Brazilianen ontdekken de Schotse whisky

São Paulo – De nieuwe Braziliaanse middenklasse drinkt whisky, Schotse whisky. Tot voor kort een luxeproduct van de happy few, nu normaal tijdens hethappy hour op vrijdag. De Scotch Whisky Association likte er het afgelopen jaar de vingers bij af: de grootste groeimarkt ligt in Brazilië. De hoeveelheid geld uitgegeven aan whisky steeg tussen 2010 en 2011 met 48 procent.

De reden is de constante groei van de salarissen, zegt Colin Kavanagh, directeur marketing Pernod Ricard. ‘In 2011 is de consument erin gaan geloven dat de verbeteringen blijvend zijn en voelt dat ze meer in luxeproducten kan investeren. Schotse whisky is weliswaar duur, maar het is een bereikbare luxe geworden.’

De Braziliaanse middenklasse is tussen 2003 en 2012 gegroeid van een derde tot de helft van de bevolking. Twintig miljoen Brazilianen schoven op de sociale ladder een plekje op. Armen en zeer armen maken nog slechts een kwart van de samenleving uit. Maar ook hun situatie is iets verbeterd na de brede invoering van sociale uitkeringen onder president Lula.

Dat moet gevierd worden. En dus wordt er stevig geconsumeerd. Behalve aan whisky geeft de nieuwe middenklasse (die tussen de zeshonderd en drieduizend euro per familie verdient) haar geld uit aan reizen en de aanschaf van vakantiehuizen. Nieuwe auto’s worden bij bosjes besteld. Maar er zit een adder onder het gras. Wie voor het eerst in zijn leven tussen de zeshonderd en drieduizend euro verdient heeft nog veel onvervulde wensen. Goed eten en drinken, reisjes, kleren, auto’s en woningen met beveiliging. Een reis mag in tien keer worden afbetaald, een auto in vele jaren. Ruim de helft van de Brazilianen doet dat. De rente die moet worden betaald: tussen de tien en twintig procent per maand (!). Dat is flink minder whisky drinken.