Popmuziek

CINEAST, ROCKER, TROUBADOUR

POPMUZIEK dEUS

Hoewel België maar net een bestaanscrisis achter de rug heeft, kan Nederland op het gebied van populaire cultuur het nodige van deze verdeelde natie leren. Onze zuiderburen staan als muziekland sinds begin jaren negentig, mede dankzij het Antwerpse dEUS, een stuk steviger en gekleurder op de kaart. Aan de geografische situering kan dat niet liggen, die is bijna hetzelfde. Nederlandse noch Vlaamse popmuziek dringt door tot vooraanstaande popsteden als New York en Londen.

Op het vijfde dEUS-album Vantage Point snijdt Tom Barman het onderwerp ironisch aan in Popular Culture: ‘If you don’t come from the States/ You will always be late to be in popular culture’. De ambitieuze zanger-gitarist (in 1998 uitgeroepen tot Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen) piekerde de laatste jaren zelf ook veel over het bestaansrecht van zijn cultuur en band. Uiteindelijk besefte hij dat de ‘eigenheid’ juist in het feit ligt dát hij daar twijfels over heeft. ‘Dat is wat me Belgisch maakt’, zei hij in Vrij Nederland, ‘en daarom zie je al die stijlen bij dEUS.’

Het zelfvertrouwen dat daarvoor nodig is hoor je terug op de tien eclectische popsongs van Vantage Point. De band heeft inmiddels een paar jaar een vaste (top)bezetting en klinkt zelfverzekerder dan ooit. Een prestatie op zich, want eerdere ruzies, personeelswisselingen en sabbaticals leken meer dan eens een voorbode van het einde. Het nieuwe album klinkt vertrouwd én fris. Opvallend zijn ook de internationale bijdragen van onder anderen producer Dave McCracken (Depeche Mode, Faithless), Karin Dreijer Andersson (The Knife) en Guy Garvey (Elbow).

De titel Vantage Point heeft een aantal betekenissen. Hij slaat op de gelijknamige nieuwe opnamestudio, maar ook op thuisbasis Antwerpen en het eigen culturele bewustzijn – voor Barman allemaal ‘gunstige referentiepunten’. De band heeft veel aandacht besteed aan vorm, wat blijkt uit de nieuwe website, maar ook uit de stijlvolle albumhoes van kunstenaar en landgenoot Michaël Borremans.

Ook op muzikaal vlak valt er veel te beleven. Barman gebruikt zowel zijn ervaringen als muzikant als zijn ervaringen als regisseur. Zo klinkt Barman de cineast door in het filmische openingsnummer When She Comes Down, Barman de romantische troubadour in Eternal Woman en Barman de rocker in Is a Robot. Het eerste succes is een feit: single The Architect (gezongen door meestergitarist Mauro) heeft de eerste plaats van de nationale hitparade gehaald. Het is wachten of die doorbraak er bij een groter buitenlands publiek ook komt.

dEUS, Vantage Point, V2