De beste kunst voor thuisblijvers #15

Een val door het konijnenhol en vier andere online theatertips

De komende twee weken moet de cultuurliefhebber het doen met wat er online wordt aangeboden en dus verzamelt De Groene weer de beste tips voor de thuisblijver, van gestreamd theater tot virtuele musea en online filmtheaters. Vandaag: thuistheatertips van Marijn van der Jagt

Swan Lake van Club Guy and Roni

Vanavond niet open, interviewserie op de Theaterkrant

De belangrijkste theaternieuws en -recensiesite van Nederland schittert in coronatijd door de inventiviteit waarmee zij over theater blijft berichten. In maart begon de Theaterkrant meteen met de serie Niet op: gesprekken met theatermakers over voorstellingen die niet in première konden gaan, en in Coronapraktijken doen zzp’ers uit de cultuursector uit de doeken hoe zij (proberen te) overleven. Nieuw is de serie Vanavond niet open, waarin allerlei werknemers uit de periferie van de schouwburgpraktijk aan het woord komen over het werk dat zij nu niet kunnen doen. Mooi aan de opzet is dat interviewer Sander Janssens – ook uiterst productief als ‘de thuisrecensent’ – focust op de normale werkdag van een theatertechnicus, een ‘shiftleader publieksservice’, een ‘hoofd techniek en bedrijfsprocessen’ of de chef-kok van een theaterrestaurant. Zelfs voor de doorgewinterde theaterganger valt er veel te ontdekken over het ongeziene werk achter de schermen van een schouwburg, en over de liefde waarmee dit wordt uitgevoerd.

LIEFDESVERKLARING (voor altijd) op Theaterflix

Het aanbod van toneelregistraties op abonneeplatform Theaterflix is het minimum van vijftien euro inschrijfgeld absoluut waard. Er is keuze uit zo’n zeventig voorstellingen, het merendeel gemaakt voor de kleine en middelgrote zalen, opgenomen met publiek erbij en zo gemonteerd dat close-ups en totaalbeelden elkaar prettig afwisselen. Een aanrader voor publiek dat het theater echt mist is LIEFDESVERKLARING (voor altijd), de geniale bewerking door Magne van den Berg van Peter Handkes Publikumsbeschimpfung. Zij keerde Handkes vileine, taalvirtuoze schrobbering van het theaterpubliek uit 1966 om in het tegendeel. De voorstelling uit 2018, een co-productie van Het Zuidelijk Toneel, Nicole Beutler Projects en Rudolphi Producties, is een zachtmoedige ode aan de wederzijdse vertrouwensband tussen acteurs en toeschouwers. Marien Jongewaard, René van ’t Hof, Cas Enklaar en Maureen Teeuwen excelleren in het via elliptische zinnen analyseren van het theatrale spel tussen werkelijkheid en illusie. In de regie van Beutler en Van den Berg putten de acteurs ook uit het verleden dat ze met trouw theaterpubliek delen. Intiem, troostend en vervullend. Ook de sprankelende jongerenversie die het duo eerder maakte is op Theaterflix te bekijken.

Alice in Wonderland door ITA en Het Parool

Bij de vorige theaterlockdown in maart trakteerde het ITA de thuiszitters op een voorleesfeuilleton van Boccacio’s Decamerone: elke dag een nieuw verhaal door een uitgebreid palet van acteurs. De inhoud van de ondeugende middeleeuwse moraliteiten was maar moeizaam te verbinden met de coronacrisis, mede doordat de raamvertelling van de losse verhalen achterwege was gelaten. Vergeleken daarbij is dit nieuwe feuilleton eenvoudiger te snappen, en veel leuker. Samen met de acteurs, die merkbaar genieten van de nuchtere kinderobservaties van Alice, de heerlijk bizarre gebeurtenissen en de knisperende taal van Lewis Carroll in de vertaling van Nicolaas Matsier, duik je in het Wonderland waar Alice na haar diepe val door het konijnenhol in terechtkomt. En constateer je opnieuw wat een prachtig boek het toch is. Elke aflevering toont eerst hoe de acteurs zich nestelen in een studio-opstelling, en eindigt met een greep van de voorlezer uit de klaarstaande schaal met bonbons. Smakelijk.

Swan Lake door Club Guy and Roni

Doordat deze tweede lockdown op een moment kwam dat gezelschappen tournees nét weer waren opgestart, en er hoop is dat de theatersluiting niet al te lang duurt, zijn er nog niet veel online alternatieven. Toneelgroep Maastricht biedt in december (gratis!) een live-Zoomversie aan van Peachez, de veelgeprezen voorstelling naar de roman van Ilja Leonard Pfeijffer, gespeeld Porgy Franssen en Maartje van de Wetering. Per Zoom is komende weken ook de online-versie te bekijken van Swan Lake, de voorstelling die Club Guy and Roni gelijktijdig opvoert voor dertig man live-publiek én internetkijkers. De opzet om het publiek de afloop van deze vrije Zwanenmeer-bewerking te laten bepalen, is niet echt overtuigend, en de (Engelstalige) teksten die de losse scènes verbinden zijn niet bepaald meeslepend. Maar er valt veel te genieten van de geweldig gedanste solo’s en groepsstukken, waarin de klassieke bewegingstaal van het sprookjesballet woest is gemixt met moderne dans, vogue en streetdance. Per bezoek zie je drie van de negen onderdelen, dus een herbezoek is de moeite waard.

Toen wij de tijd hadden, webserie van DEVANDALEN

De online dramaserie die theatergroep DEVANDALEN in maart begon, is bezig aan een tweede seizoen. Wekelijks verschijnt er een nieuwe aflevering van een kwartier op internet. En opnieuw is het de toon van de serie die onder de huid van de kijker kruipt. Regisseur Elène Zuidmeer weet subtiel uitdrukking te geven aan het ongemak, de lichte wanhoop maar ook de intimiteit die Zoom-gesprekken, Teams-vergaderingen en FaceTime-onderonsjes met zich meebrengen. Raak is de verdwazing van de leerlingen in een online werkgroep die pas tot leven komen als hun moedeloze docent (Malou Gorter) uit beeld is. Ontroerend is het afstandsgesprek van een oudere broer (André Dongelmans) met een verstandelijk beperkte jongen (Yamill Jones) die elders verkeert. Vertrouwde personages uit het eerste seizoen keren terug, aangevuld met nieuwe. Elke aflevering is het een verrassing welke figuren/acteurs er opduiken.