Een nieuwe cover

Het zal u niet zijn ontgaan: De Groene Amsterdammer ziet er anders uit dan gebruikelijk. Vanaf deze week zullen we gebruik maken van een nieuw omslagontwerp, waarbij we er niet langer voor kiezen om één onderwerp covergroot te brengen, we laten juist de veelzijdigheid van onze inhoud meteen in het oog springen.

Medium cover 39 web640breed

Al een tijdje waren we niet echt tevreden over onze cover. Natuurlijk, met regelmaat konden we er tekeningen van onze onovertroffen illustratoren op presenteren en soms ook prachtige foto’s van onze vaste fotografen. Maar vaak ook vonden we ons jasje te weinig uitgesproken, te weinig herkenbaar, een stuk minder eigenzinnig dan de inhoud van het blad zelf. Bovendien zijn vrijwel alle bladen die u in de kiosk kunt vinden, plus de bijlagen van de kranten, voorzien van dat ene beeld dat alles moet vertellen. Terwijl De Groene Amsterdammer wekelijks zo veel meer bevat.

Afgelopen voorjaar benaderden we het ontwerpersduo Mevis Van Deursen met de vraag of zij een nieuwe visie op ons omslag konden ontwikkelen. Mevis Van Deursen hebben hun sporen verdiend met ontwerpen voor de culturele sector, van catalogi voor bijvoorbeeld het Guggenheim Museum en het MoMa tot de huisstijl voor Viktor Rolf en het Stedelijk Museum Amsterdam. Ze zijn niet, zoals het heet, ‘bladenmakers’, wat, dachten wij, voor een frisse blik zou zorgen. Ook zij constateerden dat veel bladen hetzelfde doen, het ene beter dan het andere: leunen op één beeld. Ze bedachten al snel dat De Groene de inhoud naar voren moest trekken. Dat beantwoordde ook aan hun eigen behoefte als lezer: in één oogopslag zien wat er binnen in het blad gebeurt.

De behoefte van de lezer: in één oogopslag zien wat er binnen in het blad gebeurt

De Groene Amsterdammer is niet bang voor tekst. Mevis Van Deursen vonden dan ook dat alleen maar ‘plaatjes’ op de cover te oppervlakkig was en geen recht deed aan de inhoud van het blad. De Groene-lezer is tekstgeoriënteerd, de tekst op het omslag is nodig om te laten zien dat het weekblad anders is dan andere tijdschriften.

Bij het ontwerpen van een cover stuit de ontwerper op praktische problemen: het logo, de barcode, de datum, de aankondiging van artikelen – ze moeten op een geëigende plek staan, waardoor je in het midden van het vlak een groot vierkant overhoudt voor het beeld. Zo ontstond het idee bij Mevis Van Deursen om een tekstlaag over de beeldlaag heen te leggen: het hele vlak kan zo voor het omslag worden gebruikt. De beperkingen moeten zo worden ingezet dat ze niet meer als beperkingen voelen.

Daarnaast maakten Mevis Van Deursen een nieuw logo. Ze zochten daarvoor een letter die brutaler was en meer overtuiging uitstraalde dan de bescheiden letter van het bestaande logo. Het is de Futura Condensed Bold geworden, een schreefloze letter die refereert aan vrijmoedige ontwerpers als Anthon Beeke en Swip Stolk, die furore maakten in het Amsterdam van de jaren zeventig. Geëngageerd, niet bang, zelfbewust. De kleur zwart is door rood vervangen en het logo staat niet meer bescheiden in een hoekje, maar trots in het midden.

De redactie is blij met het nieuwe ontwerp en logo. Mevis Van Deursen hebben ons de bouwstenen geleverd waarmee we wekelijks een herkenbare maar toch telkens andere cover kunnen maken. Een cover die, vinden we zelf, meer correspondeert met de inhoud dan de oude.