Chinezen geven de regering de schuld van het slechte milieu

Shanghai – Als er één land is waar de hoge CO2-uitstoot zichtbaar is, dan is het China. In de week dat de klimaattop in Parijs begint, ligt over het noorden van het land een bruinige deken.

Wie naar buiten gaat, wordt aangeraden ‘beschermende maatregelen’ te nemen en mensen met ademhalingsproblemen kunnen beter binnen blijven. ‘De hele lucht is vol van smog. Als natuurliefhebber verwacht ik dat de top over klimaatverandering in Parijs tot afspraken leidt’, schrijft een blogger op Weibo, een Chinees sociaal medium.

Het is de Chinezen niet ontgaan hoe schuldig hun land is aan de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide. Het Chinese nieuws prijst de autoriteiten voor de ‘enorme bijdrage’ die China levert aan milieuproblematiek en klimaatverandering. ‘Daar moeten andere landen ons dankbaar voor zijn.’ ‘Dankbaar? Waarvoor?’ reageert iemand onder de naam Moet Gezegd op Weibo. ‘Voor het veroorzaken van zoveel smog? Voor het vernietigen van waterbronnen? Of voor het vervuilen van mijnen en zeeën?’

Bijna alle Chinezen (96 procent) vinden klimaatverandering een serieus probleem. En 86 procent vindt dat de overheid er meer tegen moet doen. Niet zo gek, want in het communistische China is men gewend dat de regering alles regelt – dus ook het smogprobleem.

Dat ze zelf hun huis beter kunnen isoleren of minder met de auto gaan, dat gaat er bij de Chinezen niet in. De Communistische Partij is zo bang voor onrust onder het volk dat ze er niet aan zal denken de energieprijs te verhogen of auto’s de toegang tot stadscentra te ontzeggen.

Shanghai nam als een van de weinige steden wél een maatregel: wie een elektrische auto koopt, krijgt het kenteken er gratis bij. Dat is een genereus aanbod, want een nieuw kenteken kost regelmatig meer dan de auto. Het is geen toeval dat de Chinese autobouwer byd zeventig procent van de omzet van het elektrische model Qin in Shanghai haalt. Oneerlijk, vinden de mensen die een auto kunnen betalen, maar geen Chinees model willen. ‘Als ik een byd op straat zie, wil ik er eigenlijk een klap op geven’, zegt Hangyu op Weibo. ‘Er is een veiling om het aantal auto’s te beperken én je krijgt de nummerplaat gratis bij een elektrische auto.’ Het is de verontwaardiging van een Chinees uit de middenklasse, die vindt dat hij recht heeft op een auto én schone lucht.