Braziliaanse Housewives

São Paulo - ‘Ik ben moeder, zakenvrouw en… prachtig, niet? Ik ben blond, lang en mager!’ Val Marchiori is een van de vijf vrouwen uit het nieuwe reality-programma Mulheres ricas (Rijke vrouwen) op de Braziliaanse televisie. Val is de grootste snob. Ze doet de aanschaf van een vliegtuig (vijftien miljoen euro) af als een 'nieuw bloesje’.
Mulheres ricas is geïnspireerd op Real Housewives in de Verenigde Staten en zorgde in de eerste week van januari meteen voor hoge kijkcijfers voor de zender Band. 'Rijke vrouwen is geen reality, het een surreality show’, schreef humorist en columnist José Simão, bijgenaamd Aap, over de nieuwe serie: 'De een denkt dat ze een tweelingzusje van Barbie is, de ander zegt dat ze “geblindeerd” is en er is er eentje die de hele tijd “hellooooo” zegt.’
Raar, maar het is allemaal waar. Brunete Fraccaroli, architect, wilde per se met haar Barbie op de foto, die speciaal naar haar (gefacelifte) verschijning is gemaakt. Het 'hellooooo’ komt uit de mond van Val, wanneer ze op pad is met haar 24-uurskapper Duda Martins en even voor enkele tienduizenden euro’s aan nieuwe jurken en tassen koopt in de chique wijk Jardins in São Paulo. 'Rijken moeten geld uitgeven’, zegt juwelierster Lydia Sayeg: 'Als de rijke niet spendeert, gaat het geld niet rond, en als het geld niet rondgaat, verdient de armste niet.’
Opvallend was dat alleen een buitenlandse krant, The Guardian, met sociale kritiek kwam. De cijfers uit de Braziliaanse samenleving liegen er niet om: Brazilië is nog altijd het zevende meest ongelijke land ter wereld (een tiende van de bevolking heeft vijftig procent van alle rijkdom van het land en vijftig procent van de Brazilianen heeft tien procent). Tegelijkertijd komen er dagelijks negentien miljonairs bij in Brazilië. Zeventig procent zit in de steden São Paulo en Rio de Janeiro.
Het leventje van de vijf dames wordt in de Braziliaanse kritieken weliswaar bespot, omdat de dames in krom Portugees praten (Val gebruikt bijvoorbeeld de meervoudsvorm niet in haar werkwoorden), maar er wordt ook geconstateerd dat ze wel 'een vrolijk leven’ hebben (hoewel natuurlijk in scène gezet). 'Het is wat pathetisch uitgeslagen’, schreef columnist Renato Kramer, die zijn stukje in de krant Folha de São Paulo betitelde met 'Het zou komisch zijn, als het niet tragisch was’.
Waar niemand het over heeft, is de cocon waar deze dames in opgesloten zitten. 'Ik ben geblindeerd’, zei juwelierster Lydia. Ze is altijd bang om overvallen te woorden. Dat is pas tragisch.