Carlsberg bedondert Cambodjaanse biermeisjes

Phnom Penh – Niet alleen Nike, Disney en Apple lijden aan de sweatshop-ziekte, oftewel de neiging goedkope arbeidskrachten in armere landen te misbruiken. Een jaar geleden zag het er nog goed uit voor de Cambodjaanse biermeisjes, jonge vrouwen die in uitgaansgelegenheden bier aanprijzen in jurkjes waarop de naam van hun biermerk in dikke letters staat afgedrukt. Cambrew, eigenaar van Cambodja’s meest geliefde biermerk Angkor Bier, gaf na een staking toe dat de promotiemedewerkers meer respect verdienen en beter betaald moeten krijgen. De mooie woorden werden maar voor een klein deel ingelost.

Het rapport Promoting Decency? van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (somo) toont het zonneklaar aan. De verkoopsters verdienen veel te weinig om fatsoenlijk te kunnen leven. Zes dagen per week schenken ze Heineken, Tiger of Angkor Bier in restaurants, karaokebars en biertuinen voor een maandsalaris van nog geen honderd dollar. Om rond te komen hebben ze bijna het dubbele nodig, een inkomen dat hun Heineken-collega’s in het Westen met een paar extra fooien in één avond verdienen.

De conclusie van somo komt in Cambodja niet als een verrassing. Weliswaar zei Cambrew, een onderdeel van de Deense Carlsberg Groep die behalve het gelijknamige bier ook Kronenbourg, Somersby en Tuborg produceert, een jaar geleden nog dat het meer gaat betalen. Maar in een land waar alles draait om het grote geld en de juiste connecties is het makkelijk dergelijke afspraken niet na te komen. Dat ontdekten ook 21 biermeisjes die hadden meegedaan aan de staking. De rust in de biertuinen was nog maar net teruggekeerd of ze werden verbannen naar bars met minder klanten. ‘Bij medewerkers wier salaris is gekoppeld aan het aantal verkochte glazen betekent dat een flinke salarisvermindering’, legt een woordvoerder van de vakbond Cambodian Food and Service Worker’s Federation uit.

Onder druk van lokale media meldt Cambrew nu opnieuw dat het de omstandigheden wil verbeteren en dat de vrouwen een ‘fatsoenlijke, waardige en veilige werkomgeving verdienen’. Van een hoger salaris rept de bierbrouwer niet meer. Toch zou een veiliger werkomgeving het begin van betere tijden kunnen zijn. Nu voelen acht van de tien biermeisjes zich vaak gedwongen met de klanten mee te drinken. Dat betekent gemiddeld zes glazen bier per avond, seksuele intimidatie, discriminatie, soms regelrecht geweld. ‘Niemand wil deze baan’, zegt een in Phnom Penh werkend biermeisje: ‘Maar we komen uit arme gezinnen en moeten wel werken om voor onze families te zorgen. We verdienen het niet om vernederd te worden.’