Doodzieke patiënten stranden in Thaise file

Bangkok – Thai zijn trots op hun gezondheidszorg. Steeds meer medische toeristen komen af op de relatief goedkope private vijfsterrenziekenhuizen en een groeiend aantal inwoners krijgt door de komst van staatshospitalen en verzekeringen voor het eerst toegang tot goede medische zorg. Maar voor toeristen en Thai geldt bij een noodgeval dat ze een grote kans hebben om het leven te laten in de rit naar het ziekenhuis.

Al jaren doen horrorverhalen de ronde over ziekenwagens met kermende patiënten, die ondanks sirene en zwaailicht vast staan in overvolle straten waar niemand aan de kant gaat. Nadat enkele incidenten met recent in ambulances geplaatste dash cams zijn vastgelegd en massaal gedeeld op Facebook geeft het ministerie van Volksgezondheid nu toe dat mensen onnodig overlijden door ‘dom dan wel onuitstaanbaar’ rijgedrag.

Bijvoorbeeld van de bestuurder van een pick-up in Chiang Mai, die in de file weigert aan de kant te gaan voor een achterop komende ziekenwagen. Als de ambulance de truck later alsnog passeert en een ziekenbroeder de automobilist via open raampjes aanspreekt op z’n gedrag ontsteekt deze in woede. Op een kruispunt dringt hij zich weer voor de ziekenwagen en stopt om dreigend op de ziekenbroeder af te stappen. De doodzieke patiënt in de ambulance maakt het einde van de daarop volgende verhitte discussie niet meer mee.

‘Een Thaise automobilist voelt zich onderdeel van het collectief’, reageert een Bangkokse psycholoog op de westerse verbazing. ‘Als niemand voor een ambulance met sirene en zwaailicht aan de kant gaat, dan doet hij dat ook niet. En spreek je hem daar individueel op aan, dan is dat gezichtsverlies en wordt-ie boos. Thai zijn lieve mensen, maar ze voelen zich minder verantwoordelijk voor het leed van een anonieme ander. Als je opzij gaat levert dat in de file alleen maar gedoe op met medeweggebruikers. En Thai houden niet van gedoe.’

Een ambulancezuster van een duur Bangkoks ziekenhuis geeft vooral de politie de schuld. ‘Agenten zetten liever ergens de weg af om koplampen, banden en papieren te controleren. Lekker gemakkelijk. Ze vinden altijd wat. Bestuurders kopen dat dan af met wat theegeld. Aan ambulances verdienen ze niets.’

Het ministerie kondigt een voorlichtingscampagne aan. Maar daar gelooft de psycholoog niet in. ‘Alleen hoge boetes geven en het in beslag nemen van auto’s helpt. Maar dan moeten agenten ook echt gaan optreden. En die moeten dan maar net in de buurt willen zijn.’