Egyptische vrouwen kiezen voor Uber

Caïro – Een taxichauffeur die in zijn achteruitkijkspiegel gluurt naar het meisje op de achterbank, chauffeurs van alle leeftijden die hun dashboard hebben volgestouwd met spiegels in alle vormen en kleuren – er is geen ontkomen aan in Caïro.

De weg die ze berijden is bijzaak voor heel wat taxichauffeurs zodra er een vrouw, liefst moederziel alleen, op de achterbank is geschoven.

Maar er is hoop. Sinds enkele maanden opereert Uber ook in Caïro en het inmiddels wereldberoemde taxibedrijfje dat particulieren inschakelt voor het vervoer van klanten is enorm populair. ‘Je betaalt dezelfde prijs en je krijgt er veel meer voor terug’, vertelt Sara Ismael, die inmiddels een trouwe klant is. ‘Je kent op voorhand de gegevens van wie je ophaalt en de chauffeurs zijn erg professioneel. Het voelt gewoon een stuk veiliger dan de normale taxi’s.’

Voor het hippe taxibedrijf heeft inderdaad de veiligheid van de klant prioriteit. ‘Iedere chauffeur moet bij ons een blanco strafblad en een drugstest voorleggen’, vertelt Anthony Khoury, de manager van Uber in Egypte. ‘Pas als ze dat gedaan hebben, worden ze bij ons op gesprek uitgenodigd. Enkel als ze achter onze filosofie staan, waarbij veiligheid centraal staat, kunnen ze aan de slag.’

Ook Alia Soliman is het succes van Uber niet ontgaan. Soliman werkt voor HarassMap, het belangrijkste lokale initiatief dat een einde wil maken aan seksueel geweld, dat epidemische vormen heeft aangenomen in Caïro. ‘Hoog tijd dat het probleem op alle fronten wordt aangepakt!’ stelt Soliman.

Twee jaar terug publiceerden de VN een onderzoek waaruit blijkt dat 99 procent van de vrouwen in Caïro slachtoffer is van seksueel geweld. De helft van de incidenten vindt plaats in het openbaar vervoer: de trein, de bus, de metro én de taxi. Uber en HarassMap hebben dus nu de handen ineengeslagen. ‘Elk van onze chauffeurs krijgt nu een opleiding om seksueel geweld te herkennen én te bestrijden’, zegt Khoury. ‘We willen met onze chauffeurs een voorbeeld stellen voor de rest van de samenleving.’

Waled (47) is een van die chauffeurs. Op de voorruit van zijn Mitsubishi glinstert de goudkleurige sticker die aangeeft dat hij die opleiding genoot. ‘Ik heb nog nooit een meisje lastiggevallen’, zweert hij terwijl hij zijn handrug kust. ‘Maar dat iemand nafluiten ook al intimiderend kon zijn, wist ik niet’, geeft hij toe. ‘Wij Egyptenaren moeten nog veel leren.’