Column

Een andere stad

Vanaf het moment dat ik uit mijn ogen kon kijken ben ik mateloos gefascineerd door exotische landkaarten in al hun verscheidenheid. Als kind op reis met de wijsvinger, later als jonge backpacker op reis door alle werelddelen, voornoemde kinderdroom achterna.

En als kunstenaar ben ik uiteindelijk landkaarten gaan verzamelen die stuk voor stuk als werkmateriaal voor mijn collages in mijn beeldarchief van een miljoen ‘images’ belandden.

Eindeloos veel kaarten. Stadskaarten, landkaarten, zeekaarten.

Als collagist ‘ont-auriseer’ ik: ik ontdoe het beeld van zijn aura /betekenis en recycle/hergebruik het beeld voor mijn eigen verhaal. Collages maken noem ik het sturen van het toeval, spelen met betekenissen om zo een nieuw, eigen beeldverhaal te vertellen .

Dit jaar maakte ik de collage ‘Another city’ van Amsterdam. Het is een grote ingelijste collage waarbij ik ben uitgegaan van de officiële en actuele nautische kaart van Amsterdam. Binnen mijn ingeschilderde collage werd land water en water land. Ik maakte als het ware het ‘negatief’ van de stad Amsterdam .

Medium another 20city 20  20harald 20vlugt

Het werk speelt met onze geconditioneerde manier van kijken. We aanschouwen het kunstwerk en herkennen meteen het zo bekende, karakteristieke en unieke 17e-eeuwse Amsterdamse grachtenpatroon .

Het vormenspel van de grachten volgend - in het negatief nog steeds goed herkenbaar - raken we echter het spoor bijster bij de Amstel , de havens en het IJ. Dit water dat Amsterdam-Noord scheidt van het centrum is binnen mijn kunstwerk door de omkering van land en water namelijk een gigantisch groot schiereiland geworden. En dierentuin Artis vinden we terug als een markante eilandengroep , waarbij de talloze watertjes in Artis veel weg hebben van een opgraving van Pompeï.

Op het negatieve ‘waterlandschap’ heb ik oneindig veel stapeltjes geldstukken op elkaar gelijmd. Het zijn munten uit alle werelddelen. Ik zie ze als metafoor voor alle culturen die sinds de zeventiende eeuw in Amsterdam zijn neergestreken. De munten bevinden zich ook op het glas en werpen zo een schaduw van water over onze stad. De stad op zijn kop, de wereld in spiegelbeeld en behoorlijk in de war. Herschikt het (internationale) geld onze stad?

Medium another 20city 20detail 20  20harald 20vlugt

De financiële geschiedenis van Amsterdam is een van de grote verhalen die het Amsterdam museum, waar Another city tot 24 februari is tentoongesteld, over de stad wil vertellen. Behalve met deze kaart doen ze dat ook met een app die deze maand werd gelanceerd, ‘Follow the Money’. De app leidt je het museum uit en de stad in, voor een wandeling van drie kwartier langs de Beurs van Berlage, de voormalige Nederlandsche bank aan het Rokin en de Munttoren.

Ikzelf ben de Amsterdamse middenstandsterreur (lees: Kerstmis en aanverwante dagen) even ontvlucht. Samen met mijn lover ben ik - al 30 jaar in het hart van de Jordaan woonachtig - neergestreken in een zeer onstedelijke setting, middenin een desolaat dennenbos , boven op een heuvel op de Balearen. Op Google Earth te zien als een klein pareltje midden in een grote pan vol met broccoli.

Mijn grootstedelijke hoofd even legen en opladen om met een des te groter genoegen weer terug te komen naar de mooiste stad van de wereld: Amsterdam met zijn fenomenale cultuur, zijn hoeren en junkies en het lekkerste broodje kaas bij Harry, mijn vaste stek op de Prinsengracht. Me nu al verheugend op het feit dat ik volgende week weer fluitend, zingend of neuriënd zal fietsen langs de beeldschone Amsterdamse grachten.

Dezelfde stad, maar altijd weer voelend als 'Another City’.

Harald Vlugt is beeldhouwer, graficus en collagist. Another city is tot 24 februari te zien in het Amsterdam Museum.

Dit was de laatste post van de speciale online editie van Stadsleven ‘De Stad door Andere Ogen’waarin elke dag een post is geplaatst waarin bijzondere kijkers en kunstenaars ons idee van wat een stad is uitdagen. Lees ze hier allemaal terug.

Lees over de Amsterdamse grachten ook de special van De Groene over de grachtengordel

Beeld: Edo Kuipers