Column

De skyline als logo

Vele iconische bouwwerken zijn door roem, repetitie en herkenbaarheid een soort leesbare tekens geworden.

Medium 6347589 0

Als logo’s bepalen ze de identiteit van een stad. We zien dat steden steeds vaker grote machtsobjecten ontwikkelen die de stad als merk kunnen presenteren. Deze ‘typografische’ gebouwen groeien wereldwijd als paddenstoelen uit de grond. Via de architectuur ‘lees’ je als het ware hoe vermogend of machtig een stad is.

De concurrentie tussen de ambitieuze metropolen is enorm en ze strijden om de status van de snelst groeiende economie. Er wordt zelfs een wedstrijdje gehouden wie de hoogste toren kan bouwen. De Burj Khalifa uit Dubai wordt binnenkort overtroffen door de Sky City in de Chinese stad Changsha. Een stad die nog niet zo bekend is, maar dat zal snel veranderen als daar de hoogste toren staat. Grote wereldsteden kunnen we zien als typocities met hun iconen van de macht als beeldmerken.

Medium 6347573 0

Niet alleen winkelreclame, verkeersborden en billboards kunnen we zien als informatieve beeldmerken, maar ook gebouwen, auto’s, hogesnelheidstreinen en vliegvelden worden objecten van informatie. De media worden steeds meer beeld en de iconen om ons heen worden media. Luchthavens bijvoorbeeld gaan lijken op ruimtestations die we kennen uit science fiction films en worden steeds futuristischer. Misschien komt dat doordat vliegen de suggestie wekt dat we ooit met z’n allen de ruimte ingaan, maar zover is het nog niet, en voorlopig geven deze architectonische hoogstandjes een herkenbaar gezicht aan de stad.

Zoals alle producten wordt ook de stad in de markt gezet met een sterke identiteit. Wel gaan steden door de competitiestrijd steeds meer op elkaar lijken omdat de marketingstrategie wordt gekopieerd. Veel Nederlandse steden hebben inmiddels een nieuw NS treinstation, de één nog groter en mooier dan de andere. Maar in al die stations zien we dezelfde winkels. Van de AH toGo en de Broodwinkel tot aan de Etos en de Hunkemuller. De taal van de identiteit bepaalt inmiddels onze (beeld)cultuur.

Medium 6347581 0

Mieke Gerritzen is directeur van het Museum Of The Image

In de maand december zal voor de speciale ‘online’ editie van Stadsleven ‘De Stad door Andere Ogen’elke dag een post worden geplaatst waarin bijzondere kijkers en kunstenaars ons idee van wat een stad is uitdagen. Lees ze hier allemaal terug.