TELEVISIE

Dreiging

Bellicher

Aan tafel Louis Andriessen vanwege zijn kameropera Anais Nin. Ter afsluiting live een fragment, gezongen door Cristina Zavalloni. En dat in het infotainment van De wereld draait door. Hulde. Dat Nin bekend is vanwege openhartige dagboeken en pornografische verhalen zal geholpen hebben; en uit het muziekstuk mocht maximaal een minuut klinken, verklapte de componist grijnzend - maar de keus blijft raak. Toch was DWDD er niet gerust op want naast Louis schoof Heleen van Royen, Nin-expert. Andriessen was dat al heel lang, maar dan inzake Anais’ vader, componist. Pas later ontdekte hij de dochter die ook nog een kortstondige relatie met papa kreeg. Prompt bleek de klasse van Van Royen die de aandacht verplaatste van biografisch geleuter naar waar het echt om gaat: het literaire werk. Blij opgewonden citeerde ze over een vrouw, verwend door twee mannen en een likkende hond. Andriessen leek meer verbluft dan verheugd over deze switch van muziekstuk over tragische vrouw naar dierenpornokwartet, maar oké, dat is Nin - en dat is Van Royen. Alleen, die verklapte dat ze in het vliegtuig onderweg naar de uitzending nog even wat in het oeuvre had zitten neuzen en zo dit hoogtepunt vond. Als Heleen uit Portugal kwam voor een afspraak met haar tandarts en DWDD haar ticket dus niet betaalde, heb ik niks gezegd - zo niet, dan lijkt me dat de publieke omroep nauwelijks geloofwaardig is inzake protesten tegen bezuiniging en het beperken van taken. Zoveel geld voor zo'n minuscule bijdrage: je kunt het PVV en VVD niet makkelijker maken.
Aan tafel daarna Daan Schuurmans en Theo Maassen, hoofdrolspelers in dramaserie Bellicher. Jammer dat bij zoiets meestal bekende acteurs opdraven en zelden regisseurs en scenaristen (die het meest over een productie te vertellen hebben), maar toch weer een goed item. Tv-drama is een ondergewaardeerde tak van kunst annex entertainment en dat DWDD de schotten tussen omroepen negeert is vooruitgang. Ook Maassen sprak over onderschatting van tv-series in vergelijking met film, al was het maar omdat een serie meer ruimte biedt om een karakter uit te diepen. Al is dat niet zozeer kenmerkend voor Bellicher, dat geen studie in karakterontwikkeling is maar draait om telkens nieuwe bedreigingen die van buitenaf op de hoofdpersoon afkomen en die een succesvolle yup in no time beroven van carrière, gezin, geld en, bijna, leven. Neemt niet weg dat Schuurmans, na Bernhard, weer een formidabele rol speelt in deze ‘glossy thriller’ (Van Nieuwkerk). Zoals überhaupt voortreffelijk geacteerd wordt en het er vaak geweldig uitziet.
Ik zag twee afleveringen, vermoed politieke motieven achter Het Kwaad en raad genreliefhebbers aan vanaf zondag alsnog in te stappen. Weet dan dat hij door de politie verdacht wordt van verduistering en moord op zijn gewezen maîtresse terwijl tegelijk een crimineel netwerk in bovenwereldvermomming hem naar het leven staat. Na Penoza alweer well made misdaadwerk. Al is niet elke achtervolging of ontsnapping even overtuigend en al doet de man die, op het moment dat hij Het Geheim wil onthullen, plots sterft aan een Scheveningse kroket eventjes aan Paul Vlaanderen (jaren-vijftigradio) denken.
Nog een tip: Docklands. Ook VPRO-drama, maar dan voor en over kinderen - een door bezuinigingen uitstervend genre waar Nederland juist sterk in was. Roedel kinderen in de zomer tussen basisschool en voortgezet onderwijs, allemaal wonend op of rond het voormalige NDSM-terrein, half industrieel, half landelijk. Zooitje ongeregeld, ouderwets politiek correct naar huidskleur, leefvormen en thematiek. Maar vooral ouderwets goed.

Peter de Baan, David Lammers, Bellicher: De macht van meneer Miller, VPRO, vier delen, zondags, Nederland 3, 20.25 uur.
Ties Schenk, Jessie van Vreden, Docklands, VPRO, acht delen, zondags, Nederland 3 z@pp, 18.15 uur