Broodje CO2

Afgelopen zondag was het zover. De unieke kalenderstand van 10-10-10 bracht heel wat activisten en gelovigen op de been. Het was de dag waarop een onstuitbaar computervirus zou toeslaan.

De dag waarop een buitenaardse vloot de mensheid zou verlossen van zijn kernwapens. Een dag ook die in het teken stond van de wederkomst van Christus, aangezien 101010 in binaire code staat voor het getal 42 dat volgens christelijke kabbalisten met Zijn koninkrijk verbonden is.

Last but not least was 10 oktober het startsein van de 10:10 klimaatactie, gesteund door onder meer Microsoft, Doekle Terpstra en de gemeente Breda. De 10:10 actie wil Nederlanders ertoe aanzetten hun energieverbruik zodanig aan te passen dat hun ‘CO2-voetafdruk’ met tien procent afneemt. De campagne werd ingeluid met een als ‘spetterend’, ‘wervelend’ en ‘opzwepend’ aangekondigde klimaatquiz van de Vara die kennis in het genre ‘Wat is het meest klimaatvriendelijke ontbijtbroodje’? onder de Nederlandse bevolking moest verspreiden. Kijkers die niet van verveling in slaap vielen of wegzapten uit ergernis over de platitudes van de ‘prominente Nederlanders’ die aan de quiz meededen, weten nu dat ze hun kinds kinderen een dienst bewijzen door ‘s ochtends in de douche te plassen (spaart water uit) en te ontbijten met een wit broodje met aardbeienjam (spaart dieren uit).

Enfin, hoe wervelend kan een quiz zijn die echte klimaatvraagstukken uit de weg gaat? Het zou aardig zijn geweest als de deelnemers ook eens moesten antwoorden op een doordenker als: 'Hoeveel meer monden zouden we in de Derde Wereld kunnen voeden als de CO2-uitstoot verdubbelt? Antwoord: dertig procent. Of de vraag: wie is Jesper Kirkby - een Deense profvoetballer, de uitvinder van het knäckebröd of een natuurkundige die in het Europese onderzoekscentrum CERN bezig is de antropogene opwarmingstheorie proefondervindelijk op te blazen? De website van CERN heeft leuke filmpjes ter beschikking, deels voor buitenstaanders en deels voor experts bestemd, waarin haarfijn wordt uitgelegd waarom de doucheplassers van de Vara het mogelijk helemaal bij het verkeerde eind hebben.

Voor twijfel is in deze campagne echter geen ruimte. De actie sluit aan bij een initiatief van documentairemaakster Franny Armstrong, de producente van het docudrama _The Age of Stupid (_2009) waarvan zelfs doorgewinterde opwarmingsactivisten toegeven dat het 'klimaatporno’ is. Het Nederlandse bestuur bestaat uit drie gesubsidieerde organisaties die milieuvoorlichting geven vanuit een wel zeer beperkt perspectief. Jongeren Milieu Aktief (JMA) is de jongerenafdeling van Milieudefensie. WISE is een globaal netwerk van activisten tegen kernenergie. De ontwikkelingsorganisatie Hivos tenslotte meent te weten dat ons energieverbruik milieurampen in de Derde Wereld veroorzaakt. De website van Hivos legt allerlei verbanden in deze trant. Het treurigste aspect is misschien wel dat Hivos die broodje CO2-verhalen ook verspreid onder zijn cliënten in de Derde Wereld. Die moeten tegenwoordig van Hivos koeienpoep verstoken in plaats van olie en gas. Helaas kunnen zij, anders dan wij, niet lachend wegzappen.