Bruidsreportage bij het wrak van de veerboot

Giglio – Terwijl de gekapseisde Costa Concordia steeds beter in beeld komt, staan de passagiers van de naderende veerboot te drommen met hun telefoons en fototoestellen in de lucht. Ze komen even met eigen ogen kijken naar wat je eigenlijk maar half kunt geloven.

Het gigantische schip, dat sinds 13 januari op z’n zij in de haven ligt, is echt veel te groot voor het kleine Italiaanse eilandje Giglio (spreek uit Dzjieljo). Een krankzinnig gezicht, dat associaties oproept met filmsets en maquettes en de verhalen in Gulliver’s Travels. De behoefte om het vast te leggen is onbedwingbaar, al gaat het schaaleffect onherroepelijk verloren op foto en film.

‘Ze komen zelfs op bruiloftsreportage. Dan laten ze zichzelf fotograferen met op de achtergrond dat wrak.’ De potige Stefano vertelt er hoofdschuddend en wat gegeneerd lachend over. Hij verdient zijn geld in het onofficiële haventje van Campese, het kleinste van de drie plaatsjes op Giglio.

Ooit was er mijnbouw, en waren er overal tegen de steile wanden wijngaarden, maar nu is toerisme dé inkomstenbron van Giglio, dat maar een kleine 25 vierkante kilometer groot is. In de winter wonen er nog geen vijftien­honderd mensen, die op die koude januari­nacht de 4220 overlevenden van de schipbreuk opvingen. Uiteindelijk bleken 32 mensen de stommiteit van kapitein Schettino niet overleefd te hebben. Hij voer niet alleen te dicht langs de kust, vervolgens verliet hij ook nog eens het zinkende schip. Het hem toegevoegde ‘Gaat u aan boord, verdomme!’ (‘Vada a bordo, cazzo!’) is nu een succesvolle T-shirtkreet en een ringtone. Schettino wacht in de gevangenis op zijn proces.

Volgens burgemeester Sergio Ortelli is het wrak een ramp voor het toerisme. Dat is de vraag. Giglio is er ook wereldberoemd door geworden. Maar alleen deze zomer valt het 290 meter lange gevaarte nog te zien. Want tegelijk met het echte toeristenseizoen is eindelijk de operatie begonnen die het schip vlot moet trekken. Deze week gaat er een mast aan. In februari wordt de Costa Concordia dan afgevoerd en vervolgens ontmanteld. De kosten zullen 230 miljoen euro bedragen.

De gemeente heeft intussen wel net een nieuwe belasting ingevoerd: voor dagjesmensen.