Commentaar: Dotcom-cowboys

Het is officieel: er is nog maar één werkelijkheid en dat is die van de vrije markt. Wie vandaag e-mailt of een artikel van de website van de Washington Post leest, bestaat niet echt. Want internet is een flop. Internet is voor losers. Al dat gedoe op die computers met zo’n muis en dan surfen naar het buitenland stelt niks voor. Dat is nu toch bewezen!
Er is geen markt voor en dus is internet mislukt. Want gij zult winst maken. Aangezien de heiligste wet die van de vrije markt is en alleen economische onafhankelijkheid telt, heeft een niet-winstgevende sector geen bestaansrecht.
Overigens is surfen over internet, met al zijn klunzige homepages en dotcomoplichters inderdaad saai en langzaam, en levert het vooral domme informatie of geestdodend amusement op. Ondertussen blijkt het wel weer erg handig om te kunnen e-mailen, buitenlandse en wetenschappelijke artikelen te lezen, snel een boek te bestellen dat niet in de boekwinkel ligt en duizenden kanalen te hebben om de nieuwste muziek te horen. Nee hoor, de commentatoren van de afgelopen weken zagen het bewijs geleverd: internet is een een gehypte zeepbel.
De ware les is dat de vrije markt niet zaligmakend werkt. Dotcomcowboys richtten eigen bedrijfjes op en vertelden de gevestigde orde dat internet alles op zijn kop ging zetten. Elk bestaand bedrijf zou onherkenbaar veranderen. Het gevolg: sites waarop je via internet een pizza kon bestellen, dokters die online een diagnose stelden, de Encyclopedia Brittanica die opeens nieuws ging brengen, let’sbuyit.com, surfjerijk.nl en boodschappenlijn.nl. En nou zeker verbaasd zijn dat daar niet meer klanten voor te vinden waren dan voor de Wehkamp-catalogus.
Technisch volgroeid is internet pas over een paar jaar, als wachttijden verdwenen zijn en de huiscomputer de beeld- en geluidskwaliteit bezit van de televisie. Maar dat betekent nog niet dat e-mail, als venster op zinvolle en desnoods wat minder zinvolle informatie, simpelweg als een hype valt af te doen.