Een voormalige Stasi-spion koopt de Berliner Zeitung

Berlijn – De voormalige ddr-staatskrant Berliner Zeitung verkeerde rond de dertigste verjaardag van de val van de Muur in een feestroes. Na de Wende opgebloeid werd het blad afgelopen decennium in achtereenvolgende overnames uitgeknepen. Van de vierhonderdduizend abonnees zijn er nog 55.000 over. Maar op 1 november werd de krant eigendom van het schatrijke Oost-Duitse IT-ondernemerspaar Holger en Silke Friedrich, dat weer in eigentijdse kwaliteitsjournalistiek wil investeren.

De redactie heeft iets te vroeg gejuicht. De eerste donkere wolken waren de bijtende mediareacties op het ellenlange manifest van de Friedrichs in de Mauerfall-special van hun krant. Mocht dat gezwam niet geredigeerd worden? Het echtpaar bedankt in deze Berliner Botschaft ook nog Egon Krenz, de laatste partijchef van de dictatuur, louter omdat hij in de herfst van 1989 niet op de ddr-burgers heeft laten schieten.

Een jubelstuk in diezelfde Mauerfall-editie over een Oost-Duits biotechbedrijf werd door Der Spiegel gefileerd: Holger Friedrich heeft financiële belangen in deze firma, en het verhaal bij de onwetende redactie ingestoken. De imagoschade werd nog groter. Een journalist van de Welt am Sonntag ontdekte dat Holger Friedrich eind jaren tachtig Stasi-spion was geweest. Hij stuurde de nieuwe eigenaar daarover een gepeperde vragenlijst, met het verzoek die vóór 15 november 12.00 uur te beantwoorden. Die middag las de onthutste journalist zijn vragen mét Friedrichs antwoorden, die hijzelf niet had ontvangen, terug in… de Berliner Zeitung online, keurig met de Welt am Sonntag als bron. In zijn interviewantwoorden betoogt hij dat hij, dienend in het Volksleger van de ddr, op verdenking van desertie was vastgezet. Noodgedwongen had hij een deal met staatsveiligheidsofficieren gesloten, maar amper mensen beschadigd, wat de Welt am Sonntag-journalist betwist.

De hoofdredacteur van de Bild-Zeitung twitterde: ‘Dertig jaar na de val van de Muur is de Berliner Zeitung weer in Stasi-hand.’ Voor de nieuwe Oostenrijkse uitgever/directeur van de Berliner, Michael Maier, op 1 november begonnen, is het allemaal extra pijnlijk. Hij was het die in de jaren negentig, als hoofdredacteur van dezelfde krant, schoon schip had gemaakt. Wie een Stasi-dossier had, vloog in principe uit de redactie. In zijn commentaar bij het interview beloofde Maier de kwestie grondig uit te zoeken. Maar ja, hoe ontsla je de eigenaar van je krant?