Cubaanse held moet wijken voor Gucci en Versace

Havana – De performance duurde amper een paar minuten. Terwijl tientallen Cubanen een glimp probeerden op te vangen van de opening van de vip-boetiek van Gucci in Havana stond kunstenaar Luis Manuel Otero Alcántara naast hen als een levend standbeeld, zijn gezicht bedekt met een grote zwart-witfoto van Julio Antonio Mella. Voor zijn voeten een bord: ‘Waar is Mella?’ Het duurde niet lang voordat een politieagent de kunstenaar wegleidde en in een auto zette.

Antonio Mella (1903-1929) was de oprichter van de eerste communistische partij in Cuba en wordt gezien als een van Cuba’s revolutionaire helden. Een grote buste met zijn afbeelding stond tot voor kort op de plek waar de performance van Otero Alcántara plaatsvond. ‘Het is zomaar weggehaald, zonder enige verklaring’, vertelde de kunstenaar aan een journalist van Diario de Cuba, ‘zoals vaker gebeurt met standbeelden van bekende figuren als er plaats gemaakt moet worden voor nieuwbouw.’ >

Begin twintigste eeuw gebouwd als Cuba’s eerste overdekte winkelcentrum, geliefd bij de Amerikaanse en Europese jetset, stond het gebouw ‘Manzana de Gómez’ al geruime tijd leeg. De verlaten galerijen op de begane grond dienden vooral als speelplek voor Cubaanse kinderen. Nu, zo’n honderd jaar na de bouw, is het weer een plek voor de rijken der aarde. Het hotel Kempinski Manzana is het eerste vijfsterrenhotel op het eiland en herbergt beneden luxe kledingboetieks van Mont Blanc en Lacoste. In de exclusieve winkel ‘Giorgio G. VIP’ worden naast Gucci ook de merken Versace en Armani verkocht. ‘Cuba is een modeparadijs geworden, daarom wilde ik hier komen’, verklaarde Giorgio Gucci tijdens de opening van de winkel eind april. Hij doelt daarmee op de onlangs geopende parfumwinkel van Guerlain en de groots opgezette modeshow van Chanels ‘Cruise Collection’ vorig jaar in het oude centrum van Havana.

Na zijn arrestatie zette kunstenaar Otero Alcántara een filmpje online waarin hij uitlegt dat hij vroeger als kind ook in de galerijen speelde, vlak bij de buste van Antonio Mella. ‘Mijn performance ging over het gemis van het standbeeld, dat stond voor de Cubaanse geschiedenis en de Cubaanse identiteit. Het weghalen ervan voor de bouw van zo’n plek voor buitenlanders getuigt van totaal gebrek aan respect.’