Film: Good Time

Eén nacht in New York

Medium good time st 6 jpg sd high
Robert Pattinson als Connie Nikas in Good Time © Cinéart

De broers Safdie (Josh en Benny, respectievelijk geboren in 1982 en 1986) kwamen Arielle Holmes per toeval tegen. Holmes (geboren in 1993) was een junkie en leefde op straat. De broers, een filmmakersduo, zagen iets in haar. Ze spoorden haar aan om haar verhaal op papier te zetten, en betaalden haar zelfs voor iedere pagina. Het boek kwam er niet, de ‘op het boek gebaseerde’ film wel. In Heaven Knows What (2014) speelt Holmes zelf de hoofdrol, een licht gefictionaliseerde versie van zichzelf. Een verhaal is er amper: het gaat over scoren, high worden en weer scoren. Over gerommel met mannen, ook allemaal verslaafd. De manier waarop de film is verstrengeld met de realiteit had een truc kunnen zijn om de film een laag van sensatie mee te geven. Maar Heaven Knows What, die in Nederland alleen op het iffr te zien was, doet verder op geen enkele manier een knieval voor het publiek. De film is weerbarstig en onsentimenteel; de hoofdpersonen zijn geen geromantiseerde drugsgebruikers maar junkies. Kinderlijk, irrationeel, onsympathiek. Ondanks de hoge mate van realisme is Heaven Knows What niet documentair. Bijvoorbeeld door hun gebruik van muziek, met op de soundtrack onder meer black metal, gabber en Debussy, manipuleren de Safdies je blik. Hun hang naar authenticiteit, hun fascinatie voor mensen in de marge, hun gevoeligheid: al die kenmerken verbinden de broers Safdie met New Yorkse filmmakers als Shirley Clarke, John Casavettes, Martin Scorsese.

Hun nieuwste film, Good Time, wordt zelfs letterlijk vergeleken met Scorsese’s Taxi Driver. De film speelt zich af gedurende één nacht in New York. Robert Pattinson, die de meest geprezen rol van zijn carrière speelt, is een scruffy crimineel die, wanneer hij het krankzinnige plan opvat om zijn broer uit de gevangenis te redden, terechtkomt in een neerwaartse spiraal van misdaad, waanzin en geweld. Good Time, die werd geselecteerd voor Cannes, werd unaniem lovend ontvangen door de pers. (In tegenstelling tot Heaven Knows What, die filmcritici verdeelde.) Variety schrijft over het kenmerkende ‘gutter realism’ van de broers, dat hier wordt gecombineerd met het strakke format van een genrefilm. De score, bekroond in Cannes, is gecomponeerd door een van de meest interessante muzikanten van het moment: de experimentele Oneohtrix Point Never.


Good Time is vanaf 12 oktober te zien