Muziek

De kunst van het vermijden

MUZIEK Quantic

De Britse dj en producer Will Holland moet zijn artiestennaam zorgvuldig uitgekozen hebben: Quantic betekent zoiets als ‘homogene veelterm met twee of meer variabelen’. Niet alleen heeft hij op 26-jarige leeftijd al acht volledige albums op zijn naam staan, hij heeft dat gedaan met verschillende projecten en in diverse stijlen. Waar hij met zijn eenmansorkest Quantic Soul Orchestra de pure funk en soul verkent, en met de Limp Twins de groove centraal stelt, poetst hij met Quantic tegenstellingen tussen verschillende muziekstromingen weg om ze te integreren in een nieuw geheel.

Die diversiteit komt niet alleen voort uit zijn reizen; Holland is ook een fanatiek verzamelaar, die overal de bakken van platenzaken uitpluist op zoek naar het liefst nog onontdekte juweeltjes in de meest uiteenlopende genres.

Holland beschouwt elk nummer als een nieuw experiment, en daarbij mag niets hetzelfde klinken. ‘The art of avoidance’ noemt hij dat. Voor zijn vierde Quantic-album An Announcement to Answer trok hij met zijn laptop onder meer door Midden-Amerika en Afrika. In zijn studio in Brighton bewerkt hij zijn rijke muzikale bagage tot een indrukwekkende samensmelting van hiphop, soul, funk, jazz met traditionele, regionale klanken. Daarbij speelt hij zelf gitaar, bas, drums, accordeon en piano en levert zijn vader een bijdrage op banjo. Ook maakt hij gebruik van gastmuzikanten als de rapper Ohmega Watts uit Brooklyn, de Portoricaanse reggaeton-artiest Tempo en Noelle Scaggs, zangeres van de progressieve nu-soulband The Rebirth uit Los Angeles.

Holland is geslaagd in zijn opzet. De negen tracks van An Announcement to Answer klinken allemaal anders, zonder dat het ergens ten koste gaat van een coherente sfeer. Op elke song valt wel iets aparts te ontdekken, zodat je na 38 minuten luisteren de speelknop moeiteloos opnieuw indrukt. Zo wordt de opener Absence Heard, Presence Felt met een Aziatisch intro abrupt geïnterrumpeerd door een donkere stem, die verklaart: ‘Money on land, money on sea/ I’ve got a thousand dollars and New York just waitin’ for me’. De daarna invallende downbeat maakt het nummer met zijn melancholieke melodie ontspannend én blijvend intrigerend. Invloeden uit Porto Rico waren bij Quantic nog niet eerder te horen, maar de latin van Politic Society en Sabor past naadloos in zijn bestaande idioom. Het gevaar van ‘te veel’ ligt op de loer bij dit soort producties; Quantic weet die klif moeiteloos te omzeilen. Dat pleit voor de introductie van een nieuwe term: het Quantic-genre.

Quantic, An Announcement to Answer (Tru Thoughts/lowlands); Gilles Peterson, Brownswood Bubblers (Brownswood Recordings); Gilles Peterson & Patrick Forge, Sunday Afternoon at Dingwalls (Ether/Lowlands)