Muziek: Jazzanova wil maar niet funky worden

Droogkloten

Kunnen producers en deejays kunst maken? Kunnen ze van hun computer een muziek instrument maken dat uitdrukt wat de bedieners ervan bezielt? Wat ze in elk geval kunnen is het werk van anderen bewerken. Ze kunnen een origineel verfraaien, accenten geven die de oorspronkelijke musici nalieten.

De zes Berlijners van Jazzanova lieten met hun dubbelalbum The Remixes 1997-2000 horen dat ze daar meesters in zijn. Twintig nummers worden op een fijnzinnige manier uitgekleed, opgerekt, omgegooid en verknipt tot weldadige en spannende muziek. De ziel van het origineel en het commentaar van Jazzanova versterken elkaar. Jazzanova drukte een nadrukkelijk eigen stempel op deze remixes, waardoor je aanvankelijk denkt dat je in de eerste plaats naar hun eigen muziek luistert.

Maar dat is allemaal veranderd.

Onlangs verscheen In Between, het eerste album met origineel werk. Verdwenen is het fundament dat anderen reeds legden. Nu moeten de mannen op eigen kracht muziek maken met hun samplers, mixers en computers. Reinemer, Leisering, Kretschmann, Barck, Brieler en Von Knoblauch zijn experts op het gebied van soul, funk, jazz, bossa nova, techno, fusion, hiphop en nog zo’n dertig aanverwante stijlen. Het grootste genoegen scheppen de zes musici in het opduiken van oude elpees van zwarte muzikanten. Die musici drukten zich uit met echte muziekinstrumenten en door het leven getekende stemmen. Het zestal knipt daar, op hun beurt, op digitale wijze stukjes uit die ze aan elkaar plakken, en door elkaar, waardoor er eigen composities ontstaan. Om er echt liedjes van te maken, werd hier en daar de hulp ingeroepen van zangers en rappers.

Werkt het?

Het is waar, het zestal weet hoe ‘warm’ moet klinken, en wat ‘jazzy’ betekent. Ze hebben het in lange rijen in de kast staan. Maar ze zíjn het niet. De 33 seconden durende drumbreak in Another New Day is een ragfijne schakering van honderden verschillende funksamples.

Maanden zijn ze ermee bezig geweest. Het maken van het hele album kostte drie jaar. Het is allemaal heel knap, maar jammergenoeg wil het niet funky worden. De techneuten van Jazzanova maken uiteindelijk heel aangenaam klinkende droogklotenmuziek. Een manco waaraan veel producers en dj’s leiden. Ze leven van de soul van anderen.

Jazzanova,

In Between

Compost records

www.jazzanova.net