Sport

De behoefte aan de eredivisie

Wouter Bos ontwaakte na de moord op Theo van Gogh. De wereld is niet meer de wereld waarin hij is geboren. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Juist nu is het zijn taak in dat veranderde klimaat een geluid te uiten dat zich onderscheidt van Geert Wilders. De Belg Carl Huybregts, zeg maar het sportgezicht van de Vlaamse publieke omroep, slaapt nog steeds als hij denkt en zegt dat de voetbalkijkers niet zonder bijvoorbeeld Mart Smeets kunnen. Smeets presenteert al lang niet meer het populairste televisieprogramma van Nederland, Studio Sport op zondag. En de kijkcijfers stijgen en stijgen.

Heeft helaas voor de presentator van dienst ook niets te maken met de presentatoren. Zij spelen een zeer bescheiden bijrol als ingehuurde ceremoniemeester. Het gaat bij dat programma echt om de hoofdrolspelers, om de voetballers van Ajax, PSV, Feyenoord en op dit moment ook heel nadrukkelijk AZ en om al die andere profs van de eredivisie, van Heerenveen tot De Graafschap.

De Nederlandse kijker heeft blijkbaar een toenemende behoefte aan het kijken naar de Nederlandse eredivisie. Als John de Mol straks de rechten van de eredivisie koopt, blijven de kijkers echt wel kijken, doodeenvoudig omdat De Mol de hoofdrolspelers koopt. De ceremoniemeester is inwisselbaar. Zoals de spelers van de belangrijkste bijrollen, de cameramensen en de regisseurs, ook gewoon dezelfde zijn die het voetballen voor de NOS, RTL, SBS, Canal+ en straks ook dus de zender van De Mol, zeg maar Dutch Glorie TV, in beeld brengen.

En laten we vooral de journalistieke vrijheden en helemaal de kwaliteiten van Studio Sport alsjeblieft niet overdrijven. De medewerkers spreken, daartoe gedwongen, met het grootste gemak over de Holland Casino Eredivisie, maken na afloop van wedstrijden in de Champions League de interviews al lang voor borden met schreeuwende reclameteksten en komen in de rust ook tijd te kort voor het stellen van een tweede vraag aan Johan Cruijff omdat de reclame al weer wacht. Dus wat verandert er nou straks als de NOS zelf, John de Mol, RTL of SBS de rechten koopt? Net als dat gezeur over de virtuele reclame naast de doelen. Ik heb er hele columns over gelezen in kranten die mij op zaterdag een heel pak gekleurd reclamepapier bezorgen met daarin twee of drie volslagen erbij gezochte, bij de advertenties bedachte verhalen. Ik zie ze niet, net als die virtuele reclame.