Parijs – De gezamenlijke negen vakbonden van Air France publiceerden op 5 mei een woedende open brief in reactie op uitspraken van de top van klm. De huidige coronacrisis zou volgens klm weleens ‘het einde van het huwelijk met Air France’ kunnen betekenen. klm was ‘niet overtuigd’ van de Franse ‘bereidheid’ met de lening van zeven miljard euro op zak de kosten drastisch te verlagen: ‘cruciaal’ voor het voortbestaan van de noodlijdende Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie.
Het was misschien beter om het hoofdkantoor van de holding te schrappen, en dat de twee luchtvaartmaatschappijen zich zouden beperken tot ‘coördinatie en afstemming’. ‘Een illusie’ noemen de luchtvaartvakbonden van Air France in hun brief de gedachte dat klm zich beter zou redden zonder Air France. klm was ‘zo goed als failliet’ toen het in 2004 werd gekocht. Dankzij Air France kreeg klm toegang tot de drie maal zo grote Franse markt waardoor de luchtvaartmaatschappij een exponentiële groei heeft doorgemaakt. De ‘ergernis’ van klm dat de ‘Fransen de baas spelen terwijl ze het eigen huis niet op orde hebben’, aldus Het Financieele Dagblad, wordt niet aangehaald.
‘Als de klm-top denkt dat dit “huwelijk” dermate in zijn nadeel uitvalt en het gras elders mogelijk groener is’, schrijven de in hun kuif gepikte vakbonden, ‘wellicht is het dan een idee om te scheiden van Air France en even zo grote voordelen te genieten door samenwerking met andere partners?’ Hier is echter in de eerste plaats een koper voor nodig en de goedkeuring van de holding, houden ze hun collega’s voor. klm is nu eenmaal een bijkantoor van AF-KLM. Men is het ‘gekibbel met de reeds bekende nationalistische trekjes’ beu: ‘klm heeft nog nooit één euro overgemaakt aan Air France omdat ze alles gescheiden wilden houden. Het is onzin om te zeggen dat klm Air France ondersteunt.’ In deze moeilijke tijd moet je eenheid uitstralen, menen de Franse luchtvaartvakbonden. klm doet er dan ook goed aan een ‘gematigder toon’ aan te slaan naar buiten toe. De collega’s van Air France weten intussen wel ‘hoe ze de noodzakelijke maatregelen moeten nemen om de grandeur van hun mooie bedrijf in het belang van de groep AF-KLM te herstellen’. Vooralsnog is er geen antwoord van de klm-collega’s bekend.