De Onderzoeksredactie zoekt deelnemers voor het Teaching Lab

Wil je een goede of een nog betere onderzoeksjournalist worden? De Onderzoeksredactie is een web-based, non-profit platform voor onderzoeksjournalistiek. Wij roepen kandidaten op voor ons volgende – achtste – Teaching Lab, voorheen ‘masterclass’.

Medium groene op  2331000

Het Teaching Lab gaat 27 augustus 2015 van start. Een kleine, scherp geselecteerde groep van vier tot zes deelnemers zal een half jaar aan een groot onderzoek werken, onder begeleiding van hoofdredacteur Marcel Metze, andere redacteuren en trainers.

Wij vragen van de deelnemers geen fee maar wel een aanzienlijke tijdsinvestering. Zij krijgen een intensieve praktijkopleiding, het vooruitzicht op een publicatie van topkwaliteit en een uitstekende basis voor een verdere ontwikkeling tot onderzoeksjournalist. De afgelopen vier jaar zijn rond dertig talenten je voorgegaan.

Het Teaching Lab richt zich op zowel de praktische als de methodologische onderzoeksjournalistieke ontwikkeling van de deelnemers en op het leren werken in teams. Het programma omvat: :

  • een intensief onderzoekstraject, waarbij de nadruk ligt op multi-method, klassieke & nieuwe (data)-journalistieke methoden & technieken en interpretatieve discussies;
  • een uitgebreid literatuurprogramma met aandacht voor verschillende journalistieke tradities, voorbeeldproducties van andere media, en filosofische, historische en economische teksten
  • een uitvoerige schrijffase van een maand met veel aandacht voor oude en nieuwe narratieve methoden, verhaalconstructie, vorm en stijl.

Deelnemers moeten minstens een halve week flexibel beschikbaar zijn. Tegen het einde van het onderzoek loopt de intensiteit van het project aanzienlijk op.

Solliciteren?

Onderzoeksjournalisten kenmerken zich door nieuwsgierigheid, gezond wantrouwen en de onbedwingbare behoefte om net die ene extra vraag te stellen. Een ontwikkeling tot onderzoeksjournalist vergt intelligentie, verbeeldingskracht, brede interesse, permanente educatie, doorzettingsvermogen en hard werk. Kandidaten:

  • hebben een academische opleiding voltooid,
  • zijn tussen de twintig en dertig,
  • beschikken over aantoonbare onderzoek- en journalistieke vaardigheid,
  • hebben aantoonbare economische, historische en politieke belangstelling.

Mensen met een andere dan sociale of geesteswetenschappelijke opleiding, bijvoorbeeld met in de exacte of technische wetenschappen, rechten, biomedische wetenschappen of datajournalistiek, worden actief aangemoedigd om te solliciteren.

Aanmelding staat open tot en met zondag 31 mei 2015 via: web@onderzoeksredactie.nl

Stuur ons een brief met motivatie, inspiratiebronnen en curriculum vitae + een artikel of werkstuk waaruit uw onderzoek- en schrijfvaardigheid blijkt

Sollicitatiegesprekken zullen gevoerd worden op 11 en 12 juni.

Het Teaching Lab moet leiden tot de publicatie van een grote en diepgravende feature in op de site van De Onderzoeksredactie en in De Groene Amsterdammer. Het is voor jonge journalisten bovendien de route om vaste medewerker te worden bij De Onderzoeksredactie en een specialisme te ontwikkelen voor ons en onze premium partners.


Wil je meer weten over het Teaching Lab? Wil je spreken met vorige deelnemers over hun ervaringen? Kom dan woensdag 27 mei naar onze informatieavond. Vanaf 17:00 kunnen wij al je vragen beantwoorden.

17:00-17:30 inloop

17:30 – 18:00 presentatie over het programma van het Teaching Lab

18:00 – tot uiterlijk 19:00 mogelijkheid tot informeel vragen stellen

We ontvangen je graag in het kantoor van De Groene Amsterdammer Singel 464 Amsterdam.

Laat ons even weten of je langskomt via web@onderzoeksredactie.nl