TONEEL

Doodgeknuffeld

De storm

In 1993 was het dan zo ver: door de toenmalige minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, Hedy d'Ancona, werd besloten om twaalf toneelgroepen die voor kinderen en jongeren speelden, door het rijk te laten subsidiëren. Het was het jaar waarin Ad de Bont de door hem geschreven vertelvoorstelling voor de schoolklas, Mirad, een jongen uit Bosnië, regisseerde bij zijn eigen toneelgroep Wederzijds met twee toneelspelers (Marike van Weelden en Erik de Vogel, jawel díe, Ludo uit GTST). Het stuk werd spoedig daarna in heel Europa gespeeld. Toneel voor kinderen uit Nederland - de voorstellingen en de teksten gingen in 1993 al zo'n tien jaar lang Europa door, Ad de Bont, Pauline Mol, Heleen Verburg en Roel Adam hoorden tot de continent-wijd meest gespeelde Nederlandstalige schrijvers. Nu dreigen er zware klappen. De meeste jeugdtheatergezelschappen krijgen vanaf 2013 te maken met kortingen op hun subsidies van dertig tot veertig procent. Het grootste gezelschap, de Toneelmakerij, van Liesbeth Coltof en Ad de Bont, raakt zeventig procent van zijn subsidie kwijt. De politiek bepleit aan de voordeur de noodzaak om kinderen al jong met kunst in contact te brengen, terwijl via de achterdeur het kindertoneelhuis leeg wordt gestolen. Waarom eigenlijk? In de kolommen van deze krant heb ik nu al dertig jaar met verve opgeroepen deze of gene briljante productie voor kinderen te gaan zien. De laatste tijd denk ik wel eens: wat hebben we met z'n allen, makers en verslaggevers, eigenlijk verkeerd gedaan? Niet goed opgelet misschien, toen de ambtenaren, adviseurs en ten leste de politici ons begonnen dood te knuffelen, terwijl ze misschien maar één ding voor ogen hadden: zo snel mogelijk de oude tradities herstellen. En dat betekent in het toneel voor kinderen in het meest treurige geval: De gelaarsde kat met de Kerst en Klein Duimpje, de musical met Pasen.
Ik kijk dit seizoen derhalve uit naar het werk van de Toneelmakerij. Ze geven ruimte, opdrachten en toneelwerk aan jonge talenten (met de voorstellingen Ik ben er even niet en Mijn moeder Medea). Ad de Bont schrijft en regisseert een stuk voor de grote zaal (Boevenkoning). Roel Adam schrijft voor Liesbeth Coltof de komedie Heldenbrigade. En de razend populaire martiale vechtsportvoorstelling Thaiboxverdriet (tekst: Ad de Bont, regie: Liesbeth Coltof) gaat in reprise. En wat gebeurt er met bedreigde diersoorten? Juist, ze worden doodgeknuffeld! De geweldige, en in deze kolommen uitgebreid besproken Shakespeare-bewerking voor kinderen, De storm van Rieks Swarte’s Firma en Liesbeth Coltofs Toneelmakerij, is aangewezen als een van de mooiste voorstellingen van het afgelopen seizoen, en dus nog vier keer te zien: 1 en 2 september in Jeugdtheater De Krakeling in Amsterdam, 8 september in de Toneelschuur in Haarlem en 9 september in Theater Bellevue in Amsterdam.

Inlichtingen:www.toneelmakerij.nl