Animatiefilms

De vijf beste volgens Hisko Hulsing

Gisteren sloot de zeventiende editie van het Holland Animation Film Festival. Hisko Hulsing zat in de jury. Hij noemt zijn vijf beste animatiefilms, en legt uit hoe het kan dat Nederland zo veel goede animatie produceert, terwijl het genre hier helemaal niet populair is.

Medium fd still 01

‘Het bijzondere van animatie is dat je alles kunt doen wat je kunt verzinnen. Je kunt een heel universum uit het niets creëren.’ In Nederland weten veel mensen niet hoe groot de wereld van de animatiefilm is, volgens Hulsing. Hij maakte zelf verscheidene animatiefilms, die veel prijzen in de wacht sleepten. Maar in Nederland krijgen ze maar weinig voet aan de grond. ‘Het probleem is dat televisiezenders geen animatiefilms kopen. Er bestaat geen format voor. Korte films werden eerst nog wel eens voor lange films in de bioscoop geprogrammeerd, maar dat is ook op zijn retour.’

Dit komt volgens Hulsing doordat het genre met kinderen geassocieerd wordt. ‘Het heeft te maken met de preconceptie. Mensen groeien op met animatie in kinderfilms, en op een gegeven moment gaan ze gewone films kijken. Ze onthouden animatie dan als een genre voor kinderen.’ De meeste animatie die in Nederland te zien is, is dan ook te zien in kinderseries of familiefilms. ‘Maar er bestaat ook een heel genre animatie voor volwassenen. In Japan worden heel veel animatiefilms gemaakt voor een volwassen publiek. Vaak wat filosofisch, maar ook met veel actie. Het is daar heel normaal dat er soms miljoenen mensen naar een nieuwe animatiefilm gaan, er is daar een heel groot publiek voor.’

Geheel onpopulair is het genre in Nederland echter ook niet. ‘Er waren wel een paar succesvolle animatiefilms, bijvoorbeeld Waltz with Bashir en Persepolis. Die hebben in Nederland veel aandacht gekregen. Maar dat zijn films met een politiek onderwerp, journalisten vinden het interessant om daarover te schrijven. Dan komt er ook meer publiek op af.’

‘In familiefilms van bijvoorbeeld Pixar zitten wel heel veel grappen die compleet over de hoofden van de kinderen heen gaan, die echt op volwassenen gericht zijn’, zegt hij. ‘Maar het is wel echt een industrie. Die films worden gemaakt om geld te verdienen. Er zit een enorme machine achter.’ Van de oude Disney-films als Dombo, Bambi en Jungle Book kon hij wel genieten. ‘Die werden ook wel gemaakt om geld te verdienen, maar daar zat ook een enorme artisticiteit achter, qua muziek en achtergronden bijvoorbeeld. Die nieuwe Pixar-films komen op mij heel steriel over, alsof ze door een computer gemaakt zijn.’

Het artistieke vindt hij zelf het leukste van het animatiegenre. ‘Ik kan er al mijn talenten in combineren. Ik kan schrijven, animeren, schilderen en de muziek componeren. Ik kan er al mijn interesses in kwijt.’ Doordat hij zelf films maakt vindt hij het soms wel lastiger om echt in een film te raken. ‘Ik ben natuurlijk voortdurend aan het kijken hoe de makers alles gedaan hebben. Ik word soms afgeleid doordat ik op zo veel aspecten aan het letten ben. Soms denk ik ook wel dat ik dingen zelf anders gedaan zou hebben. Dat heb jij vast wel eens met boeken. Meestal is dat geen goed teken.’

Toch is Nederland momenteel op zijn top op het gebied van animatie, zegt Hulsing. ‘Er zijn nu een paar opleidingen waar specifieke animatie-afdelingen zijn. Daar komen veel talenten vandaan, die ook gemotiveerd worden om in teams te werken. Dat is hoe je films maakt.’

Maar een podium voor die films zoeken in Nederland blijft lastig. ‘Laatst hebben we besloten om mijn film Junkyard op Vimeo te zetten. In vier weken is die toen honderdduizend keer bekeken. Internet is weer een heel nieuw podium, zeker nu de streamingkwaliteit zo hoog is. Mensen stappen langzamerhand over van tv naar internet, een film kan daar weer nieuwe aandacht genereren.’

Medium 213763 grave of the fireflies re release

1. Grave of the Fireflies.
Regie: Isao Takahata
‘Een hartverscheurende film over twee kinderen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Japan proberen te overleven. Een meesterwerk dat een kant van de Tweede Wereldoorlog laat zien die zelden belicht wordt. Ik was nog dagen in rouw na het zien van de film.’

Trailer van Grave of the Fireflies

2. Dog Regie: Suzie Templeton
De moeder van de jongen is klaarblijkelijk onlangs overleden, en hoewel het mysterieus blijft wat er precies met haar is gebeurd, krijgen we in Dog duistere aanwijzingen over het verleden en de toekomst van de karakters. De film voelt als een kleine druppel waar we een enorme wereld in zien weerspiegeld.’

Dog

Medium fd still 01
  1. Father and Daughter Regie: Michael Dudok de Wit** ‘Deze Nederlandse animatiefilm kreeg in 2000 de Oscar voor beste animatiefilm. Ik heb ’m waarschijnlijk meer dan twintig keer gezien en elke keer ben ik weer ontroerd door het prachtige poëtische verhaal over afscheid en weerzien tussen een vader en dochter. Dit is film in de puurste vorm, geheel visueel verteld en zo los opgebouwd dat de film keer op keer bekeken kan worden.’

Father and Daugther

4. Dark / Light
Regie: Jan Svankmajer
‘Een indrukwekkende realistische klei-animatie over een lichaam dat zichzelf langzaam uit verschillende levende delen opbouwt. Grappig en surrealistisch.’

Dark / Light

Medium 5128 spirited 20away
  1. Spirited Away Regie: Hayao Miyazaki** ‘Een wonderlijke animatiefilm over een meisje dat in een badhuis voor de Goden te werk wordt gesteld, nadat zij haar ouders kwijt is geraakt. De film werkt op alle niveaus betoverend en is voor mij zowel technisch als esthetisch het hoogtepunt van de Japanse animatie.’

Trailer van Spirited Away


Meer informatie over Hilko Hulsing is te vinden op zijn website.