Drie nominaties LIRA Scenarioprijs 2009 bekend

Op donderdag 10 september wordt de winnaar van de LIRA-Scenarioprijs bekendgemaakt in het West-Indisch Huis te Amsterdam. Deze keer gaat de tweejaarlijkse prijs naar het beste Nederlandse satirisch televisiedrama. De winnaar krijgt € 15.000 en de genomineerden zijn:

Toren C door Maike Meijer en Margôt Ros

Medium lir090801 045

Margôt Ros en Maike Meijer, foto: Taco Anema

‘Het is Debbie van personeelszaken.’ De begerige toon waarmee de woorden worden uitgesproken, doen de man – type huisvader – al angstig omkijken naar zijn buurvrouw, die tot de plaatsvervangende schaamte van haar collega’s (en de kijker) hitsig door haar work cubicle kronkelt. Het wordt nooit helemaal duidelijk wat de bedrijven die in Toren C huizen doen, maar duidelijk is wel dat je er niet te veel mee te maken moet hebben. De absurde typetjes van Maike Meijer en Margôt Ros bestrijken het hele emotionele spectrum. Van de platte vrouwonvriendelijke grappen van de nachtportiers tot Antje die ondanks jarenlange therapie steeds maar in huilen blijft uitbarsten, tot de tragikomedie van de vrouw die zich in de gehandicapten-wc opsluit en haar chaotische leven wanhopig probeert te regelen, en zich een hinkje aanmeet als ze naar buiten gaat waar een man in rolstoel zit te wachten.
Maike Meijer en Margôt Ros: ‘Wij schrijven altijd met z’n tweeën in dezelfde ruimte. We zijn een soort organisme. We hebben elkaar nodig om dingen te toetsen en te bewaren, en om dat wat we neerpennen te vervolmaken. Satire kan een spiegel voorhouden, iets maatschappijkritisch hebben, maar dat is niet de passie waarmee we het maken. Het is om te lachen; je hoort altijd pas later, van anderen, dat iets relevant blijkt.’
Maike Meijer (1967) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht, en bij haar afstuderen kreeg ze de Henriette Hustinxprijs voor meest veelbelovende student. Ze had een rol in Luifel en Luifel, deed de presentatie van Living Stone en schreef en speelde bij de Paardenkathedraal, Carver, het Nationale Toneel en de Theatercompagnie. Margôt Ros (1965) studeerde aan de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam. In 2001 won ze de Colombina voor haar rol in Onder mannen van het nnt. Met Wimi Wilhelm en Bodil de la Parra schreef en speelde ze de voorstellingen Onder vrouwen, Temple, Tailer & Garland en Slangenvel. Bovendien speelt ze in De vloer op (Human).

Klein Holland door Johan Timmers, Martin van Waardenberg en Karen van Holst Pellekaan

Medium lir090727 089
Medium lir090711 033

Johan Timmers en Martin van Waardenberg, foto’s: Taco Anema

Omdat taxichauffeur Kees Holland – intolerant, rancuneus, snel aangebrand – een rijontzegging heeft, is hij genoodzaakt een kamer in zijn huis te verhuren. De nieuwe huurder wordt de Iraanse Nederlander Shanin. Het is een aaneenrijging van momenten voor Holland (Martin van Waardenberg) om uit zijn plaat te gaan: te kafferen, te schelden en tieren, en ondertussen tegen wil en dank steeds vertrouwder te worden met een buitenlandse cultuur.
Het eerste seizoen van Klein Holland is geschreven door het trio Johan Timmers, Martin van Waardenberg en Karen van Holst Pellekaan; het tweede seizoen door Timmers en Van Waardenberg. Van Waardenberg: ‘Klein Holland is, eerlijk gezegd, gewoon een dramaserie over een Iraniër die in ons land voet aan de grond probeert te krijgen en dan bij een racistische Nederlander in huis komt te wonen. Het is niet als satire bedacht, maar wij zijn natuurlijk wel op zoek gegaan naar de humor, en vooral: de diepe ellende. Daar houden Johan en ik van, wij helpen alles graag zo gauw mogelijk naar de kloten.’
Johan Timmers (1965) maakte diverse vpro-series, zoals Kleine pauze, Nieuwe Ouders en Klein Holland en schreef en regisseerde stukken voor het Nationaal Toneel en het RO Theater. In 2010 verschijnt zijn speelfilmdebuut, Vreemd bloed (idtv.vpro) naar een scenario van Maria Goos. Martin van Waardenberg (1956) brak in de jaren tachtig en negentig samen met Wilfried de Jong door als cabaretduo; hun voorstellingen waren eigenzinnig, vol snoeiharde, fysieke humor. Van Waardenberg speelde de bozige, bemoeizuchtige Buurman Baasje in Sesamstraat. Hij schreef onder meer voor het Rotterdams Jeugdtheater Hofplein en speelde in de serie en de film Loenatik. Karen van Holst Pellekaan (1955) startte haar acteercarrière met een rol in de bekende vpro-jeugdtelevisieserie De freules. Daarna volgden verschillende rollen: in de succesvolle kinderfilm Het zakmes en de gelauwerde misdaadserie Unit 13. Ze had een gastrol in Medisch Centrum West en presenteerde de Nationale Wetenschapsquiz. Ze schreef de scenario’s voor de Telefilm De avondboot, de televisiefilm Zwijnen en de vpro-series Kleine pauze, Nieuwe ouders en Loenatik.

Draadstaal door Dennis van der Ven, Jeroen van Koningsbrugge en Nico Dijkshoorn

Medium lir090728 070

Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van der Ven, foto: Taco Anema

Zelden wist een tv-programma zo snel het internet te veroveren als Draadstaal; al kort na de eerste uitzendingen doken overal online de variërende sketches op van Dennis van der Ven, Jeroen van Koningsbrugge en Nico Dijkshoorn, en werden hun typetjes household names. De knallende ruzies over actuele onderwerpen tussen Joop en Leon in Snackbar de Leverancier, steevast beëindigd met een portie kipcorns; de onnavolgbare onderbuikmonologen van echtpaar Fred en Ria – ‘Die Gerard Wilder, die staat waar het op staat.’
Dennis van der Ven: ‘Het is een teamprestatie. We kiezen per week een thema, dan ga ik achter de laptop zitten en schrijf zo’n zestien pagina’s. Ik probeer eerst de meest voor de hand liggende grappen over te slaan, en ga dan voor elke scène op zoek naar een grap, met een kop en een staart. Pas daarna komen er andere lagen en dialogen bij. Nico Dijkshoorn schrijft zo’n twee scènes per aflevering. Jeroen is geen schrijvende schrijver, maar hij voegt er gaandeweg, en zeker tijdens de opnamen, nog heel veel aan toe.’
Dennis van der Ven (1973) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht. Op tv was hij te zien in Kannibalen (bnn), Nieuw dier (Talpa) en Grenzeloos (vpro). Hij zat in de redactie van De wereld draait door, schreef columns voor Spits en vormt samen met Jeroen van Koningsbrugge het cabaretduo Jurk! Jeroen van Koningsbrugge (1973) studeerde aan de Kleinkunstacademie, maar werd vooral bekend in de rol van autoverkoper in een tv-reclame. Daarvandaan werd hij lid van De lama’s, het enorm populaire improvisatieprogramma van bnn. Samen met Dennis van der Ven maakte hij verschillende tv-programma’s en ze schreven Avondjurk, een muziektheaterprogramma. Nico Dijkshoorn (1960) timmerde vanaf 1999 aan de weg als internetcolumnist; onder eigen naam en onder pseudoniem schreef hij voor weblogs als retecool.com en GeenStijl. Uiteindelijk ging hij schrijven voor Café de Wereld en voor de satirische nieuwsquiz Dit was het nieuws. Sinds vorig jaar treedt hij wekelijks op als sneldichter bij De wereld draait door.


Op 27 Augustus verschijnt er een speciale bijlage van de LIRA Scenarioprijs.

In de LIRA-bijlage van de Groene Amsterdammer:

Voor goede satire is het belangrijk te weten waar je voor of tegen bent, schrijft Pauline Terreehorst. Waar zijn de Nederlandse satirici van vandaag nu echt tegen? Want het persifleren van Inge de Bruijn of Chazia Mourali kent toch zijn beperkingen.

Als er één land is dat satire ademt, is het Groot-Brittannië wel. Groene correspondent Patrick van IJzendoorn legt uit waarom satire essentieel is voor de gezondheid van de Britse burger (en politicus).

De meest productieve man op het gebied van Nederlandse tv-satire is zonder twijfel Frank Houtappels. Koefnoen, Gooische Vrouwen, Het Schaep met de Vijf Poten, TV7, enzovoorts. Een gesprek.

Wie nog eens goed kijkt naar de simpele spektakelactiefilms uit Hollywood, ziet onder de explosies en de spierballen een droge, soms naargeestige boodschap over het maatschappelijk klimaat, schrijft filmrecensent Gawie Keyser.


zie voor meer informatie: lirascenarioprijs.nl


Breng hieronder uw voorkeur uit voor een van de drie genomineerden: