Brussel – Een reclamebord is niet meer. Niet zomaar een reclamebord, een gigantisch, lichtgevend scherm van Coca-Cola dat sinds het begin van de jaren vijftig pronkt op het dak van Hotel Continental op het Place De Brouckère in het centrum van de stad, het Brusselse Times Square van weleer.

Het was in die tijd de mode. De daken en gevels rondom het plein stonden vol met reclameborden van Martini, Vermouth Cinzano, en andere aperitieven. Het was een tijd van ‘jazzy glamour’, schrijft Pascal Verbeken in zijn boek Brutopia: ‘Brouckère had stijl. Taxichauffeurs met kepie in witte cache-poussière, stofjas, slaan een praatje naast hun blinkende automobielen. Bedienden in livrei van Grand Hôtel Métropole wachten op het trottoir op nieuwe gasten.’

Die glamour was de laatste jaren echter ver te zoeken. Het plein ligt er vandaag de dag wat verlaten bij, omringd door dichte deuren en gesloten rolluiken, slachtoffer van de eeuwige verbouwing van de buurt en, zo lijkt, een gebrek aan visie. Het iconische Hotel Métropole, dat ooit staatshoofden ontving en waar ooit de cocktail Black Russian werd uitgevonden, sluit na 125 jaar de deuren.

Ook het Coca-Cola-bord was weinig glamoureus meer te noemen. Het oude bord uit de jaren vijftig, vereeuwigd in een mooie prent van striptekenaar Baudouin Deville, en enigzins nog smaakvol te noemen, werd onlangs vervangen door een groot led-scherm dat dag en nacht een rood-witte gloed uitstraalde. Het was de laatst overgebleven gevelreclame, en, zo vond de bevoegde bewindspersoon, ‘gewoon te groot’.

Niet iedereen is blij met die beslissing. Er wordt geklaagd over het verlies van inkomsten (een schamele tienduizend euro per maand). Er wordt geklaagd over het gebrek aan samenspraak tussen de verschillende overheden, in België een terugkerend thema. Verbeken laakt het verdwijnen van ‘een laatste restant van de jazzy ziel van het De Brouckèreplein’.

Anderen zijn blijer. ‘Goed nieuws!’ twitterde @PubSans, een account voor ‘Brussel zonder reclame’. Eerder dit jaar, op een zelfverklaarde dag tegen de reclame, werden honderden abris gehacked en voorzien van posters met het opschrift ‘Ceci n’est pas une pub’. Het Coca-Cola-bord zelf werd een paar jaar geleden ook gehacked, te zien op een video online. Een paar jongens in capuchontrui vinden een weg naar het dak, doen wat technische trucjes, en nemen controle over het scherm. Urenlang zien voorbijgangers een trollface die neerkijkt op het chique Place De Brouckère.