De beste boeken van 2016

Een roman als een koortstrip

Moedervlekken was eindelijk weer een Grunberg-roman die de moeite waard was.

Stilistisch sterk, met zoals altijd bij Grunberg veel aandacht voor de losse scènes. Die worden bijzonder fraai opgebouwd, vol effectieve vertragingen, versnellingen, en (soms bewust irritant) langgerekte dialogen. In besprekingen werd Moedervlekken steevast Grunbergs ‘moederroman’ genoemd, maar de scènes die zich afspelen rondom de psychiatrie, het terrein van hoofdrolspeler Kadoke, maakten op mij uiteindelijk nog meer indruk. Prachtig is bijvoorbeeld het moment waarop Kadoke een man moet geruststellen wiens puberdochter zojuist een zelfmoordpoging heeft gedaan: de combinatie van ongemak, ongeduld en onbegrip, zo zorgvuldig opgebouwd en uitgewerkt als in Moedervlekken kwam ik die zelden tegen.

Een roman die leest als een koortstrip: Zeldzame aarden van Sandro Veronesi. Binnen enkele dagen ziet hoofdpersonage Pietro Paladini (die ook al voorkwam in Veronesi’s Kalme chaos) zijn hele leven instorten. Hij verliest werk en waardigheid, en wat volgt is een roesachtige trip langs familie, vage kennissen, oplichters – en alles beschreven in een sublieme stijl, vol langgerekte, meanderende zinnen en essayistische uitweidingen. Op bijna geen enkele bladzijde is het duidelijk waar het verhaal heen gaat, en toch voelt alles wat gebeurt volkomen natuurlijk aan, eenvoudigweg omdat het zo intelligent is opgeschreven.


Arnon Grunberg, Moedervlekken, Lebowski, 400 blz., € 22,50

Sandro Veronesi, Zeldzame aarden, Prometheus, 400 blz., € 19,99