Deze films draaien op De Groene Rotterdammer-dag

Combineer films, kunstwerken en een bezoek aan verschillende festivallocaties op De Groene Rotterdammer-dag tijdens het Internationaal Filmfestival.

Rocks film still

Op zaterdag 25, zondag 26 en maandag 27 januari start vanaf het festivalhart de Doelen een rondleiding dwars door het centrum van Rotterdam langs de festivallocaties en de hoogtepunten uit Art Directions, met een persoonlijke uitleg door een gids bij de kunstwerken. Daarna begint, na een korte pauze, de voorstelling van drie films die voor deze dag zijn geselecteerd door programmeurs van IFFR en de filmredactie van De Groene Amsterdammer. Haal hier uw tickets.


Zaterdag 25 januari

Rocks

Engeland - 2019 - Sarah Gavron - 93 min.
13:00 – 14.40
De vijftienjarige Rocks uit Oost-Londen staat er plotseling alleen voor wanneer haar moeder verdwijnt en zij de zorg van haar broertje Emmanuel op zich neemt. Dat lukt haar met vallen en opstaan, terwijl er genoeg ruimte overblijft voor lol met haar vriendinnen. Een grimmig maar ook warm, vrolijk en aanstekelijk geacteerd drama van regisseur Sarah Gavron die eerder groot succes had met Brick Lane en Suffragette.

You Know Him

Turkije, Servië - 2020 - Ercan Kesal - 103 min.
16.30 - 18.20
De jonge arts Kemal heeft politieke ambities en zich kandidaat gesteld voor het burgermeesterschap van een deelgemeente van Istanbul. ‘s Avonds zal hij zich presenteren als de nummer één van zijn partij, maar als hij langs politieke leiders en kiezers gaat blijkt hij niet opgewassen tegen het cliëntelisme en het opportunisme van het electoraat. Een ontluisterend politiek portret door de Turkse schrijver, acteur en filmmaker Ercan Kesal. Hij maakte eerder een documentaire en een speelfilm.

Adam

Marokko, Frankrijk - 2019 - Maryam Touzani - 98 min.
19.00 – 20.45
De hoogzwangere en ongehuwde Samia zwerft op straat uit angst voor haar familie. Als ze doodmoe op de stoep neerzinkt laat weduwe Abla haar dankzij aandringen van haar achtjarige dochter binnen in haar kleine appartement waar zij een kleine bakkerij runt. Er ontstaat een bijzondere relatie tussen de twee vrouwen die beiden zijn getekend door de patriarchale Marokkaanse maatschappij. Met dit subtiele, intieme verhaal gespeeld door topactrices maakt regisseur Maryam Touzani haar werelddebuut.

Adam film still

Zondag 26 januari

The Perfect Candidate

Saoedi-Arabië, Duitsland - 2019 - Haifaa Al Mansour - 101 min.
13.15 - 15.05
De jonge, vrouwelijke arts Maryam stelt zich als eerste vrouw in Saoedi-Arabië verkiesbaar als gemeenteraadslid met als bescheiden inzet het asfalteren van de modderweg voor het lokale ziekenhuis. Zelfs dat stuit op verbazing en verzet. Regisseur Haifaa Al Mansour vraagt met dit gelaagde familiedrama aandacht voor de ondergeschikte positie van vrouwen in haar land. Ze maakte eerder twee films in Amerika en keerde voor het maken van deze film terug naar Saoedi-Arabië.

The Nose or Conspiracy of Mavericks

Russia - 2020 - Andrey Khrzhanovsky - 89 min.
15.30 – 17.05
Geïnspireerd op Gogols proto-surrealistische novelle De neus en Sjostakovitsj’ gelijknamige opera werpt Andrey Khrzhanovsky een opgewekt grimmige blik op de dwaasheden van de twintigste eeuw. Met humor en panache leeft de Sovjet-Russische animatielegende zich uit in vele stijlen en technieken, visuele woordspelingen en audiograppen. Een juweel uit de toekomst en het verleden.

Atlantis

Oekraïne - 2019 - Valentyn Vasyanovych - 106 min.
20.15 - 22.05
In de nabije toekomst in Oekraïne probeert voormalig soldaat Sergej zijn oorlogstrauma te boven te komen en zingeving te vinden. Als de smelterij waar hij werkt sluit, komt hij als vrijwilliger terecht bij een organisatie die de lichamen van gevallen soldaten bergt. Daar ontmoet hij archeoloog Katia, die letterlijk en figuurlijk de gevolgen van haar eigen geschiedenis opgraaft. Filmmaker Valentin Vasjanovitsj’ achtergrond als director of photography, van onder andere The Tribe (IFFR 2015), is voelbaar in de prachtige beelden en mistroostige mise-en-scène. Atlantis is een urgent en schrijnend portret van een Oekraïne dat leeft met de desastreuze gevolgen van de oorlog met Rusland.

Atlantis film still

Maandag 27 januari

We Have Boots

Hong Kong - 2020 - Evans Chan - 125 min.
13.45 - 15.55

De Paraplubeweging van 2014 bereidde de weg voor de huidige protesten in Hongkong, en ontwikkelde zich vervolgens in heel verschillende richtingen. Deze documentaire focust op de intellectuele en politieke uitgangspunten van de acties in 2014: geëngageerde intellectuelen, studenten, activisten en kunstenaars verwoorden uiteenlopende drijfveren en emoties tegen een achtergrond van Hongkongs spectaculaire wolkenkrabbers, neonlichten en massademonstraties. In de jaren negentig was filmmaker Evan Chan een pionier die invloedrijke experimentele speelfilms maakte in Hongkong.

Just 6.5

Iran - 2019 - Saeed Roustaee - 135 min.
16.45 - 19.05
Samad werkt voor de narcoticabrigade in Iran. Met zijn collega’s opent hij de jacht op de beruchte drugsbaas Nasser Khakzad, maar meningsverschillen en de Iraanse bureaucratie werken niet mee. Saeed Roustaee (Life and a Day) voert het tempo en de spanning op zoals het een Hollywoodfilm betaamt, maar de inhoud van zijn tweede speelfilm is duidelijk Iraans. Just 6.5 laat een kant van Iran zien die nog niet vaak in de Iraanse cinema aan bod kwam. Het aantal drugsverslaafden in het land loopt in rap tempo op.

Lusala

Kenya, Germany - 2019 - Mugambi Nthiga - 61 min.
20.45 – 21.50
Lusala staat aan het voorportaal van volwassenheid. Tijd dus, volgens zijn rijke adoptiefamilie, om het nest te verlaten. Vol goede moed stort hij zich in zijn nieuwe leven als automonteur met een krap appartementje in Nairobi, maar demonen uit zijn verleden achtervolgend hem. Laverend tussen intiem familiedrama en psychologische thriller reflecteert dit regiedebuut van Keniaans acteur en scenarist Mugambi Nthiga op masculiniteit, verstedelijking en trauma in de Keniaanse hoofdstad.

Lusala film still