KUNST

Cobra revisited

Nathaniel Mellors

Medium mellors

‘You are very nice and everything you’re doing is very interesting’, schalt het door een van de zalen van de tentoonstelling ILLUMInations op de Biënnale van Venetië deze zomer. De absurdistische sculptuur die deze teksten uitkraamt bestaat uit twee hoofden - in geel en blauw - die door lange slierten hoofd- en baardhaar met elkaar verbonden zijn. Ze herhalen elkaars woorden en tot slot ontstaat er iets dat aan een conversatie doet denken dat je eerder in Monthy Python zou aantreffen.
De hoofden zijn rubberen afgietsels van een personage uit Ourhouse van de Britse kunstenaar Nathaniel Mellors (1974). Ourhouse is een filmfeuilleton over de doorgedraaide Maddox-familie. De film is onderdeel van de installatie op de Biënnale, maar de elektronisch bewegende figuren - animatronics is de vakterm - zuigen de aandacht naar zich toe. Het is een wonderlijke gewaarwording die doet denken aan de kinetische jaren-vijftigkunst met zijn in elkaar geknutselde apparaten of de robotica art. Mellors’ werk is echter niet oubollig, integendeel, Mellors zet de toeschouwer steeds op het verkeerde been met zijn combinatie van teksten, soapy filmscènes en de maffe bewegingen van het voorgeprogrammeerde poppenspel.
De nieuwsgierigheid die het werk van Mellors opwekt moet ook reden zijn geweest om hem de Cobra Kunstprijs Amstelveen toe te kennen. Het juryrapport prijst zijn eigenzinnigheid en de inventieve wijze waarop hij - net als de Cobra-kunstenaars - een kruisbestuiving tussen beeldende kunst, muziek, theater en tekst laat ontstaan. Hij wint een geldbedrag (tienduizend) euro, een publicatie en een tentoonstelling in het Cobra Museum die begin december opent.
Een terechte winnaar, want het track record van Mellors, die aan de Rijksakademie studeerde, is imposant. Hij had eerder een solotentoonstelling in De Hallen te Haarlem en het Institute for Contemporary Art in Londen. In het Cobra Museum is het vervolg van het doorlopende project Ourhouse te zien met de titel The Nest - die naam slaat waarschijnlijk op de speciaal voor de video gebouwde ruimte. Heel onverwacht zijn Mellors’ fotogrammen (een speciale techniek waarvan de uitkomst sterk doet denken aan röntgenfoto’s) met daarop objecten die in de film voorkomen. De fotogrammen die hij eerder maakte doen denken aan een miniatuurversie van een moderne Rothko: ingetogen en mysterieus. Mellors gaat zijn werken combineren met een zelfgemaakte selectie Cobra-kunst uit het depot. Het soms wat stijve Cobra Museum kan in ieder geval rekenen op een spektakel dat garant staat voor flink wat 'lawaai’, want behalve maker van 'pratende beelden’ is Mellors basgitarist en oprichter van een platenlabel met de naam Junior Asperin Records.
Nathaniel Mellors, De Cobra Kunstprijs Amstelveen is te zien van 10 december tot en met 4 maart 2012. Voor wie niet kan wachten is in Smart Project Space (waar Mellors een atelier heeft) vanaf 3 september de tentoonstelling Hypercolon: te zien waar onder meer deel 3 van Ourhouse al wordt vertoond.

Nathaniel Mellors, vanaf 10 december in het Cobra Museum Amstelveen.
www.cobra-museum.nl, www.smartprojectspace.net