Bollywood verovert China

Peking – Het was nog nooit vertoond: een Indiase film die het in China beter doet dan in India zelf en daardoor de grootste Bollywood-kaskraker aller tijden is geworden. Dangal, de meest bezochte buitenlandse film in China sinds de Titanic, heeft het slechte imago van India in China in één klap opgevijzeld. De Indiase economie mag dan ruim vijf keer zo klein zijn als de Chinese, India heeft iets waar China niet aan kan tippen, ondanks de miljarden die erin worden geïnvesteerd: soft power.

Dangal is het epische verhaal van een amateurworstelaar die niet kan uitkomen voor zijn land en er dankzij vasthoudendheid in slaagt zijn vier dochters naar de worstelaarsroem te leiden die hemzelf ontzegd is. De hoofdrolspeler Aamir Khan, tevens de producent van de film, was in China praktisch onbekend toen hij in eigen land al een van de drie topacteurs was. Tegenwoordig krijgt hij in China overal een heldenontvangst. Zelfs president Xi Jinping heeft de Indiase premier Modi verteld dat hij Dangal prachtig vond.

Waarom is dit worstelepos in China zo aangeslagen? Het Chinese filmaanbod is nogal pover van kwaliteit en Zuid-Koreaanse films komen China niet meer in als represaille tegen de plaatsing van een Amerikaans antiraketschild in Zuid-Korea. Dangal is een goed verteld verhaal van artistiek niveau, waarin waarden centraal staan die veel Chinezen uit het hart zijn gegrepen: de totale inzet van ouders voor hun kinderen, respect van kinderen voor hun vader, vrouwen die doorbreken in een mannenwereld, het allesoverstijgende belang van onderwijs.

De Chinese triomf van Dangal staat in scherp contrast met de confrontatie deze zomer tussen het Chinese en Indiase leger, die bedoeld was om India de Chinese spierballen te laten zien. In de tegelijk gevoerde propaganda-oorlog zette China ook racistische wapens tegen India in. Vorige week besloten beide landen hun soldaten terug te trekken – de Chinese pers meldde alleen de terugtrekking van India – anders had Modi waarschijnlijk de net gehouden brics-top (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) in China door zijn afwezigheid laten mislukken.

Intussen heeft China een spectaculaire film gelanceerd die het nationalisme weer moet opvijzelen. Wolf Warrior 2 laat zien hoe een Chinese soldaat in een door rebellen geteisterd Afrikaans land Chinese artsen en arbeiders redt. China wordt door iedereen gerespecteerd en is de enige mogendheid die effectief optreedt. Xi’s ‘Chinese Droom’ is in de film al werkelijkheid.