Kunst - Mohamed Bourouissa

Buurtfeest

Montana is een wit paard, Emmanuel een zwarte ruiter die op een dag met zwarte verf een ribbenkast op de vacht van het dier aanbracht en ook de botten in zijn benen met de kwast meenam.

Medium kunst 202

Hij maakt zijn paard klaar voor een Horse Tuning Expo, een uniek evenement dat kunstenaar Mohamed Bourouissa op een zondagmiddag organiseerde op een grasveld aan Fletcher Street in het noorden van Philadelphia. Voor een optimaal effect had de ruiter ook de botjes van zijn eigen donkere handen met witte verf beschilderd. Die hielden de teugels vast.

Tuning is het sneller, luider, opvallender en sportiever maken van je voertuig en in de buurt rondom Fletcher Street genieten paarden van oudsher dezelfde status als de auto. Jonge mannen manoeuvreren ze trots door het verkeer, langs donkere, laag op de weg liggende auto’s met bestuurders naar wier identiteit het gissen blijft. Ze dragen geen rijlaarzen maar grote sneakers, geen cap maar een muts op hun hoofd. De dieren houden hen op het rechte pad en zonder hun aandacht zouden de paarden al lang geslacht, want afgeschreven, zijn.

De Fletcher Street Urban Riding Club is als Afro-Amerikaanse subcultuur een typisch onderwerp voor een kunstwerk van de Frans-Algerijnse kunstenaar Bourouissa. Hij verbleef een aantal maanden in de stad en maakte een film op twee schermen, Horseday, die nu het middelpunt is van een kleine tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Op het ene scherm zien we beelden uit het dagelijks leven van de gemeenschap en van de voorbereidingen van de Horse Tuning Expo, op het andere scherm beelden van het buurtfeest zelf, van paarden getooid met bloemenkransen en bekleed met een deken van aan elkaar geregen cd’s. Ook die versieringen hangen in de tentoonstelling, samen met een serie objecten gemaakt van auto-onderdelen. In de publicatie bij het project, uitgegeven door Roma Publications, loop je in eigen tempo door de wijk rond Fletcher Street. Op de hoek van de straat, bezaaid met puin en afval, zitten twee ruiters op autostoelen met elkaar te praten. Niet in een auto, maar gewoon op de stoep.

Uit het project spreekt een slimme gelaagdheid die de sociale inrichting van de maatschappij inzichtelijk maakt. Het was maar een vermoeden, maar een simpele zoekopdracht laat zien dat de volgende president van de VS ook een liefhebber en belangrijk geldschieter van de paardensport is. Een foto toont Trump die een wortel uitsteekt naar een paard, omringd door gekleurde kinderen die in de exclusieve kring waren uitgenodigd door een liefdadigheidsorganisatie. Zet daar de dubbele ongerijmdheid uit Horseday naast, die van zwarte man te paard in stad, een uitzondering in het land en de sport die nu mag schitteren in de kunst. Uiteindelijk is een samenleving een optelsom van al die eigenheid, lijkt Bourouissa te willen zeggen, de opbrengst van generaties lang tunen, Amerika een lange sliert buurtfeesten.


Mohamed Bourouissa: Horseday, t/m 8 januari Stedelijk Museum, Amsterdam; stedelijk.nl

Beeld: Billy Dufala met Mohamed Bourouissa voor Horseday Project, 2014 (Courtesy Billy Dufala, Mohammed Bourouissa, Kamel Mennour)