TV

Bloed en venusheuvels

Televisie: Rome

SBS (SBS6, Net5, Veronica) is goed voor nogal wat platte commerciële rommel, maar het heeft ook zo z’n positieve uitschieters. Het Twee de-Wereldoorlogdrama Band of Brothers was in 2002 een van de beste dramaseries van dat jaar; nu brengt SBS Rome, een uitzonderlijk goede serie over – drie keer raden – Rome, ten tijde van Julius Ceasar. De serie is al een paar maanden te zien bij de BBC en op Canvas. Op 1 januari werden de Making of en de eerste twee afleveringen uitgezonden. Net als Band of Brothers is Rome een co productie van de BBC en het Amerikaanse HBO, een gouden combinatie, want de BBC is dé expert in het produceren van historisch drama, terwijl HBO (The Sopranos, Six Feet Under) zich de afgelopen jaren heeft ontpopt als dé leverancier van scherpe, originele scripts. Het budget bedroeg honderd miljoen dollar.
Rome draagt het etiket must-see-televisie terecht, niet eens zozeer door het verhaal, dat is opgehangen aan twee legionairs, een soort Asterix en Obelix, die de opkomst en ondergang van Caesar mee maken. Iedereen die op een goede middelbare school heeft gezeten weet hoe die geschiedenis verloopt. Ceasar wordt door de Senaat verboden met zijn legioenen terug te keren uit Gallië, maar doet dat toch (alea iacta est), waarop de burgeroorlog uitbreekt, die hij verpletterend wint (veni, vidi, vici), om vervolgens zijn greep op het hele Middellandse-Zeegebied (Cleopatra) te verstevigen voordat hij (sic semper tyrannis) vermoord wordt door een groep senatoren, onder wie zijn trouwste dienaar en vriend («Et tu, Brute»).
Wat de serie bovenal de moeite waard maakt is dat de makers in hun geschiedenisliefde tot het uiterste zijn gegaan om een correct beeld te geven – niet zo ver, gelukkig, als Mel Gibsons Aramees gesproken The Passion of the Christ, de Romeinen spreken Engels, geen potjeslatijn – en het resultaat is buitengewoon. Rome is nu eens niet een fantasiestad bezaaid met zuilen en grootse monumenten van wit marmer, zoals je die van Ben Hur tot Gladiator tegenkomt, het is een over be volkte kosmopool waar de lijken in de rivier drijven en de paardenstront in de krappe straten ligt. Meer dan in welke film of televisieserie ook voelen de Romeinen hier authentiek aan: rauw, goor, wreed, bruut, geil, diep-religieus, diep-bijgelovig, maar ook uiterst «modern» in hun politieke opportunisme en hun soldateske eergevoel. Hier worden de hoofden van politieke tegenstanders achteloos afgehakt en op een paal gespietst, hier zien we hoe een stier in een hangende kooi geslacht wordt zodat men daar onder ritueel kan douchen in zijn bloed, er wordt ongeremd ge neukt terwijl slaven naast het bed klaarstaan om hun copulerende meesters en meesteressen een beker water aan te reiken. Een prachtig voorbeeld is de scène waarin Atia van de Julii, nicht van Caesar, moeder van Octavianus (later keizer Augustus) en eersteklas Lady Macbeth, een vilein cadeautje stuurt naar de maîtresse van Caesar: een forse lustslaaf in zijn blote kont, strikje om zijn penis, formaat tuinslang. Het apparaat wordt losjes getoond en besproken, alsof het een fokstier betreft. Of SBS6 die scène ook zal uitzenden is de vraag: vanwege het vroege tijdstip waarop de eerste aflevering aanvangt (zondag 20.30 uur) zal er het een en ander gecensureerd moeten worden. Dat is jammer, want het is juist dit ongepolijste dat deze serie zijn kracht geeft.