Ik behoor tot die naïevelingen wier hart tijdens de allereerste lockdown vorig jaar een sprongetje maakte. Plotseling lag alles plat, liepen de economieën vast, ging er geen enkel vliegtuig meer de lucht in. Alleen aan het einde van de tunnel der wereldwijde solidariteit gloorde nog licht: was dit dan het moment voor… revolutie? Het antwoord op deze vraag van het jaar 2021 is inmiddels geschiedenis: dream on, riep het triomfantelijk, waarna het ons gnuivend meer CO2-uitstoot dan ooit in het gezicht wreef.

2021 was, kortom, het jaar van de weemoed – ware het niet dat de tweede roman van Persis Bekkering verscheen: Exces. Het leven van Nim, een ballerina die aan het begin van het boek in 1988 van housemuziek proeft en zich gaandeweg ontpopt tot icoon van de rave-beweging, is tegelijk met dat van iedereen tot stilstand gekomen – het boek eindigt tijdens een zekere pandemie. Maar Nims stilstand is niet alleen het gevolg van een virus. We hebben haar decennialang gevolgd en we hebben gezien hoe haar leven steeds meer glans verloor. Aanvankelijk beloofde rave revolutie, of op z’n minst een uitvlucht uit de zichzelf kapot kapitaliserende wereld. Die belofte werd niet ingelost. In het één na laatste hoofdstuk, dat in crisisjaar 2008 speelt, bekijken we de eens zo iconische Nim door de ogen van een ontgoochelde garderobemedewerker van een nachtclub. Hij ziet in Nim ‘iets ongelooflijk droevigs’, het wandelende lijk van de rave-beweging.

Exces vertelt de tot mislukking gedoemde geschiedenis van een revolutionair initiatief. Een boek, dus, dat je lamslaat en in weemoed achterlaat? Nu komt het: niets daarvan! Exces is een en al lef: excentrieke personages, gevat in aanstekelijk proza, met elk hoofdstuk een nieuw vertelperspectief in een nieuwe, even overtuigende stijl. Excuseer het cliché, maar dit boek over feesten is een feest om te lezen. Ja, antikapitalistisch denker Mark Fisher wordt een keer of wat aangehaald. Ja, ook een trits andere denkers komt voorbij: Exces is een conceptueel, maatschappijkritisch boek dat enige investering vergt. Maar goed: kan die benepen Nederlandse handelsgeest heel even opzij? All in, is het devies! Want in literair opzicht draait deze roman wel degelijk een kleine mooie ritselende…