Dode bomen vs deze tijd

De website van de commissie-Brinkman is helemaal niet onaardig. Strak design. Geheel volgens eigen ideeën over versmelting van internet en pers heeft de ‘Tijdelijke commissie voor innovatie en toekomst pers’ een site gebouwd die aan alle eisen voldoet. Dus in de samenvatting van het rapport zijn videofragmenten gemonteerd waarin experts debatteren, de individuele commissieleden hebben hun eigen pagina en uiteraard wordt er gevraagd naar ‘uw mening’, op het forum.

Op verzoek van minister Plasterk kwam de commissie vorige week met een aantal concrete en niet-zo concrete adviezen voor sanering en innovatie in de noodlijdende dagbladensector. De kranten moeten voor hun distributie kunnen samenwerken, er moet een duidelijkere taakafbakening komen van de publieke omroep, zodat die niet met Ster-inkomsten concurreert en, het meest discutabel, er moet een kleine heffing komen op internetabonnementen die dan in innovatie wordt geïnvesteerd.
Het is niet te hopen dat een van de commissieleden ooit daadwerkelijk het forum bezoekt. Juist bij dat laatste advies wordt er moord en brand geschreeuwd. Na wat standaardverwijten over de eventuele kosten van de commissie (zo schrijft ‘Kees’: ‘Lekker dom Brinkman hoeveel geld heeft jou advies de belastingbtaler gekost?’ (sic)), is de strekking in alle posts hetzelfde: hoezo de journalistiek steunen? Nergens voor nodig. Waarom betalen voor iets dat gratis prima voorhanden is? Kijk naar Nu.nl, naar Telegraaf.nl, naar Metro, naar Spits.
Zoals ene ‘Philip’ het misschien het meest direct verwoordt: ‘Oude media, ga eens snel deaud! Stelletje oude seniele gekken … gelukkig hebben we Nu.nl nog.’
Nu is het gemiddelde internetforum niet representatief voor een debat, maar de teneur lijkt overal dezelfde: alsof de verhouding traditionele pers tegenover nieuwe media die is van dode bomen versus deze tijd. Zelfs de commissie-Brinkman suggereert in haar rapport dat de traditionele pers zich laat inhalen door ‘online informatiediensten, sociale netwerksites, bloggers, “twitterazzi” en burgers’.
Het is een vreemde vorm van het paard achter de wagen spannen, als je ziet wat die succesmodellen op internet zijn. Telegraaf.nl en GeenStijl draaien op professionele redacties, het gros van de doorverwijzingen waarvan de populaire nieuwsblogs afhankelijk zijn, komt bij echte kranten vandaan. Net als Metro en Spits heeft Nu.nl een redactie van dertien man, met nog eens 25 vaste medewerkers. De tientallen nieuwsberichten die de nieuwssite per dag plaatst, komen voor het leeuwendeel bij het anp vandaan, waarvoor honderden journalisten over de hele wereld schrijven. Echte journalisten. Geen bloggers of ‘twitterazzi’.
Dat is het dubbelzinnige waar niemand raad mee lijkt te weten, ook de commissie-Brinkman niet: het is niet alleen zo dat kranten internet nodig hebben om zich te handhaven, internet heeft ook kranten nodig om iets te melden te hebben. Verstandig om te bedenken dat die nieuwe tijd in hetzelfde bootje zit als die dooie bomen, anders zou het nog wel eens heel saai kunnen worden online.