
Schilders als Jheronimus Bosch, Quinten Massijs en Lucas van Leyden kregen oog voor het leven van alledag, voor boerenbruiloften en uitzinnige carnavals, en begonnen deze scènes met gevoel voor het absurde te schilderen. Natuurlijk hielden de kaartspelers, bedelaars en huursoldaten de toeschouwer een spiegel voor en lieten de kwakzalvers en geldhongerige belastinginners zien hoe de burger zich niet diende te gedragen. Maar er viel vooral veel te lachen, en te fronsen, bij de kern van waarheid die veel van het werk bevat.
Met zo’n veertig kunstwerken uit particuliere en museale collecties besteedt Boijmans aandacht aan deze ‘politiek-incorrecte’ kunstgeschiedenis. De hooiwagen van Bosch is voor het eerst in 450 jaar weer in Nederland te zien.
Zoals de conservatoren van de tentoonstelling in de inleiding schrijven: ‘In een echte genrevoorstelling is altijd wat loos.’ In deze speciale bijlage, die tot stand kwam door een samenwerking tussen Museum Boijmans Van Beuningen en De Groene Amsterdammer, kijken wij met de kunstenaars mee.

Beeld: Pieter Aertsen, De keukenmeid, 1559, paneel, 170 x 85 cm. Foto Musei di Strada Nuova, Palazzo Bianco, Genua