5 jaar herdenken we Loubna.