Daar wordt aan de deur geklopt…

Vreemd genoeg heeft hij de grote feministische golf overleefd. Vanwege zijn verderfelijke status als man en dus als onderdrukker had hij natuurlijk allang tot Moeder Klazina omgedoopt moeten worden, maar dat gebeurde nooit. Die dans ontsprongen, krijgt de Goedheiligman nu pas echt voor zijn mik. Op straat is hij allang niet meer veilig.

Twee jaar geleden kreeg een elfjarig meisje, verkleed als Zwarte Piet, in Eindhoven een schot hagel in het gezicht. De afgelopen jaren moesten met name in Amsterdam Sint en Piet regelmatig het vege lijf redden vanwege pesterijen van Marokkaanse jongeren. H. van de Kroon, die al 35 jaar voor Sint speelt, vertelde Het Parool: ‘Zwarte Pieten moesten onder bedreiging snoepgoed inleveren.’ Van Turkse kinderen had hij geen last. Het verhaal gaat dan ook dat de gemijterde bisschop van oorsprong niet uit Spanje maar uit Turkije komt. Vierde eeuw na Christus. Punt voor Sint.
Van de Surinaamse kinderen had Sint al helemaal geen last. Integendeel. Die wilden graag hun gezicht nog wat zwarter maken. Maar die Surinaamse kinderen moeten heropgevoed, aldus de bestuurscommissie openbaar onderwijs, die Zwarte Piet met ingang van dit jaar gaat verbieden op de lagere school in de Bijlmer. Jawel, verbieden. Sint, de blanke baas en zijn zwarte 'serviele onderdanige knecht’ Piet, ze passen niet meer in de multi-etnische schoolpopulatie, heet het. Er worden voorlopig nog alternatieven toegestaan met een zwarte Sint en wit, rood en groen gekleurde Pieten, maar in de toekomst zullen Sint en Piet definitief niet meer welkom zijn in de multiculturele Bijlmer. Je wilt het niet geloven, maar het is echt waar. Het stond in de kranten.
We doen er goed aan te luisteren naar progressieve buitenlanders, zoals de Spice Girls, die vorige week, te gast bij Paul de Leeuw, woedend werden over het verschijnen van Zwarte Pieten in datzelfde programma. Pieten namelijk, die helemaal niet van zichzelf zwart waren. De Spice Girls begrepen van het fenomeen Sint en Piet even weinig als van het fenomeen Paul de Leeuw, maar dat weerhield ze niet van een streng moralistisch oordeel. Eerst dacht ik nog: het is een grapje. Maar het wás geen grapje.
Je tracht je zo'n bestuurscommissie in de Bijlmer voor te stellen. Allemaal volwassen mensen. Er zullen extremisten tussen gezeten hebben, die een algeheel Sinterklaasverbod in de Bijlmer wilden. Meteen. Anderen, milder van aard, vonden dat de witte kinderen, een minderheid tenslotte en daardoor weer interessant, op z'n minst recht konden hebben op een paar uurtjes Sint om geleidelijk het ingekankerde eurocentrisme af te leren. Of witte kinderen konden in de donkere decemberdagen stilletjes per bus vervoerd worden naar buurten waar Sint en Piet werden getolereerd. Een ander punt was natuurlijk het overduidelijk christelijke geloof dat de Sint vertegenwoordigde. Moest dit niet als beledigend worden gezien voor de hindoeïstische en islamitische kinderen die van huis uit nooit iets van enige Sint hadden meegekregen? De Sint zou op zijn mijter misschien een halve maan gestikt kunnen krijgen. Of een universeel mystiek symbool dat boven de geloven stond. Een cirkel bijvoorbeeld.
Ik word maar gewoon rechts.